Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:23
Konané dne:15.12.2021
Materiál číslo:15
Název materiálu a návrh usnesení:
Obecně závazná vyhláška města Příbora o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
I. Zastupitelstvo města schvaluje

od 01.01.2022 roční poplatek za obecní systém odpadového hospodářství v sazbě 552 Kč. 

II. Zastupitelstvo města vydává

Obecně závaznou vyhlášku města Příbora č. .../2021 o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství v předloženém znění.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 2
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Mgr. Pavel Netušil
Schválil:Ing. Jaroslav Venzara
Zpracoval:Ing. Dita Kalužová
Právní konzultace:
Projednáno s:odbor dozoru MV ČR
Důvodová zpráva:

Město má zpracován plán odpadového hospodářství (dále jen "POH"), který platí od roku 2017 a je každoročně aktualizován. Rovněž je pravidelně vyhodnocována ekonomická náročnost systému nakládání s komunálním odpadem a tato je pak promítnuta do návrhu výše místního poplatku.

Systém nakládání s odpady v Příboře je nutno sladit s nově schválenou legislativou, t. j. ze zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech, a souvisejícími právními předpisy. Je nezbytné vydat novou obecně závaznou vyhlášku města o místním poplatku za komunální odpad, jelikož nový zákon o odpadech původní vyhlášky od 01.01.2022 ruší.

 

1. Poplatek za komunální odpad

Výdaje a příjmy v oblasti odpadového hospodářství jsou uvedeny v Příloze č. 1 tohoto materiálu, konkrétně se jedná o data dle skutečnosti z let 2017-2020 a dále o odhadované údaje pro rok 2022.

 

Výdaje
Od září roku 2019 svoz směsného odpadu, bioodpadu a tříděných komodit (plastů, papíru a skla) zajišťují Technické služby města Příbora, p.o. Od 1. ledna 2020 byl navýšen svoz tříděných složek (2x týdně plast a papír) a naopak se zmenšila četnost svozu směsného komunálního odpadu u rodinných domů 1x za 3 týdny, u bytových domů ze sídlišť pak 1x týdně.

Náklady na svoz biodpadu se za poslední rok drží na srovnatelné úrovni, sváží se současně bio z nádob objemu 770 l i 240 l.

Na jaře 2021 byl uveden do provozu nový Sběrný dvůr Točna Příbor, jehož součástí je i re-use centrum. Jak bylo avizováno již dříve, rozšířený provoz sběrného dvoru umožňuje zrušit rozmisťování van na velkoobjemový odpad.

Další činnosti, zajišťované odborem ŽPD na úseku komunálních odpadů (např. nákup barevných sad tašek na třídění, kompostérů, údržba svozových míst, propagace či osvěta), vykazují náklady většinou kolem do 200  tis. Kč ročně v závislosti na konkrétních opatřeních provedených v daném roce.

V roce 2020 bylo pořízeno 44 ks kompostérů pro domácí kompostování. Jedná se o jednorázový výdaj, domácí kompostování nevyžaduje další náklady ze strany města a snižuje množství bioodpadu odváženého na kompostárnu.

Výdaje za rok 2021 dosud nelze dostatečně přesně kvantifikovat, lze však přibližně určit navýšení výdajů oproti roku 2020, který máme již uzavřený a ve kterém byl rozpočet odpadového hospodářství v podstatě vyrovnaný. Zejména je jisté, že výrazně stoupne cena skládkování směsného odpadu i bioodpadu, pohonné hmoty, energie aj. Dále je nutno vzít v potaz náklady na nový sběrný dvůr (dále jen "SD") a zejména re-use centrum (RUC), které ještě v loňském roce nebylo. Nový SD+RUC vyžaduje 2,5 pracovního úvazku, zatímco původní SD obsluhoval jediný pracovník. 

 

Některá předpokládaná navýšení výdajů (dle podkladů TS) uvádí následující tabulka:

(připomínáme rozdíl mezi skládkovacím poplatkem a skládkovným, který byl vysvětlen na pracovním zasedání zastupitelstva a bude znovu vysvětlen ústně při předložení materiálu)

Činnost

Odhadované navýšení

(tis. Kč)

Poznámka
Uložení bioodpadu na kompostárně199Nyní 320 Kč/t, požadováno 460 Kč (dojednáno snížení navýšení na 440 Kč/t s dalším navýšením v roce 2023), výpočet proveden určením 37,5 % z dvojnásobku z částky 266 000 Kč (cena za bioodpad uložený na kompostárně v prvním pololetí tohoto roku).
Uložení SKO na skládce140Navýšení skládkovného není dosud přesně stanoveno, skládka předpokládá navýšení o 25 %; díky výrazného snížení množství SKO v minulých dvou letech se nás pravděpodobně nebude týkat zvýšení skládkovacího poplatku z 500 na 900 Kč.
SW evidence vývozu46 
Navýšení svozu skla24Bude částečně kompenzováno v příjmech za prodej skla.

Mzdové náklady SD

(1,5 pracovníka)

370Částka byla snížena o možnou dotaci, která by činila 15 000 Kč měsíčně (zatím nebyla potvrzena; vycházíme z reality 2020, kdy udělena byla). Zároveň očekáváme, že se provoz RUC odrazí ve snížení množství objemného odpadu (ten je ještě dražší než SKO) - vyčíslení bude k dispozici v prosincovém materiálu na ZM. Od částky byl dále odečten očekávaný výběr za manipulační poplatky v RUC.
Energie (SD)120

Elektr. energii se zatím nepodařilo na burze nakoupit, protože jsme jako strop měli pouze trojnásobné navýšení "silové" el. energie - pravděpodobně dojde ještě k výraznějšímu navýšení; regulovaná složka ceny se pravděpodobně nezvýší.

Odhad vychází z celkového navýšení ceny o 50 %.

Internet (RUC)21 
PHM ("popelák", "košovka")175Odhad vychází z aktuálního zvýšení ceny o 25 %, pravděpodobně půjde o vyšší částku.
   
Celkové očekávané navýšení1 074 000 Kč(cca 127 Kč na poplatníka)

Tabulka nebere v potaz očekávané navýšení mezd (zatím není jisté, o jaké navýšení půjde).

I když již nyní máme ve městě podprůměrné množství směsného komunálního odpadu (SKO) na osobu a rok v porovnání s průměrnými hodnotami v ČR či Moravskoslezském kraji, je potřeba usilovat o snižování výdajů ještě lepším tříděním a tím nižším množstvím SKO ve městě.

Nově vybudovaný areál SD a RUC by měl přispět k výraznému snížení množství objemného odpadu.

 

Tabulka nebere v potaz možné navýšení příjmů - to může nastat ve srovnání s rokem 2020 např. v případě výkupu papíru, avšak bude pravděpodobně výrazně snížen zdražením jiných komodit a v celkovém rozpočtu bude mít efekt nejvýše několika málo desítek tisíc Kč.

Zcela novým příjmem jsou od roku 2021 poplatky od občanů za odebrané zboží z RUC (cca 10 000-12 000 Kč měsíčně). Tyto příjmy se ve srovnání let 2020 a 2022 projeví snížením nárůstu prostředků potřebných na provozování nového sběrného dvora a jsou již tedy zahrnuty ve výše uvedené tabulce.  Podrobněji viz odstavec "Příjmy".

 

Je vhodné ještě jednou zdůraznit, že ostatní obce se potýkají s ještě větším nárůstem nákladů na odpadové hospodářství, protože nemohou na odpad uplatnit "skládkovou slevu", tak jako Příbor. Níže uvedená tabulka ukazuje, jak v těchto letech stoupá a bude stoupat skládkovací poplatek, který tvoří významnou část nákladů odpadového hospodářství v každé obci:

Díky velmi dobrým výsledkům našeho odpadového hospodářství budeme moci příští rok pravděpodobně na veškerý odpad od občanů získat "třídící slevu", takže za něj budeme platit jako za "zbytkový odpad". Pro obce, které mají množství odpadu na občana vyšší, bude platit cena v řádku "využitelný odpad", což bude příčinou intenzivnějšího nárůstu nákladů v přepočtu na jednoho poplatníka, než je tomu v Příboře. Na tomto místě je vhodné poděkovat občanům za zodpovědný přístup ke třídění a minimalizaci směsného odpadu. Díky němu není propad v našem městě tak citelný jako jinde.

Již v roce 2023 je zákonem daný ambiciózní cíl třídění ve výši 65 % (viz předposlední řádek tabulky), takže při nesplnění tohoto limitu lze v uvedeném roce očekávat další nárůst nákladů na odpadové hospodářství. 

 

Příjmy
V poplatku se dále zohledňují příjmy - hlavním zdrojem jsou příjmy z vybraného poplatku od občanů (poplatníků). Celkovou výši těchto příjmů se v posledních letech podařilo poměrně stabilizovat. Příslušný úsek finančního odboru dosahuje poměrně dobrých výsledků ohledně vymáhání dlužných částek, v posledních letech se celkové zadlužení podařilo snížit.

Dalším významným zdrojem příjmů jsou bonusy a odměny za třídění odpadů a zpětný odběr elektrozařízení. Tato částka má dlouhodobě stoupající tendenci a tento pozitivní trend je zřejmý i z průběžného plnění letošního roku.

V příštím roce nelze počítat s výnosy z podílu na vlastnictví zařízení - spol. ASOMPO a.s. Životice u Nového Jičína - dividendy v posledních letech na základě rozhodnutí valných hromad akcionářů nejsou vypláceny z důvodu nutných investic do projektu CEVYKO, mimořádně byly vyplaceny pouze v roce 2020, a to ve výši necelých 100 tis. Kč.

Od letošního roku 2021 lze v příjmové části počítat i s příjmem od občanů za odběr zboží z RUC. 
 

Výpočet poplatku
Dle nové legislativy se výše poplatku nemusí zdůvodňovat, může být jakákoliv do maximální zákonné výše 1 200 Kč (§ 10h odst. 1 zákona o místních poplatcích).
 

 
2. Znění obecně závazné vyhlášky (OZV)
 
Vydání obecně závazné vyhlášky (viz Příloha č. 2) je podle ustanovení §84 odst. 2 písm. h) v pravomoci zastupitelstva města a zpracovává se v souladu se zákonem č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích (§ 10b tohoto zákona). Byl využit platný vzor OZV zpracovaný Ministerstvem vnitra ČR, s jehož odborem dozoru bylo znění OZV konzultováno.

V návrhu nové OZV je i nadále:

a/ pro majitele rekreačních objektů navržena úleva z poplatku na poloviční sazbu,

b/ navrženo osvobození od poplatku pro děti do 1 roku věku.

 

Doporučení odboru životního prostředí, dotací a veřejných zakázek

Z tabulky výdajů a příjmů odpadového hospodářství ve městě je zřejmé, že je i nadále usilováno a co nejvyrovnanější hospodaření v této oblasti, tzn. aby nebylo nutné dotovat z městského rozpočtu výraznou částkou provozní výdaje na komunální odpad.

Je na místě poděkovat občanům města, jak přistoupili od začátku roku 2020 k zavedeným změnám, zejména ke snížení četnosti svozu SKO. Už po roce je zřejmý finanční efekt v podobě podstatně nižších nákladů na svoz SKO a nárůst odměn a bonusů za vytříděné složky.

Na druhou stranu je potřeba vzít v úvahu obecně zvyšující se jednotkové náklady v zajišťovaných službách a činnostech, kdy např. aktuální inflace se pohybuje nad 5 procentními body. Tato míra inflace představuje meziroční nárůst výdajů o více než 250 000 Kč. Za tři roky od posledního navýšení ceny poplatku půjde kumulativně o více než 10 %. 

Na základě výše uvedeného (a s přihlédnutím k aktuální situaci vývoje cen) je předkládán návrh zvýšit poplatek pro občany ze současných 492 Kč na částku 552 Kč. Jde o 12% navýšení, toto navrhované navýšení by mělo (částečně) kompenzovat růst výdajů v odpadovém hospodářství (viz tabulka výše).

Při stanovování poplatku pro roky 2023+ pak doporučujeme přihlížet ke skutečným výdajům a příjmům odpadového hospodářství včetně provozu Sběrného dvora Točna Příbor s re-use centrem.

Pro úplnost přikládáme orientační tabulku aktuálních ročních poplatků v městech našeho okresu kromě Fulneku, který má systém poplatků zcela odlišný (* ve Štramberku se za svozy bioodpadu platí zvlášť, takže pro toho, kdo má doma popelnici na bioodpad, je poplatek vyšší):

Příbor492 Kč
Nový Jičín600 Kč
Kopřivnice540 Kč
Frenštát p/R.670 Kč
Studénka564 Kč
Odry540 Kč
Bílovec550 Kč
Štramberk540 Kč*

Pokud jde o města srovnatelná systémem svozu komunálních odpadů, asi nejblíže je nám Moravská Třebová (10 000 obyvatel), která sváží svými vlastními technickými službami (má k dispozici rovněž jedno svozové vozidlo) a sváží SKO se stejnou frekvencí, tj. od RD 1x za 3 týdny a ze sídlišť 1x týdně. Poplatek za systém svozu a třídění komunálního odpadu v M. Třebové činí 700 Kč.

 

Tento materiál projednala rada města na své 55. schůzi dne 26.10.2021 a doporučila ZM usnesením číslo 32/55/RM/2021 schválit roční poplatek ve výši 552 Kč. Rada města rovněž doporučila zastupitelstvu města schválit OZV v předloženém znění.

Materiál k problematice poplatku za komunální odpad byl projednán na pracovním zasedání ZM dne 09.11.2021.



 

 

Přílohy:
Příloha č.1: Příjmy mínus výdaje_odpady (Veřejná)
Příloha č.2: OZV o poplatku za systém OH (Veřejná)