Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:8
Konané dne:23.10.2019
Materiál číslo:13
Název materiálu a návrh usnesení:
Obecně závazná vyhláška města Příbor o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů
I. Zastupitelstvo města schvaluje

poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů na rok 2020 ve výši 492 Kč na osobu.

II. Zastupitelstvo města bere na vědomí

stav přípravy Obecně závazné vyhlášky města Příbor o místním poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a informace o připravovaných změnách ve svozu komunálního odpadu po 1. 1. 2020.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 2
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Mgr. Pavel Netušil
Schválil:Ing. Jaroslav Venzara
Zpracoval:Ing. Dita Kalužová
Právní konzultace:
Důvodová zpráva:

Systém nakládání s odpady v Příboře je zajišťován podle zákona č. 185/2001 Sb. o odpadech, systém stanoví obecně závazná vyhláška města Příbora č. 1/2015. Město má zpracován nový plán odpadového hospodářství (dále jen "POH"), který platí od roku 2017 a každoročně se aktualizuje.

 

A. Poplatek za komunální odpad

Výdaje
V červnu roku 2013 město vyhlásilo veřejnou zakázku na svoz směsného odpadu a tříděných komodit - plastů, papíru a skla. Na základě výsledků této veřejné soutěže zajišťovala do 30.09.2019 svoz směsného a tříděného odpadu  společnost AVE CZ a.s. Výsledkem zakázky byly nové jednotkové ceny za nakládání s těmito komoditami. Jednotkové ceny byly každoročně upravovány inflační doložkou, resp. při změně výše poplatku za uložení odpadu na skládce.

Od roku 2012 jsou každoročně upravovány počty nádob na směsný odpad (černé popelnice a kontejnery) a jejich svozů, aby nedocházelo k výraznému nárůstu nákladů. Bez opatření tohoto typu by náklady na svoz směsného odpadu byly o cca 1 mil. Kč vyšší, než jsou ty stávající, a to jen za svoz nádob ze sídlišť od bytových domů.

Náklady na svoz plastů, papíru a skla se zvýšily v posledních letech v řádu desetitisíců, což je způsobeno vyšším vytříděným množstvím těchto komodit (u tříděného odpadu se fakturovalo za odebrané tuny, nikoli za výsyp nádob).

Průběžné plnění nákladů v roce 2019 je v souladu s předpokládanými výdaji v základním rozpočtu města pro letošní rok. Pro rok 2020 jsou připravována opatření k dosažení zvýšeného podílu vytříděného odpadu a zachování finančních nákladů na svoz odpadů ve městě na srovnatelné úrovni s předchozími roky (více viz dále "Svoz komunálního odpadu Technickými službami").

 V průběhu roku 2019 došlo ke stabilizaci množství objemného odpadu na sběrném dvoře (vyřazené vybavení a zařízení domácností), který dovezli občané. Do zvýšení nákladů se projevuje zavedení svozu kompostejnerů -hnědých popelnic o objemu 240 litrů - od října 2017. Roční náklady na tuto službu se podařilo snížit pod hranici 800 tis. Kč. Svoz těchto nádob byl při zavedení avizován jako služba, jejíž náklady nebudou zahrnuty do výpočtu poplatku. Jde o politické rozhodnutí, které zastupitelstvo může změnit - v tom případě by měl být navýšen poplatek pro občany tak, aby se zmírnil deficit rozpočtu "odpadového hospodářství". 

 

Příjmy
V poplatku se dále zohledňují příjmy, a to zejména z vybraného poplatku od občanů (poplatníků) a odměny za třídění odpadů a elektrozařízení. Tyto příjmy jsou v posledních letech  stabilizovány. Příslušný úsek finančního odboru dosahuje poměrně dobrých výsledků ohledně vymáhání dlužných částek od občanů, v posledních letech se celkové zadlužení podařilo snížit.

Odměny (bonusy) za třídění se pohybují ročně kolem 1 mil. Kč. Tyto finanční prostředky městu proplácí společnosti Ekokom (např. za papír, plasty, kovy a sklo), TextilEco (textil) a za odebraná elektrozařízení pak Elektrowin, Asekol či Ekolamp.

Výnosy z podílu na vlastnictví zařízení - spol. ASOMPO a.s. Životice u Nového Jičína, byly vyplaceny naposledy v roce 2017, a to ve výši 67 tis. Kč. Příjmy z pronájmu kompostárny zahrnuty nejsou z toho důvodu, že současně nejsou do výpočtu poplatku zahrnuty provozní výdaje v areálu kompostárny včetně běžné údržby a drobných oprav.
 
Výpočet poplatku

Přílohou č. 2 tohoto materiálu je tabulka nákladů v návaznosti na předchozí léta, ze které lze přehledně vyčíst jednotlivé výdaje a příjmy města v oblasti komunálních odpadů.

Do výpočtu poplatku jsou zahrnuty provozní náklady na nakládání se všemi druhy komunálních odpadů v Příboře, které přímo souvisejí s běžným provozem domácností. Naopak nejsou zahrnuty např. náklady na odpad z ploch údržby veřejné zeleně a úklidu města.

Poplatek se stanovuje na základě nákladů posledního ukončeného roku, tj. v tomto případě rok 2018. Na základě skutečných nákladů roku 2018 může zastupitelstvo města schválit výši poplatku v rozsahu min. 0,- Kč až max. 660,- Kč. Maximální vypočtená částka v souladu s platnou legislativou je 661 Kč, tj. 411 + 250 Kč, ale musí být dělitelná 12.

Náklady na svoz komunálního odpadu v roce 2018 jsou vyšší než příjmy z poplatků od občanů a příjmy z odměn za třídění. Rozdíl je přibližně roven výši nákladů na svoz kompostejnerů. Z průběžného plnění v roce 2019 lze usuzovat, že výsledky letošního roku budou srovnatelné s rokem 2018. Pro doplnění uvádíme, že výše poplatku v roce 2019 byla stanovena ve výši 492 Kč, v předchozích letech pak 468 Kč.

 

Svoz komunálního odpadu Technickými službami po 1.1.2020

Směsný komunální odpad a tříděné komodity (papír, plast, sklo) svážela do 30.09.2019 ve městě Příbor společnost AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., provozovna Frýdlant nad Ostravicí. Tyto činnosti byly zajišťovány na základě smluv z roku 2013, které byly uzavřeny v souladu se zadávacími podmínkami veřejné zakázky na dobu 6 let. Svoz zahrnoval černé odpadové nádoby na směsný odpad (popelnice o objemu 120 l u rodinných domů, kontejnery 1 100 l u bytových domů na sídlištích), modré a žluté kontejnery o objemu 1 100 l na tříděné složky (papír, plasty) a dále zelené tzv. "zvony" na svoz skla.

Jednotkové ceny za svoz, které byly vysoutěženy ve veřejné zakázce v roce 2013, byly pro město výhodné. Na druhou stranu zde existovala hrozba, že po skončení platnosti smluv se společností AVE CZ dojde k výraznému nárůstu nákladů za svoz komunálního odpadu. Na základě porovnání cen ostatních uchazečů ve veřejné zakázce a taky z vyhodnocení nákladů za svoz v jiných městech bylo odhadováno, že by navýšení činilo minimálně 20 - 30 % oproti současnému stavu.

Z tohoto důvodu byl již v červnu roku 2017 projednán záměr, aby od 01.10.2019 byl svoz ve výše uvedeném rozsahu zajišťován prostřednictvím příspěvkové organizace Technické služby města Příbora, p.o. (dále jen "TS") - více viz materiál ZM 23/8/9. TS jako příspěvková organizace bude svoz zajišťovat ve své hlavní činnosti v souladu se zřizovatelskou listinou. V tomto případě se do nákladů nepromítne sazba DPH ve výši 15 % - tímto bude výrazně eliminováno riziko skokového nárůstu nákladů. Svoz komunálního odpadu budou TS zajišťovat s využitím vlastního svozového vozidla pořízeného v roce 2018.

Odpadové nádoby (zejména černé popelnice a kontejnery) jsou ve vlastnictví stávající svozové firmy a budou na základě projednání se společností AVE CZ ponechány prozatím na svých stanovištích. Pro zbytek tohoto roku, tj. období říjen - prosinec 2019, byl dohodnut krátkodobý pronájem, nájemné za nádoby bude zahrnuto do celkových nákladů na svoz komunálního odpadu. O výši nájemného bude snížena případná prodejní cena nádob, které město bude chtít v budoucnu odkoupit od společnosti AVE CZ dle zůstatkových účetních cen těchto nádob.

Barevné nádoby jsou (až na několik málo kusů) ve vlastnictví města či bezplatně zapůjčeny od společnosti Ekokom, takže tady od 01.10.2019 k zásadní změně nedojde.

 

 

Vedení města, TS a ORM připravily několik opatření, které by měly směřovat ke stabilizaci nákladů na svoz komunálního odpadu po 01.01.2020. Některé již byly zmíněny na výjezdním zasedání ZM v dubnu tohoto roku, jejich přesnější popis byl následně projednán na pracovních schůzkách zainteresovaných stran. Také byl tento materiál vzat na vědomí Radou města Příbor na její 17. schůzi dne 18.09.2019 usnesením č. 24/17/RM/2019.

 1. svoz směsného odpadu

Rodinné domy: od 1.1.2020 svoz 1x za 3 týdny, cílový stav je svoz 1x za 4 týdny.

- 10 litrů jako stanovené množství objemu směsného komunálního odpadu na 1 poplatníka a týden

- budou využity nádoby 120 l a 240 l (ty druhé je nutno zakoupit pro početnější domácnosti, krátkodobá ekonomická návratnost z důvodu snížených dopravních nákladů svozu)

 Bytové domy: cílový stav je svoz 1x týdně.

- 10 litrů jako stanovené množství objemu směsného komunálního odpadu na 1 poplatníka a týden

- budou využity nádoby 1 100 l a 240 l (ty druhé je možno využít pro menší bytové domy)

 2. bioodpad

- u každé černé nádoby (směsný odpad) bude umístěna hnědá nádoba na bioodpad 240 l, resp. 770 l

- nádoby 240 l  svoz 1 x za 2 týdny (nádoby u bytových domů: cílový stav je svoz 1x týdně v případě potřeby) 

- nádoby 770 l sváženy od dubna do listopadu 2x týdně

 3. papír, plasty (+ drobné kovy), textil, sklo

- svoz nádob na papír a plast 2 x týdně - řešení v současnosti přeplňovaných nádob

- textil: svoz 1 x týdně, sklo: svoz 1 x za 4 týdny

- svozové auto TS není přizpůsobeno na zvony na sklo, které mají jiný systém výsypu než běžné kontejnery

 4. propagace

- opatření budou doprovázena rozsáhlejší kampaní a propagací včetně krátkých spotů v LTV a na webu (potřebné finance jsou zahrnuty do rozpočtového opatření č. 4)

 

 

Výpočet poplatku

Přílohou č. 2 tohoto materiálu je tabulka nákladů v návaznosti na předchozí léta, ze které lze přehledně vyčíst jednotlivé výdaje a příjmy města v oblasti komunálních odpadů.

Do výpočtu poplatku jsou zahrnuty provozní náklady na nakládání se všemi druhy komunálních odpadů v Příboře, které přímo souvisejí s běžným provozem domácností. Naopak nejsou zahrnuty např. náklady na odpad z ploch údržby veřejné zeleně a úklidu města.

Poplatek se stanovuje na základě nákladů posledního ukončeného roku. Na základě skutečných nákladů roku 2018 může zastupitelstvo města schválit výši poplatku v rozsahu min. 0,- Kč až max. 660,- Kč. Maximální vypočtená částka je 661 Kč, tj. 411 + 250 Kč, ale musí být dělitelná 12.

Náklady na svoz komunálního odpadu v roce 2018 jsou vyšší než příjmy z poplatků od občanů a příjmy z odměn za třídění. Rozdíl je přibližně roven výši nákladů na svoz kompostejnerů. Z průběžného plnění v roce 2019 lze usuzovat, že výsledky letošního roku budou srovnatelné s rokem 2018. Pro doplnění uvádíme, že výše poplatku v roce 2019 byla stanovena ve výši 492 Kč.Přílohou č. 2 tohoto materiálu je tabulka nákladů v návaznosti na předchozí léta, ze které lze přehledně vyčíst jednotlivé výdaje a příjmy města v oblasti komunálních odpadů.

Do výpočtu poplatku jsou zahrnuty provozní náklady na nakládání se všemi druhy komunálních odpadů v Příboře, které přímo souvisejí s běžným provozem domácností. Naopak nejsou zahrnuty např. náklady na odpad z ploch údržby veřejné zeleně a úklidu města.

Poplatek se stanovuje na základě nákladů posledního ukončeného roku. Na základě skutečných nákladů roku 2018 může zastupitelstvo města schválit výši poplatku v rozsahu min. 0,- Kč až max. 660,- Kč. Maximální vypočtená částka je 661 Kč, tj. 411 + 250 Kč, ale musí být dělitelná 12.

Náklady na svoz komunálního odpadu v roce 2018 jsou vyšší než příjmy z poplatků od občanů a příjmy z odměn za třídění. Rozdíl je přibližně roven výši nákladů na svoz kompostejnerů. Z průběžného plnění v roce 2019 lze usuzovat, že výsledky letošního roku budou srovnatelné s rokem 2018. Pro doplnění uvádíme, že výše poplatku v roce 2019 byla stanovena ve výši 492 B. Znění obecně závazné vyhlášky
 
Vydání obecně závazné vyhlášky (viz příloha č. 1) je podle ustanovení § 84 odst. 2 písm. h) v pravomoci zastupitelstva města a zpracovává se v souladu se zákonem č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích (§ 10b tohoto zákona). Byl využit loňský vzor schválené OZV a doplněn dle aktuálních změn v souladu s novelizací předmětné legislativy. V článku 4 je rozpočtena sazba poplatku, v souladu s ustanovením § 10b odst. 4 a) a b) zákona o místních poplatcích, na dvě částky. Částka "a" je stanovena legislativně maximálně do 250 Kč za osobu. Částka "b" je v rozmezí od 0 do 750 Kč na osobu s tím, že je limitována výší skutečných nákladů předchozího roku (myslí se aktuálně rok 2018) na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu - v případě města Příbor tato částka činí maximálně 411 Kč.

Jak je uvedeno již výše v důvodové zprávě, minimální výše poplatku může být 0 Kč, maximální pak 660 Kč. Vzhledem k průběžným výsledkům roku 2019 a připravovaným opatřením pro rok 2020 odbor rozvoje města doporučuje ponechat poplatek i v příštím roce ve výši 492 Kč za osobu. Zároveň je nutno dodat, že takováto výše poplatku znamená nutnost "dofinancovat" odpadové hospodářství částkou ve výši cca 750 000 Kč z rozpočtu města (částka odpovídající nákladům na svoz kompostejnerů - viz výše).

I nadále je pro majitele neobydlených a rekreačních objektů navržena úleva z poplatku na poloviční sazbu - tedy 246 Kč.

Ponechání poplatku pro rok 2020 ve stejné výši jako v letošním roce doporučila i rada města na své 18. schůzi dne 08.10.2019.

 

Znění OZV je předkládáno k právnímu posouzení odboru dozoru Ministerstva vnitra. Dle sdělení tohoto odboru budou nové odborem dozoruoficiální vzory OZV zpracované Ministerstvem vnitra ČR rozesílány obcím až po termínu zpracování tohoto materiálu. Z tohoto důvodu nezaslal odbor dozoru MV k předloženému znění OZV souhlasné stanovisko. 

ORM v souladu s Plánem práce ZM předkládá zastupitelům k projednání výši poplatku na rok 2020 s tím, že konečné znění OZV bude předloženo ZM na jeho prosincovém jednání, až bude k dispozici oficiální vzor OZV zahrnující legislativní změny. ORM tento postup konzultoval jak s odborem dozoru MV, tak jej ověřil u kolegů z okolních měst (Frenštát p.R., Kopřivnice), kteří budou rovněž předkládat znění OZV až na prosincových zasedáních jejich ZM.
 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: OZV - poplatek za komunální odpad 2020 (Veřejná)
Příloha č.2: Komunální odpad náklady 2014-2018 (Veřejná)