Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 12 |
Konané dne: | 29.05.2024 | |
Materiál číslo: | 17 | |
Název materiálu a návrh usnesení: | ||
Adaptační strategie města Příbora
I.
Zastupitelstvo města podporuje
Adaptační strategii města Příbora na změnu klimatu v předloženém znění. |
||
Obsah předkládaného materiálu: | ||
Důvodová zpráva: | ||
Počet příloh: 3 | ||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
Předkládá: | Ing. Bohuslav Majer | |
Schválil: | Mgr. Blanka Kovaláková | |
Zpracoval: | Mgr. Blanka Kovaláková | |
Právní konzultace: |
Důvodová zpráva: | |
Město Příbor bylo jako jedno ze sedmi měst MSK vybráno a zařazeno do projektu LIFE COALA na bezplatné zpracování adaptační strategie na změnu klimatu, což provedla spol. ASITIS s.r.o. v čele s Mgr. Trávníčkovou. Poradenství provedlo poradenské centrum pro adaptaci sídla a krajiny MSID (Moravskoslezské Investice a Development, a.s.). Hlavním úkolem projektu LIFE COALA je úspěšné zavádění cílů Adaptační strategie Moravskoslezského kraje na dopady změny klimatu. Moravskoslezský kraj je v současné době jediným krajem v České republice, který má zpracovanou adaptační strategii a řeší klimatickou změnu komplexně. Zastupitelstvo města Příbora na svém zasedání konaném dne 14.12.2022 souhlasilo se zpracováním této strategie usnesením č. 29/2/ZM/2022. Jedním z úkolů bylo vytvoření pracovní skupiny, součinnost města při přípravě a zveřejnění pocitové mapy a zprostředkování přístupu ke strategickým dokumentům. Jmenný seznam členů pracovní skupiny je uveden v příloze tohoto materiálu. Cílem bylo vytvoření dokumentu Adaptační strategie města Příbora (dále jen "AS"), který rozšiřuje analýzu zranitelnosti vůči dopadům změny klimatu pro MSK.
V průběhu roku 2023 se AS zpracovávala. Pracovní skupina se několikrát za rok sešla prezenčně. Připomínky a náměty členů pracovní skupiny byly do AS zapracovány.
Dne 14.03.2024 byla Adaptační strategie města Příbora odevzdána ve dvou variantách. Jedna kratší jako manažerské shrnutí (13 stran) a druhá podrobná adaptační strategie včetně analytické a návrhové části (134 stran). Obě varianty jsou přílohami tohoto materiálu. Tato strategie byla odevzdána i v tištěné podobě. Mapové podklady, které jsou obsaženy ve strategii, byly elektronicky odevzdány zvlášť pro další použití.
AS je tedy rozdělena do 3 částí (analytická, návrhová a implementační).
ANALYTICKÁ ČÁST
V analytické části nalezneme samotný úvod do problematiky změny klimatu a následně očekávané změny i na území města Příbora. Tyto změny jsou například:
S výše uvedeným jsou spojená rizika jako vlny horka, dlouhodobé sucho, přívalové povodně a samotné povodně, degradace půd, lesní požáry, nežádoucí změny biotopů, nové nemoci a škůdci, aj.
V této části práce je také rozebrána podrobná analýza zranitelnosti včetně mapového schématu:
V analytické části práce také nalezneme podrobný popis současného stavu s analýzou. Jedná se například o budovy ve městě, územní plánování a investiční činnost, zemědělství, lesní hosp., biodiverzitu, vodní režim, ochranu ŽP a zdraví a hygienu, průmysl a energetiku, dopravu.
Do procesu tvorby AS byla také zapojena veřejnost formou vyplnění pocitové mapy. Respondentů bylo ovšem pouze 25. Nicméně i tak zmíníme výsledky. Respondenti stojí především o:
Čtyři pětiny respondentů souhlasili, že by prioritně mělo být přijato opatření na zachycování dešťové vody, zvýšení množství přírodních prvků jako je zeleň, vodní plochy. Snažit omezit spotřebu energie a snížit emise by rádo 96 % respondentů.
NÁVRHOVÁ ČÁST
V této části byla zpracována vize města: Naší vizí je město odolné vůči projevům změny klimatu, město s dostatkem zeleně a vodních prvků, město zodpovědně hospodařící s vodou, které zabezpečuje příjemné klima pro kvalitní život jeho obyvatel. Naší vizí je také odpovědné a efektivní hospodaření s energiemi, využívání obnovitelných zdrojů energií a SMART dopravy. Osvěta, vzdělávání a aktivní zapojování obyvatel i firem do aktivit spojených s adaptací na změnu klimatu je naší prioritou.
Strategické cíle byly v této práci navrženy následující:
1. Adaptovat sídelní prostředí města a navazující krajinu na měnící se klima a omezit přehřívání povrchů:
1.1 Zlepšit mikroklimatické podmínky ve městě zvyšováním množství a vitality vegetace na veřejných prostranstvích a doplněním vodních prvků - prioritními projekty jsou úprava městského parku za kulturním domem, úprava prostoru před budovou COOP a úprava prostranství před ZŠ Npor. Loma, jako zásobník záměrů může být zpracování koncepce zeleně, zpřístupnění vrchu Šibeňák, rekonstrukce veřejného prostoru před KD na Hájově, průběžná regenerace veřejných prostranství a výsadba zeleně.
1.2 Zajistit ekologickou stabilitu krajiny s důrazem na realizaci krajinné zeleně - prioritními projekty jsou dokončení komplexních pozemkových úprav, rekreační trasa Borovec, realizace ploch ochranné zeleně, jako zásobník dalších záměrů výsadba aleje Prchala na Prchalově, vytipování přírodně hodnotných prvků v krajině a registrace jako VKP, obnova a rekonstrukce polních cest a výsadba zeleně, obměna druhové skladby lesních porostů.
2. Snížit dopady extrémních hydrologických jevů a zodpovědně a ekonomicky hospodařit s vodou:
2.1 Podporovat efektivní nakládání s vodou v zastavěném území a využívat zachycené dešťové vody - prioritními projekty jsou parkoviště na ul. Lomená, revitalizace parkovišť u MŠ Pionýrů, U Tatry, za obchodem COOP, průběžné opravy chodníků a komunikací dle pasportu a jako zásobník záměrů je akumulace a využití dešťových srážek u vhodných objektů v majetku města.
2.2 Zpomalovat a snižovat odtok vody z krajiny, realizovat protierozní opatření a podporovat přirozený vodní režim - prioritními projekty jsou výběr lokalit s potenciálem pro zadržení vody prostřednictvím přírodně blízkých opatření, realizace protierozních opatření na zemědělské půdě, adaptace krajiny zaměřenou na zádrž vody v k.ú. Příbor a jako zásoba záměr analýzy meliorací a návrh opatření pro jejích optimalizaci.
3. Snižovat emise skleníkových plynů, zvyšovat energetickou soběstačnost města, rozvíjet ekologicky šetrnou dopravu a udržitelně hospodařit s vodou:
3.1 Maximalizovat využití obnovitelných zdrojů energie, snižovat energetické nároky městských objektů a šetrně hospodařit se zdroji a odpady - prioritními projekty jsou zavedení energetického managmentu a vypracování místní energetické koncepce, rekonstrukce školní družiny ZŠ Jičínská a jako zásobník záměrů realizace adaptačních opatřeních na objektech:
3.2 Zvyšovat podíl ekologicky šetrné dopravy ve městě - prioritními projekty jsou oprava nádraží ČD a jeho okolí, doplnění plánovaných cyklotras a cyklostezek, jako zásobník projektů rekonstrukce chodníků dle pasportizace, zlepšení stavebně technického stavu autobusových zastávek, revitalizace parkovišť s využitím polo/propustných povrchů, zeleně a vyspádování do zeleně, rekonstrukce koupaliště, budování nabíjecích stanic pro elektromobily a elektrokola, vybudování doprovodné infrastruktury pro možnost pravidelného dojíždění na kolech do škol (uzamykatelné boxy na kola, stojany).
4. Zvyšovat informovanost v oblasti změny klimatu a zavádět systémová opatření:
4.1 Vzdělávat obyvatele, zaměstnance města a management firem v environmentálních tématech, zapojovat je do aktivit spojených s adaptací na změnu klimatu a zavádět systémová opatření pro podporu adaptací - prioritními projekty jsou zpracování koncepce zeleně, místní energetické koncepce, zahrnutí adaptačních a mitigačních opatření do zpracovávaných územních studií, jako zásobník záměrů nastavení rámce systematické spolupráce města se spolky a občany např. dlouhodobý pronájem pozemků, podmínky, za jakých bude probíhat forma podpory atd.
4.2 Zajistit odolnost a připravenost města na mimořádné události - prioritní projekty jsou rozšíření varovných, hlásných, předpovědních systémů a další informační kanály, stanovit souhrn požadavků na opravy mostů a propustků, břehů toků, vč. revitalizace břehových porostů, jako zásobník záměrů je pokračovat v pravidelné revizi povodňového a krizového plánu s ohledem na aktuální zdroje informací, legislativu a komunikační technologie.
IMPLEMENTAČNÍ ČÁST
V této části studie je například přehled relevantních dotací, které je možno využívat při naplňování cílů AS a také další možný postup pro naplňování cílů.
Na závěr OŽPD doporučuje, že tato AS bude zohledněna při tvorbě dalších rozvojových plánů jako je Banka projektů, Strategický a Akční plán města Příbora a jiných dokumentů (např. studií). Bude také zveřejněna na webových stránkách města v rozvojových dokumentech. |
|
Přílohy:
Příloha č.1: Manažerské shrnutí AS Příbor.PDF (Veřejná) Příloha č.2: AS celá.pdf (Veřejná) Příloha č.3: Pracovní skupina AS.xlsx (Neveřejná) |