Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:4
Konané dne:22.03.2023
Materiál číslo:21
Název materiálu a návrh usnesení:
Obecně závazná vyhláška o pořádání kulturních akcí a o omezení a o nočním klidu
I. Zastupitelstvo města vydává

obecně závaznou vyhlášku o stanovení podmínek pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték a jiných kulturních podniků v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku ve znění dle přílohy č. 1.

II. Zastupitelstvo města vydává

obecně závaznou vyhlášku o nočním klidu ve znění přílohy č. 2.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 3
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Zpracoval:JUDr. Rostislav Michálek (tajemník)
Právní konzultace:
Projednáno s:s vedoucím odboru kultury a cestovního ruchu
s vrchním strážníkem Městské policie Příbor
s Ministerstvem vnitra ČR
Důvodová zpráva:

V roce 2015 byla vydána stávající obecně závazná vyhláška města Příbora č. 2/2015 o stanovení podmínek pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték a jiných kulturních podniků v rozsahu nezbytném k zajištění veřejného pořádku viz příloha č. 3.

 

Předmětem této OZV je stanovení povinností pro pořádání, průběh a ukončení veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav a diskoték.

  • Podmínky pro pořádání jsou stanoveny takto:
    • v pátek, v sobotu a v den, po kterém následuje den pracovního klidu v době od 6:00 hod do 24:00 hod.,
    • v ostatních dnech v době od 6:00 hodin příslušného kalendářního dne do 22:00 hodin příslušného kalendářního dne,
    • omezení stanovená touto vyhláškou se nevztahují na oslavu Nového roku v době od 22:00 hod. dne 31. 12. kalendářního roku do 5:00 hod. následujícího dne.
  • Je stanovena oznamovací povinnost:
    • Pořadatel sportovního a kulturního podniku je povinen oznámit nejméně 30 dnů před jeho konáním Městskému úřadu Příbor:
      • jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu a adresu bydliště, je-li odlišná od místa trvalého pobytu pořadatele; je-li pořadatelem právnická osoba, název či obchodní firmu, sídlo a označení osoby, která za tuto právnickou osobu jedná,
      • označení druhu podniku (opakujících se podniků), dobu a místo konání včetně údaje o jeho počátku a ukončení,
      • předpokládaný počet účastníků tohoto podniku,
      • počet osob zajišťujících pořadatelskou službu a způsob jejich označení,
      • údaje o osobě pověřené pořadatelem podniku k osobní spolupráci s orgány veřejné moci, pokud pořadatel podniku tuto osobu určí,
      • údaje o osobách, které poskytly k užívání pozemek nebo stavbu, kde se má podnik konat,
      • lhůtu, ve které zajistí úklid místa konání podniku, a způsob tohoto úklidu, jde-li o místa, která nejsou určena a zřízena pro pořádání uvedených podniků,
      • způsob zajištění obecných povinností při nakládání s odpady vzniklými při pořádání akce,
      • způsob zajištění podmínek stanovených zvláštními právními předpisy v oblasti požární ochrany.
  • OZV stanovuje výjimky:
    • na základě žádosti může rada města udělit výjimku. Žádost musí být podána nejméně 60 dnů před dnem konání řádné schůze rady města, předcházející dnu konání akce. Žádost musí obsahovat mimo jiné zdůvodnění překročení stanovené doby,
    • Výjimky se udělují pouze:
    • na konkrétní akci,
      • na určité časové období u pravidelně se opakujících akcí, ne však na dobu delší než 1 rok.
      • Rada města je oprávněna výjimku udělenou odejmout v případě, že dojde k porušení podmínek vymezených v udělení výjimky.
      • Rada města je oprávněna udělení výjimky a stanovení její účinnosti podmínit splněním určitých doplňujících podmínek směřujících k zajištění veřejného pořádku.

Město Přibor obdrželo od Ministerstva vnitra informaci, že uvedená OZV je na základě nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 7/21 (Heřmanův Městec) v rozporu s ústavním pořádkem.

Konkrétně:

II. Obecně závaznou vyhláškou (čl. 104 odst. 3 Ústavy České republiky) nelze založit pravomoc k vydání zákonem neupraveného vrchnostenského správního aktu, který z materiálního hlediska naplňuje znaky správního rozhodnutí nebo opatření obecné povahy. Pravomoc k vydání správního rozhodnutí nebo opatření obecné povahy lze podle čl. 2 odst. 3 Ústavy České republiky a podle čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod založit výhradně zákonem.

 

Obce zásadně nejsou limitovány v tom, aby problematiku, jejíž úpravu mohou provést obecně závaznou vyhláškou, provedly tak, že určitou činnost jedním ustanovením vyhlášky celkově zakážou a v navazujících ustanoveních z tohoto zákazu zakotví výjimky. Výjimky (stejně jako samotný zákaz) však musí formulovat jako přímo použitelné obecné pravidlo chování. Výjimky naopak nelze formulovat tak, že jsou stanoveny na základě zákonem neupraveného veřejnoprávního povolení udělovaného obcí ad hoc pro jednotlivé případy.

 

Zjednodušeně řečeno:

  • OZV nelze založit pravomoc města k vydávání správního rozhodnutí o výjimce.
  • Výjimky nelze stanovit ad hoc, ale pouze přímo použitelné,
    • Např. konání akce o víkendech od 6:00 do 24:00 hod., to neplatí pro oslavu nového roku

Právník města zpracoval následující možnosti řešení, které byly projednány se starostou, místostarostou, vedoucí odboru kultury, sportu, školství a cestovního ruchu, a vrchním strážníkem městské policie.

 

Možnosti řešení:

  1. Zrušit předmětnou OZV bez náhrady
        • výhody:
          • ubyde administrativa – evidence, výjimky do RM
        • nevýhody:
          • nedostatečné povědomí města o pořádání akcí ve městě
          • akce se budou moci pořádat kdykoliv a bez omezení ukončení akce (povinnost nerušit noční klid však není dotčena – jako nyní)
  2. Ponechání stávající OZV o konání kulturních akcí a vypuštění čl. 4 upravující výjimky
        • výhody:
          • jednoduché řešení
        • nevýhody:
          • jakékoliv konání akcí mimo stanovené možnosti v rozporu s OZV = správní delikt
  3. Novelizovat OZV k pořádání kulturních akcích s tím, že se zruší ad hoc výjimky a stanoví se přímo použitelné výjimky
        • např.
  1. Sportovní a kulturní podniky lze ve venkovních prostorech provozovat:
  1. v pátek, v sobotu a v den, po kterém následuje den pracovního klidu v době od 6:00 hod do 2:00 hod,
  2. v ostatních dnech v době od 6:00 hod. příslušného kalendářního dne do 22:00 hod. příslušného kalendářního dne,
  3. při oslavách Nového roku v době od 22:00 hod. dne 31.12. kalendářního roku do 5:00 hod. následujícího dne.
  1. Během kalendářního roku lze:
  1.  na jednom místě pořádat maximálně 5 sportovních a kulturních podniků provozovaných po 22:00 hod. v rozmezí minimálně 10 dnů,
  2. na jednom místě pořádat maximálně 3 sportovní a kulturní podniky provozované po 24:00 hodině v rozmezí jednoho měsíce.
  • Výjimky z konání akce např. po 24 hodině i stanovit označením konkrétní akce

+ oznamování předem měsíc

+ povinnost města zveřejnění na webu

        • výhoda:
          • stanovení podmínek konání akcí, tak aby po 22:00 hod. popř. po 24:00 hod. mohly být konány akce na jednom místě pouze v určitém časovém rozmezí s omezením počtu během roku
        • nevýhoda:
          • oznámení konání akce při daném omezení neznamená (tak jako dosud), že během akce po 22:00 hodině nemusí účastníci dodržovat noční klid
  1. Zrušit OZV o konání kulturních akcí a vydat OZV k omezení doby nočního klid

Noční klid je určitý pokojný stav na určitém místě ve vymezenou dobu, na jehož zachování má společnost zájem za účelem spořádaného a poklidného soužití, tzn.  co občané na daném místě a v daném čase snesou.

Podmínky vydání OZV o nočním klidu:

  • K úpravě doby nočního klidu lze přistupovat jen a pouze ve výjimečných případech.
  • Vyhláška by měla být vydána s dostatečným předstihem, aby se lidé žijící v obci mohli na tyto výjimečné případy předem připravit.
  • S ohledem na místní poměry určité obce se musí jednat o akci považovanou za akci celoobecního významu, tzn. že konání každé akce není výjimečným případem, pro který by musela být udělena výjimka z doby nočního klidu.
  • Vymezení akcí, kdy je omezen noční klid, nesmí být vázáno na pořadatele.
  • Teritoriální omezení nočního klidu lze jen, je-li samotná akce místně omezená. Je možné v případě velkých územních samosprávných celků a rovněž i v případě odlehlých územních částí považovat takový postup za odůvodnitelný a akceptovatelný, tzn. pouze na jednoznačně vymezené území (část) obce.
  • Pokud konání akce (např. s ohledem na její umístění):
    • nenarušuje noční klid,
    • nejedná se o výjimečnou akci,

není třeba formou obecně závazné vyhlášky o nočním klidu regulovat.

 

MV ve své metodice doporučuje zvážit:

  • potřebu regulace doby nočního klidu – zda je vydání obecně závazné vyhlášky s ohledem na místní poměry opatřením nezbytným,
  • podmínku výjimečnosti – jen pro akce, při kterých zájem na jejich konání a na udržení místních tradic a společenského života v obci převažuje nad veřejným zájmem na ochraně nočního klidu,
  • podmínku předvídatelnosti – všechny výjimečné případy uvedené v obecně závazné vyhlášce musí být předvídatelné, tedy osoby žijící v obci musí přesně vědět, kdy či za jakých okolností bude jejich právo na nerušený odpočinek v noční době zkráceno,
  • podmínku rozumnosti a přiměřenosti – do práva obyvatel obce na nerušený odpočinek v noční době by mělo být zasahováno jen v nejméně omezujícím rozsahu a jen tehdy, pokud je to z hlediska ochrany nočního klidu skutečně nezbytné.

 

  1. Vydat OZV k omezení doby nočního klidu a novelizovat OZV k pořádání kulturních akcích s tím, že se zruší ad hoc výjimky
    • Jedná se o kombinaci možnosti 2 či 3 s možností 4

Na základě jednání mezi MP, OKU a vedením města, byla zvolena varianta č. 5, která byla konzultována s MV.

Hlavní změny:

OZV o pořádání kulturních akcí:

Čl. 1: Vložena informace: Tato vyhláška neupravuje výjimky z nočního klidu. Není-li stanoveno jinak, v době pořádání sportovního či kulturního podniku po 22:00 hod. povinnost dodržování nočního klidu není dotčena. Tzn.: oznámení konání akce a její pořádání po 22:00 hod. neznamená, že účastníci nemusí dodržovat noční klid, nejedná-li se o akci, kde je noční klid omezen OZV o nočním klidu.

Čl. 2: Nově rozdělení akcí na vnitřní s možností konání v pátek, v sobotu a v den, po kterém následuje den pracovního klidu v době od 6:00 hodin do 2:00 hod. a venkovních s možností konání v pátek, v sobotu a v den, po kterém následuje den pracovního klidu v době od 6:00 hod. do 24:00 hod.

Čl. 4: Informace o konání sportovních a kulturních podniků dle této vyhlášky uvede Městský úřad Příbor na webových stránkách.

 

OZV o nočním klidu:

  • U této OZV byly vybrány akce, které splňují výše uvedená kritéria. Zároveň bylo přistoupeno k teritoriálnímu omezení zkrácení doby nočního klidu tak, aby byl omezen pouze na nezbytně nutné území. V případě akcí pořádaných v centrální části města je teritoriální omezení v katastrálním území Příbor a Klokočov. V případě akcí v místních částech je omezení nočního klidu pouze na tyto místní části. U akce „Myslivecký letní večer“ je omezení vymezeno vyznačením v mapě po ochvat Příbora z důvodu, že její hlučnost se reálně projevuje prakticky pouze v části paseky, a okolí a není tak nutné omezovat noční klid v celém katastrálním území Příbor.

Na základě výše uvedeného se navrhuje předložená usnesení přijmout.

 

 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: Příloha č. 1 - návrh OZV o pořádání kulturních akcí (Veřejná)
Příloha č.2: Příloha č. 2 návrh OZV o nočním klidu (Veřejná)
Příloha č.3: Příloha č. 3 - stávající OZV o pořádání kulturních akcí (Veřejná)