Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 11 | ||||||||||||||||||||||||
Konané dne: | 25.03.2020 | |||||||||||||||||||||||||
Materiál číslo: | 20 | |||||||||||||||||||||||||
Název materiálu a návrh usnesení: | ||||||||||||||||||||||||||
Vyhodnocení řízení pro poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby pro rok 2020
I.
Zastupitelstvo města rozhoduje
přidělit v řízení pro poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby pro rok 2020 žadatelům veřejnou finanční podporu na sociální služby následovně:
|
||||||||||||||||||||||||||
Obsah předkládaného materiálu: | ||||||||||||||||||||||||||
Důvodová zpráva: | ||||||||||||||||||||||||||
Počet příloh: 5 | ||||||||||||||||||||||||||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |||||||||||||||||||||||||
Předkládá: | Mgr. Pavel Netušil | |||||||||||||||||||||||||
Schválil: | Mgr. Pavel Netušil | |||||||||||||||||||||||||
Zpracoval: | Mgr. Karolína Najzarová | |||||||||||||||||||||||||
Právní konzultace: | ||||||||||||||||||||||||||
Projednáno s: | s Bc. Evou Srněnskou, Úsek právní a kontrolní |
Důvodová zpráva: | |
V souladu s Pravidly č. 3/2018 pro poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora (dále jen "Pravidla"), schválenými usnesením Zastupitelstva města Příbora č. 25/31/ZM/2018 ze dne 13.09.2018, byl dne 30.10.2019 Radou města Příbora vydán Program poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby na rok 2020 (dále jen "Program").
Lhůta pro podání žádostí o veřejnou finanční podporu na sociální služby byla stanovena od 1. 12. 2019 do 15. 12. 2019 včetně.
Zastupitelstvo města Příbora schválilo na 9. zasedání dne 11.12.2019 v rámci rozpočtu města Příbora na rok 2020 částku určenou k rozdělení mezi žadatele o veřejnou finanční podporu na sociální služby v celkové výši 1 260 000 Kč (§ 4349). Minimální výše finanční podpory v jednotlivém případě dle "Programu" je 1 000 Kč, maximální výše finanční podpory v jednotlivém případě byla v souladu s "Programem" vyhlášena Radou města Příbora ve výši 800 000 Kč.
Město Příbor obdrželo celkem 9 žádostí o veřejnou finanční podporu na jednotlivé sociální služby od 8 poskytovatelů (organizací) sociálních služeb v celkovém objemu 1 174 800 Kč.
Celkem 5 žádostí od 4 poskytovatelů bylo předloženo k rozhodnutí Radě města Příbora v celkovém požadovaném objemu 84 800 Kč. Rada města dne 17. března 2020 rozhodla o poskytnutí veřejné finanční podpory pro 4 poskytovatele sociálních služeb v celkovém objemu 75 400 Kč.
Zastupitelstvu města Příbora budou předloženy 4 žádosti v celkovém požadovaném objemu 1 090 000 Kč. Po rozhodnutí Rady města Příbora zůstává na § 4349 rozpočtu města Příbora celkem 1 184 600 Kč. Teoreticky by tedy šlo uspokojit všechny žádosti, vzhledem k rozdílnému naplnění priorit našeho komunitního plánování prosím věnujte pozornost návrhu odboru sociálních věcí v příloze č. 1 (viz též poslední odstavec důvodové zprávy).
Přehled o jednotlivých žadatelích, plánovaném účelu využití veřejné finanční podpory, celkových plánovaných nákladech a výši požadované finanční podpory tvoří samostatnou přílohu č. 1 (příloha č. 1 - přehled žadatelů o VFP). Dále jsou součástí tohoto materiálu naskenované žádosti poskytovatelů sociálních služeb - přílohy č. 2 - 5 označené názvem poskytovatele.
U všech žadatelů o veřejnou finanční podporu na sociální služby z rozpočtu města Příbora na rok 2020 byla provedena předběžná veřejnosprávní kontrola ve smyslu ustanovení § 11 odst. 1 a 2 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "Zákon o finanční kontrole"). Předmětem kontroly bylo prověření podmínek pro poskytnutí veřejné finanční podpory na sociální služby z rozpočtu města Příbora v roce 2020 a její plánované použití v případě poskytnutí.
Citace § 11 odst. 1 a 2 "zákona o finanční kontrole": "§ 11 Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů (1) Při veřejnosprávní kontrole, která předchází rozhodnutím o schválení použití veřejných prostředků, prověřují kontrolní orgány podklady předložené kontrolovanými osobami pro připravované operace před jejich uskutečněním. Tato kontrola se soustřeďuje především do období před přijetím rozhodnutí nebo uzavřením smlouvy, která zavazuje orgány veřejné správy k veřejným výdajům nebo jiným plněním majetkové povahy, a je zaměřena zejména na prověřování skutečností, které jsou rozhodné pro vynakládání těchto výdajů nebo pro jiná plnění. (2) Kontrolní orgány při předběžné veřejnosprávní kontrole posuzují, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky."
Provedenou kontrolou nebyly zjištěny skutečnosti, na základě kterých by bylo poskytnutí veřejné finanční podpory v rozporu s podmínkami upravenými "Pravidly" a "Programem".
U žadatelů o veřejnou finanční podporu na sociální služby, kteří byli současně příjemci veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora v roce 2019, byla provedena rovněž následná veřejnosprávní kontrola ve smyslu ustanovení § 11 odst. 4 "Zákona o finanční kontrole". Předmětem kontroly bylo prověření splnění podmínek vyplývajících ze smlouvy o poskytnutí veřejné finanční podpory na sociální služby z rozpočtu města Příbora v roce 2019 (dále jen "Smlouva"), z "Pravidel" a z "Programu".
Citace § 11 odst. 4 "zákona o finanční kontrole":
"§ 11 Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů (4) Při veřejnosprávní kontrole vykonávané následně po vyúčtování operací kontrolní orgány prověřují, zkoumají a vyhodnocují u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda a) údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb veřejných prostředků, a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, b) přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, c) opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna."
Provedenou kontrolou bylo zjištěno, že ve všech případech byla veřejná finanční podpora čerpána v souladu se "Smlouvou", s "Pravidly" i s "Programem".
K 31.12.2019 neeviduje město Příbor ani příspěvkové organizace v jeho působnosti u žádného z žadatelů o veřejnou finanční podporu na sociální služby žádné pohledávky.
Kritéria pro hodnocení žádostí o veřejnou finanční podporu: Poskytovatel finanční podpory bude při stanovení výše finanční podpory přihlížet zejména k následujícím kritériím:
Město Příbor jako zadavatel potřebných sociálních služeb ve městě: Město Příbor má zpracován III. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb a ostatních aktivit města Příbora na období 2018 - 2020 (dále jen "III. SPRSS"), který schválilo dne 14.12.2017 usnesením č. 26/08/04 Zastupitelstvo města Příbora.
Z tohoto plánu vyplývají nové priority v oblasti sociálních služeb, na základě kterých je město Příbor veřejným zadavatelem potřebných sociálních služeb ve městě. Dále z tohoto III. SPRSS vyplývá podpora stávajících sociálních služeb pro občany města, jejichž potřebnost byla deklarována pro občany města na základě minulých střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb.
Jedná se o deklaraci částečného spolufinancování sociálních služeb (není však stanovená výše finančního závazku), které jsou poskytovány občanům s trvalým pobytem na území města Příbora. Především se jedná o priority:
Prioritu č. 1 - Podpora osobám na přechodnou dobu, které pečují o osoby vyžadující pomoc jiné osoby:
Priorita společná č. 3 - Podpora udržení stávajících sociálních služeb ve městě Příboře (dle přílohy č. 1 III. SPRSS)
Priorita stanovena ve II. SPRSS:
Město Příbor je na základě rozhodnutí Okresního soudu v Novém Jičíně veřejným opatrovníkem klientky, která je umístěná v domově se zvláštním režimem v Charitě Ostrava.
Sociální služby, které nejsou stanoveny jako priority střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb ve městě: Také další, níže uvedení žadatelé o poskytnutí veřejné finanční podpory, poskytují sociální služby občanům s trvalým pobytem na území města Příbora. Jejich sociální služba není konkrétně definována ve III. SPRSS, ale jelikož se jedná o potřebné a specifické sociální služby pro cílovou skupinu, která je specifická a statisticky významná na úrovni okresu nebo kraje, navrhl odbor sociálních věcí Radě města Příbora tyto skutečnosti zohlednit. Jedná se o poskytovatele:
Slezská diakonie - EFFATHA Kopřivnice, chráněné dílny a Slezská diakonie - EFFATHA Nový Jičín, chráněné dílny
V rozpočtu města Příbora na rok 2020 je na veřejnou finanční podporu pro oblast sociálních služeb schválená celková finanční částka 1 260 000 Kč. Požadavky poskytovatelů sociálních služeb jsou ve výši 1 174 800 Kč. Na základě činnosti odboru sociálních věcí a na základě skutečností uvedených v daných žádostech uvádí odbor sociálních věcí v příloze č.1 návrhy přidělené podpory. |
|
Přílohy:
Příloha č.1: Přehled žadatelů o veřejnou finanční podporu (Veřejná) Příloha č.2: Centrum pro zdravotně postižené MSK, občanská poradna.pdf (Veřejná) Příloha č.3: Diakonie ČCE - středisko v Ostravě, pečovatelská služba.pdf (Veřejná) Příloha č.4: Domov Příbor, domov pro seniory.pdf (Veřejná) Příloha č.5: Středisko sociálních služeb města Kopřivnice, odlehčovací služba.pdf (Veřejná) |