Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:28
Konané dne:14.09.2022
Materiál číslo:13
Název materiálu a návrh usnesení:
Jednací řád Zastupitelstva města Příbora
I. Zastupitelstvo města schvaluje

Jednací řád č. x/2022 Zastupitelstva města Příbora v předloženém znění.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 2
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Bc. Eva Plišová
Zpracoval:Veronika Vališová, DiS.
Právní konzultace:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Důvodová zpráva:

Zastupitelstvu města Příbora je předložen ke schválení nový jednací řád dle § 96 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o obcích") v němž jsou stanoveny podrobnosti o zasedání ZM a je přílohou č. 1 tohoto materiálu. 

Současný jednací řád zastupitelstva města, který je přílohou č. 2 tohoto materiálu, je účinný od roku 2018, přičemž od této doby došlo k určitému organizačnímu a procesnímu vývoji, na který jeho adresáti (městský úřad, členové zastupitelstva města) pružně reagovali tím, že některé eventuality vykonávali v nových podmínkách. Jelikož je vhodné upravit proces jednání zastupitelstva města dle skutečnosti, navrhuje se tento nový jednací řád.

Změny v jednacím řádu ZM:

  • Svolání zasedání ZM - Dle zákona o obcích svolává jednání ZM starosta. Dle současného jednacího řádu ZM svolává starosta jednání dle schváleného plánu práce. Tato formulace se jeví jako nevhodná, zvláště za mimořádných okolností, které jsme mohli zažít v době pandemie. Byl-li by schválen plán práce, byly by i termíny pro svolání závazné. V případě mimořádné události, by pak starosta sice mohl svolat zasedání ZM mimo plán práce, ale zároveň by také musel svolat zasedání i ve schváleném termínu, byť by se většina členů ZM zasedání nemohla zúčastnit. Z tohoto důvodu se nyní plán práce pouze projednává a ZM jej bere pouze na vědomí.
  • Odevzdávání materiálů prostřednictvím E-jednání - Upravení textu tak, aby byl v souladu s ustálenou praxí, povinnost odevzdat materiály do 9:00 hod. 8. den před zasedáním ZM prostřednictvím systému E-jednání a následně má starosta s místostarostou cca 2 dny, aby je odsouhlasili.
  • Účast členů ZM na schůzi - Aby mohlo začít zasedání ZM ve stanovený čas, je nutné, aby se jeho členové dostavili na místo zasedání dostatečně včas a připravili si počítač pro hlasování a projednávání jednotlivých bodů. Jelikož se z praxe ukazuje, že povinnost dostavit se s pětiminutových předstihem nestačí, navrhuje se předstih desetiminutový.
  • Přihlašování se do diskuze - Systém E-jednání tuto funkcionalitu umožňuje, přičemž se ovšem dosud nepoužívala. Nově se navrhuje změnit text tak, že je na volbě předsedajícího, zda zvolí způsob přihlašování se do diskuze pomocí rukou či elektronického systému.
  • Projednání bodu bez hlasování dle stávající praxe - Je-li z nějakých důvodů vhodné rozhodnutí o předložené věci odložit, může navrhovatel nebo předsedající rozhodnout o jeho projednání bez hlasování. O tomto postupu se zpravidla nehlasuje. Nesouhlasí-li s tímto postupem některý člen ZM, může proti tomu vznést námitku a v takovém případě se o odložení či původním návrhu usnesení hlasuje.
  • Navrhuje se zakotvení stávající praxe u pozměňujícího návrhu - Za pozměňující návrh se považuje ten návrh, se kterým navrhovatel souhlasí a který spočívá v úpravě původního návrhu usnesení. Za protinávrh se považuje pozměňovací návrh, se kterým navrhovatel nesouhlasí, proto se o něm hlasuje jako první. Rovněž upravuje povinnost navrhovatele,  zejména u více bodových návrhů usnesení, označit, proti kterému bodu návrhu směřuje.
  • Navrhuje se zakotvení dle stávající praxe - Před zahájením hlasování předsedající seznámí zastupitelstvo s předmětem hlasování a přečte doslovné znění navrhovaného usnesení.
  • V souvislosti s nedávnou situací spojenou s pandemií covid-19 se navrhuje zakotvit částečné ustanovení zákona o krizovém řízení - V době vyhlášení krizového stavu podle zákona č. 240/2000 Sb. (o krizovém řízení) podléhá režim svolávání, konání, popř. zrušení zasedání zastupitelstva aktuální právní úpravě, eventuálně závazným nařízením ústředních orgánů státní správy. Informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva zveřejní městský úřad v době vyhlášení krizového stavu alespoň po dobu 2 dnů před zasedáním zastupitelstva; záležitosti, které se netýkají vyhlášeného krizového stavu, mohou být na tomto zasedání projednávány pouze tehdy, jestliže byla informace zveřejněna nejméně 7 dnů před zasedáním zastupitelstva města.

OOSČ doporučuje Zastupitelstvu města Příbora schválit Jednací řád č. x/2022 Zastupitelstva města Příbora v předloženém znění. 

Přílohy:
Příloha č.1: Jednací řád ZM 2022.pdf (Veřejná)
Příloha č.2: Jednací řád ZM 2-2018.pdf (Veřejná)