Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:2
Konané dne:13.12.2018
Materiál číslo:21
Název materiálu a návrh usnesení:
Obecně závazná vyhláška města Příbora o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
I. Zastupitelstvo města schvaluje

od 1.1.2019 roční poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu v sazbě 540,00 Kč.

II. Zastupitelstvo města vydává

Obecně závaznou vyhlášku města Příbora č.../2018 o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 2
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Mgr. Pavel Netušil
Schválil:Ing. Jaroslav Venzara
Zpracoval:Ing. Dita Kalužová
Právní konzultace:
Důvodová zpráva:

Systém nakládání s odpady v Příboře je zajišťován podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech, systém stanoví obecně závazná vyhláška města Příbora č. 1/2015. Město má zpracován nový plán odpadového hospodářství (dále jen "POH"), který platí od roku 2017.

 

1. Poplatek za komunální odpad

Výdaje
V červnu roku 2013 město vyhlásilo veřejnou zakázku na svoz směsného odpadu a tříděných komodit - plastů, papíru a skla. Svoz směsného a tříděného odpadu zajišťuje společnost AVE CZ a.s. Výsledkem zakázky byly nové jednotkové ceny za nakládání s těmito komoditami. Jednotkové ceny jsou každoročně upravovány inflační doložkou, resp. při změně výše poplatku za uložení odpadu na skládce.
Od roku 2012 jsou každoročně upravovány počty nádob a jejich svozů. Bez opatření tohoto typu by např. náklady na svoz směsného odpadu byly o cca 1 mil. Kč vyšší než jsou ty stávající, a to jen za svoz nádob ze sídlišť od bytových domů.
Průběžné plnění nákladů v roce 2018 je v souladu s předpokládanými výdaji v základním rozpočtu města pro letošní rok. Hospodaření podle rozpočtu je plněno dokonce o něco příznivěji, než se plánovalo.
Od roku 2014 jsou náklady na svoz směsného odpadu ve srovnatelné výši cca 2,4 mil. Kč. Tohoto cíle bylo dosaženo postupným snižováním počtu svozů, zejména nádob na sídlištích černých kontejnerů o objemu 1 100 litrů. Náklady na svoz plastů, papíru a skla se zvýšily v posledních letech v řádu desetitisíců, což je způsobeno vyšším vytříděným množstvím těchto komodit (u tříděného odpadu se fakturuje za odebrané tuny, nikoli za výsyp nádob).
Pro rok 2019 počítáme s předpokládanou mírou inflace cca 3,0%, o kterou je možno podle platné smlouvy navýšit cenu pro svozovou firmu. Základní částka na svoz směsného a tříděného odpadu, která byla zapracována do návrhu rozpočtu 2019, činí 3 300 tis. Kč. Byla přijata opatření, aby skutečné plnění nebylo výrazně vyšší než v roce 2018.
 
Náklady na svoz biodpadu (hnědé kontejnery 770 litrů, svoz zajišťuje Asompo a.s.) se poslední roky pohybovaly na úrovni 150 tis. Kč ročně. V letošním a příštím roce je plánováno zvýšení v řádu desetitisíců v důsledku úpravy jednotkové ceny dodavatele s účinností od 1.6.2018.
 
Další činnosti, zajišťované odborem rozvoje města na úseku komunálních odpadů (např. nákup barevných kontejnerů, kompostérů, údržba svozových míst, propagace či osvěta), vykazují náklady většinou v rozmezí cca 200 - 400 tis. Kč ročně v závislosti na konkrétních opatřeních provedených v daném roce.
V roce 2018 bylo pořízeno 212 ks kompostérů pro domácí kompostování. Jedná se o jednorázový výdaj, domácí kompostování nevyžaduje další náklady ze strany města.
 
Celkové náklady všech činností zajišťovaných odborem rozvoje města se od roku 2014 stabilizovaly na úrovni cca 3,2 mil Kč. Dle aktuálního průběžného plnění lze předpokládat, že v roce 2018 bude výsledek srovnatelný.
 

U nákladů činností, zajišťovaných příspěvkovou organizací Technické služby města Příbora, došlo k nárůstu zejména u objemného odpadu na sběrném dvoře (cca 600 tis. Kč) v důsledku většího množství vyřazeného vybavení a zařízení domácností, které dovezli občané. Do zvýšení nákladů se dále projevilo zejména zavedení svozu kompostejnerů -hnědých popelnic o objemu 240 litrů- od října 2017. Roční náklady na tuto službu činí cca 1 mil. Kč. Odbor rozvoje města před zavedením této služby upozornil vedení města a vedení TS, že náklady na tuto službu nebude možné pokrýt z výše stávajícího poplatku pro občany. Na pokyn vedení města byl tento svoz avizován jako služba, jejíž náklady nejsou zahrnuty do výpočtu poplatku (viz materiál ZM 25/07/02, strana 3).
 
Příjmy
V poplatku se dále zohledňují příjmy, zejména příjmy z vybraného poplatku od občanů (poplatníků) a odměny za třídění odpadů a elektrozařízení. Tyto příjmy jsou v posledních letech poměrně stabilizovány. Příslušný úsek finančního odboru dosahuje poměrně dobrých výsledků ohledně vymáhání dlužných částek od občanů, v posledních letech se celkové zadlužení podařilo snížit. Odměny (bonusy) za třídění se pohybují kolem 1 mil. Kč.
Výnosy z podílu na vlastnictví zařízení - spol. ASOMPO a.s. Životice u Nového Jičína, byly vyplaceny v roce 2017 ve výši 67 tis. Kč, v roce 2018 už nikoli.
Příjmy z pronájmu kompostárny zahrnuty nejsou z toho důvodu, že současně nejsou do výpočtu poplatku zahrnuty provozní výdaje v areálu kompostárny včetně běžné údržby a drobných oprav.
 
Výpočet poplatku
Přílohou č. 2 tohoto materiálu je tabulka nákladů v návaznosti na předchozí léta, ze které lze přehledně vyčíst jednotlivé výdaje a příjmy města v oblasti komunálních odpadů.
Do výpočtu poplatku jsou zahrnuty provozní náklady na nakládání se všemi druhy komunálních odpadů v Příboře, které přímo souvisejí s běžným provozem domácností. Naopak nejsou zahrnuty např. náklady na odpad z ploch údržby veřejné zeleně a úklidu města.
Na základě skutečných nákladů předešlého roku 2017 může zastupitelstvo města schválit výši poplatku v rozsahu min. 0,- Kč až max. 624,- Kč. Maximální vypočtená částka je 632 Kč, ale musí být dělitelná 12.
Při dodržení zásady vyrovnaného hospodaření by musel být poplatek výrazně zvýšen oproti současné výši 468,- Kč / osobu, která platí od roku 2014 včetně.
 
Na základě výše uvedeného platí, že náklady na svoz komunálního odpadu jsou vyšší než příjmy z poplatků od občanů a příjmy z odměn za třídění. Pokud orgány města podporují zásadu vyrovnaného hospodaření v této oblasti, měly by zvážit nejen navýšení poplatku pro občany, ale rovněž kroky k efektivnějšímu zajištění jednotlivých činností a služeb.
Z připravovaných kroků, které by měly v roce 2019 přispět k lepšímu hospodaření v oblasti nakládání s komunálními odpady, lze uvést následující:
- svoz papíru a plastů bude zajištěn 2x týdně s předpokládaným využitím vodidla TS
- minimální objem svozu směsného odpadu bude snížen na polovinu ze současných 60 litrů/domácnost/týden na polovinu, tj. 30 litrů, tomuto opatření bude předcházet v časovém předstihu dostatečná osvěta, i adresná
- zefektivnění svozu kompostejnerů
- řešení objemného odpadu odváženého občany na sběrný dvůr TS s principem opětovného využití (secondhand, re-use centrum).
 
Doporučení odboru rozvoje:
- poplatek pro občany zvýšit ze současných 468,- Kč na částku 492,- Kč, která odpovídá míře odpovědnosti občanů za zvýšení nákladů v oblasti nakládání s komunálním odpadem
- zavést neprodleně výše uvedená opatření
- poplatek pro rok 2020 nastavit podle skutečných výdajů a příjmů

 

Rada města Příbora projednala tento materiál na svém 2. zasedání dne 27.11.2018 a přijala usnesení č. 18/2/RM/2018/I, kterým doporučuje zastupitelstvu města schválit od 01.01.2019 roční poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálního odpadu v sazbě 540 Kč (tato částka je uvedena v návrhu OZV).


  
2. Znění obecně závazné vyhlášky
 
Vydání obecně závazné vyhlášky (viz příloha č. 1) je podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. h) v pravomoci zastupitelstva města a zpracovává se v souladu se zákonem č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích (§ 10b tohoto zákona). Byl využit platný vzor OZV zpracovaný Ministerstvem vnitra ČR, s jehož odborem dozoru je znění OZV konzultováno.
I nadále je pro majitele neobydlených a rekreačních objektů navržena úleva z poplatku na poloviční sazbu - tedy 270,00 Kč.
V článku 4 je rozpočtena sazba poplatku, v souladu s ustanovením § 10b odst. 4 a) a b) zákona o místních poplatcích, na dvě částky. Částka a je stanovena maximálně do 250-ti Kč za osobu. Částka b je v rozmezí do 750-ti Kč na osobu, je ovšem limitována výší skutečných nákladů předchozího roku (myslí se aktuálně rok 2017) na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu -  v případě města Příbora tato částka činí maximálně 382 Kč.

 

Rada města Příbora projednala tento materiál na svém 2. zasedání dne 27.11.2018 a přijala usnesení č. 18/2/RM/2018/II kterým doporučuje zastupitelstvu města vydat Obecně závaznou vyhlášku města Příbora č.../2018 o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů.


 
 

Přílohy:
Příloha č.1: Obecně závazná vyhláška_odpady.doc (Veřejná)
Příloha č.2: Priloha c. 2.xls (Veřejná)