Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 23 |
Konané dne: | 15.12.2021 | |
Materiál číslo: | 15 | |
Název materiálu a návrh usnesení: | ||
Obecně závazná vyhláška města Příbora o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
I.
Zastupitelstvo města schvaluje
od 01.01.2022 roční poplatek za obecní systém odpadového hospodářství v sazbě 552 Kč. II.
Zastupitelstvo města vydává
Obecně závaznou vyhlášku města Příbora č. .../2021 o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství v předloženém znění. |
||
Obsah předkládaného materiálu: | ||
Důvodová zpráva: | ||
Počet příloh: 2 | ||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
Předkládá: | Mgr. Pavel Netušil | |
Schválil: | Ing. Jaroslav Venzara | |
Zpracoval: | Ing. Dita Kalužová | |
Právní konzultace: | ||
Projednáno s: | odbor dozoru MV ČR |
Důvodová zpráva: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Město má zpracován plán odpadového hospodářství (dále jen "POH"), který platí od roku 2017 a je každoročně aktualizován. Rovněž je pravidelně vyhodnocována ekonomická náročnost systému nakládání s komunálním odpadem a tato je pak promítnuta do návrhu výše místního poplatku. Systém nakládání s odpady v Příboře je nutno sladit s nově schválenou legislativou, t. j. ze zákonem č. 541/2020 Sb., o odpadech, a souvisejícími právními předpisy. Je nezbytné vydat novou obecně závaznou vyhlášku města o místním poplatku za komunální odpad, jelikož nový zákon o odpadech původní vyhlášky od 01.01.2022 ruší.
1. Poplatek za komunální odpad Výdaje a příjmy v oblasti odpadového hospodářství jsou uvedeny v Příloze č. 1 tohoto materiálu, konkrétně se jedná o data dle skutečnosti z let 2017-2020 a dále o odhadované údaje pro rok 2022.
Výdaje Náklady na svoz biodpadu se za poslední rok drží na srovnatelné úrovni, sváží se současně bio z nádob objemu 770 l i 240 l. Na jaře 2021 byl uveden do provozu nový Sběrný dvůr Točna Příbor, jehož součástí je i re-use centrum. Jak bylo avizováno již dříve, rozšířený provoz sběrného dvoru umožňuje zrušit rozmisťování van na velkoobjemový odpad. Další činnosti, zajišťované odborem ŽPD na úseku komunálních odpadů (např. nákup barevných sad tašek na třídění, kompostérů, údržba svozových míst, propagace či osvěta), vykazují náklady většinou kolem do 200 tis. Kč ročně v závislosti na konkrétních opatřeních provedených v daném roce. V roce 2020 bylo pořízeno 44 ks kompostérů pro domácí kompostování. Jedná se o jednorázový výdaj, domácí kompostování nevyžaduje další náklady ze strany města a snižuje množství bioodpadu odváženého na kompostárnu. Výdaje za rok 2021 dosud nelze dostatečně přesně kvantifikovat, lze však přibližně určit navýšení výdajů oproti roku 2020, který máme již uzavřený a ve kterém byl rozpočet odpadového hospodářství v podstatě vyrovnaný. Zejména je jisté, že výrazně stoupne cena skládkování směsného odpadu i bioodpadu, pohonné hmoty, energie aj. Dále je nutno vzít v potaz náklady na nový sběrný dvůr (dále jen "SD") a zejména re-use centrum (RUC), které ještě v loňském roce nebylo. Nový SD+RUC vyžaduje 2,5 pracovního úvazku, zatímco původní SD obsluhoval jediný pracovník.
Některá předpokládaná navýšení výdajů (dle podkladů TS) uvádí následující tabulka: (připomínáme rozdíl mezi skládkovacím poplatkem a skládkovným, který byl vysvětlen na pracovním zasedání zastupitelstva a bude znovu vysvětlen ústně při předložení materiálu)
Tabulka nebere v potaz očekávané navýšení mezd (zatím není jisté, o jaké navýšení půjde). I když již nyní máme ve městě podprůměrné množství směsného komunálního odpadu (SKO) na osobu a rok v porovnání s průměrnými hodnotami v ČR či Moravskoslezském kraji, je potřeba usilovat o snižování výdajů ještě lepším tříděním a tím nižším množstvím SKO ve městě. Nově vybudovaný areál SD a RUC by měl přispět k výraznému snížení množství objemného odpadu.
Tabulka nebere v potaz možné navýšení příjmů - to může nastat ve srovnání s rokem 2020 např. v případě výkupu papíru, avšak bude pravděpodobně výrazně snížen zdražením jiných komodit a v celkovém rozpočtu bude mít efekt nejvýše několika málo desítek tisíc Kč. Zcela novým příjmem jsou od roku 2021 poplatky od občanů za odebrané zboží z RUC (cca 10 000-12 000 Kč měsíčně). Tyto příjmy se ve srovnání let 2020 a 2022 projeví snížením nárůstu prostředků potřebných na provozování nového sběrného dvora a jsou již tedy zahrnuty ve výše uvedené tabulce. Podrobněji viz odstavec "Příjmy".
Je vhodné ještě jednou zdůraznit, že ostatní obce se potýkají s ještě větším nárůstem nákladů na odpadové hospodářství, protože nemohou na odpad uplatnit "skládkovou slevu", tak jako Příbor. Níže uvedená tabulka ukazuje, jak v těchto letech stoupá a bude stoupat skládkovací poplatek, který tvoří významnou část nákladů odpadového hospodářství v každé obci: Díky velmi dobrým výsledkům našeho odpadového hospodářství budeme moci příští rok pravděpodobně na veškerý odpad od občanů získat "třídící slevu", takže za něj budeme platit jako za "zbytkový odpad". Pro obce, které mají množství odpadu na občana vyšší, bude platit cena v řádku "využitelný odpad", což bude příčinou intenzivnějšího nárůstu nákladů v přepočtu na jednoho poplatníka, než je tomu v Příboře. Na tomto místě je vhodné poděkovat občanům za zodpovědný přístup ke třídění a minimalizaci směsného odpadu. Díky němu není propad v našem městě tak citelný jako jinde. Již v roce 2023 je zákonem daný ambiciózní cíl třídění ve výši 65 % (viz předposlední řádek tabulky), takže při nesplnění tohoto limitu lze v uvedeném roce očekávat další nárůst nákladů na odpadové hospodářství.
Příjmy Dalším významným zdrojem příjmů jsou bonusy a odměny za třídění odpadů a zpětný odběr elektrozařízení. Tato částka má dlouhodobě stoupající tendenci a tento pozitivní trend je zřejmý i z průběžného plnění letošního roku. V příštím roce nelze počítat s výnosy z podílu na vlastnictví zařízení - spol. ASOMPO a.s. Životice u Nového Jičína - dividendy v posledních letech na základě rozhodnutí valných hromad akcionářů nejsou vypláceny z důvodu nutných investic do projektu CEVYKO, mimořádně byly vyplaceny pouze v roce 2020, a to ve výši necelých 100 tis. Kč. Od letošního roku 2021 lze v příjmové části počítat i s příjmem od občanů za odběr zboží z RUC. Výpočet poplatku V návrhu nové OZV je i nadále: a/ pro majitele rekreačních objektů navržena úleva z poplatku na poloviční sazbu, b/ navrženo osvobození od poplatku pro děti do 1 roku věku.
Doporučení odboru životního prostředí, dotací a veřejných zakázek Z tabulky výdajů a příjmů odpadového hospodářství ve městě je zřejmé, že je i nadále usilováno a co nejvyrovnanější hospodaření v této oblasti, tzn. aby nebylo nutné dotovat z městského rozpočtu výraznou částkou provozní výdaje na komunální odpad. Je na místě poděkovat občanům města, jak přistoupili od začátku roku 2020 k zavedeným změnám, zejména ke snížení četnosti svozu SKO. Už po roce je zřejmý finanční efekt v podobě podstatně nižších nákladů na svoz SKO a nárůst odměn a bonusů za vytříděné složky. Na druhou stranu je potřeba vzít v úvahu obecně zvyšující se jednotkové náklady v zajišťovaných službách a činnostech, kdy např. aktuální inflace se pohybuje nad 5 procentními body. Tato míra inflace představuje meziroční nárůst výdajů o více než 250 000 Kč. Za tři roky od posledního navýšení ceny poplatku půjde kumulativně o více než 10 %. Na základě výše uvedeného (a s přihlédnutím k aktuální situaci vývoje cen) je předkládán návrh zvýšit poplatek pro občany ze současných 492 Kč na částku 552 Kč. Jde o 12% navýšení, toto navrhované navýšení by mělo (částečně) kompenzovat růst výdajů v odpadovém hospodářství (viz tabulka výše). Při stanovování poplatku pro roky 2023+ pak doporučujeme přihlížet ke skutečným výdajům a příjmům odpadového hospodářství včetně provozu Sběrného dvora Točna Příbor s re-use centrem. Pro úplnost přikládáme orientační tabulku aktuálních ročních poplatků v městech našeho okresu kromě Fulneku, který má systém poplatků zcela odlišný (* ve Štramberku se za svozy bioodpadu platí zvlášť, takže pro toho, kdo má doma popelnici na bioodpad, je poplatek vyšší):
Pokud jde o města srovnatelná systémem svozu komunálních odpadů, asi nejblíže je nám Moravská Třebová (10 000 obyvatel), která sváží svými vlastními technickými službami (má k dispozici rovněž jedno svozové vozidlo) a sváží SKO se stejnou frekvencí, tj. od RD 1x za 3 týdny a ze sídlišť 1x týdně. Poplatek za systém svozu a třídění komunálního odpadu v M. Třebové činí 700 Kč.
Tento materiál projednala rada města na své 55. schůzi dne 26.10.2021 a doporučila ZM usnesením číslo 32/55/RM/2021 schválit roční poplatek ve výši 552 Kč. Rada města rovněž doporučila zastupitelstvu města schválit OZV v předloženém znění. Materiál k problematice poplatku za komunální odpad byl projednán na pracovním zasedání ZM dne 09.11.2021.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přílohy:
Příloha č.1: Příjmy mínus výdaje_odpady (Veřejná) Příloha č.2: OZV o poplatku za systém OH (Veřejná) |