Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 14 |
Konané dne: | 25.09.2024 | |
Materiál číslo: | 10 | |
Název materiálu a návrh usnesení: | ||
Harmonogram příprav zavedení abonentního a rezidentního parkování v lokalitě "staré sídliště"
I.
Zastupitelstvo města schvaluje
harmonogram příprav zavedení abonentního a rezidentního parkování v sídlištní zástavbě (ulice Dukelská, Fučíkova, Švermova) dle varianty č. 1 předloženého materiálu. |
||
Obsah předkládaného materiálu: | ||
Důvodová zpráva: | ||
Počet příloh: 2 | ||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
Předkládá: | Ing. arch. Jan Malík | |
Schválil: | Ing. Jaroslav Šimíček | |
Zpracoval: | Ing. Radoslav Römer | |
Právní konzultace: |
Důvodová zpráva: | |
Rada města Příbora uložila vedoucímu odboru investic, rozvoje a správy majetku zpracovat harmonogram pro zavedení systému abonentního a rezidentního parkování v oblasti „starého sídliště“. Tato lokalita zahrnuje ulice Fučíkovou, Švermovou a Dukelskou (viz příloha č.1). Harmonogram byl předložen na schůzi rady města, která se konala dne 23.07.2024. Rada města usnesením č. 22/31/RM/2024 doporučila zastupitelstvu města schválit harmonogram, který upravila následovně: Varianta č. 1:
Tento harmonogram je odlišný od harmonogramu zpracovaného odborem IRSM a doporučeného Městskou policií Příbor a Technickými službami města Příbora, p.o. Odbor IRSM zpracoval analýzu parkovacích potřeb v dané lokalitě, kde průměrný počet vozidel je dle ČSN 73 6110 stanoven na 1,5 násobek počtu bytových jednotek v dané lokalitě, podrobně viz příloha č. 2. V analýze nejsou zahrnuty rodinné domy, které mají možnost parkovat na přilehlých privátních pozemcích. Celkový počet bytových jednotek ve vyhrazené oblasti je 354. Z počtu bytových jednotek vyplývá, že předpokládaný průměrný počet vozidel je 531 ks. Z této sumy je možno odečíst garáže v bytových domech 35 ks a také garáže za ulici Fučíkovou 95 ks. Zbývající vozidla jsou odstavena na nekrytých parkovacích místech, kterých je v současnosti 188 ks. Z těchto čísel vyplývá, že dle uvedené ČSN již v současnosti chybí 213 ks parkovacích míst v lokalitě „starého sídliště“. I když bychom počítali 1 parkovací místo na 1 byt, stále by scházelo přibližně 36 parkovacích míst. Tzn. v případě, že si každý byt pořídí jednu parkovací kartu, nemusí pak najít ve vymezené lokalitě místo pro zaparkování vozidla. Prozatím jsme ze statistiky vynechali abonenty, kteří např. v lokalitě podnikají a měli by zájem o předplacenou kartu. Bez účinného opatření, jako je vybudování odstavného parkoviště, by zavedení systému abonentního a rezidentního parkování vedlo k problémům. Vozidla, která se nevejdou do lokality nebo nemají předplatné parkování, by se „natlačila“ do okolních lokalit, což by mohlo způsobit problémy na přilehlých ulicích se zástavbou rodinných domů. Jako nejjednodušší řešení se nabízí úprava a zkapacitnění parkovací plochy na městském pozemku za ulicí Fučíkovou, čímž by se zvýšil počet parkovacích míst, kde by mohly parkovat také auta bez povolenky na parkování. Pochopitelně i na tomto parkovišti by bylo možné vyčlenit část míst, které by mohly být pronajímány za úhradu. Celková kapacita této plochy činí dle zpracované studie celkem 129 parkovacích míst. Pochopitelně na úkor stávajících 53 staveb, které stojí na městem pronajatých pozemcích. Na základě výše uvedeného komentáře si odbor IRSM, Městská policie Příbor a Technické služby města Příbora, p.o. dovolují požádat zastupitelstvo města i o posouzení variantního návrhu, který společně předkládali na výjezdním zasedání zastupitelstva města v 03/2024 a který předpokládal jiné pořadí při zavedení systému abonentního a rezidentního parkování v oblasti „starého sídliště“. Varianta č. 2:
Uvedené termíny předkládaného harmonogramu jsou pouze orientační a jsou plně odvislé od okamžiku rozhodnutí o podání výpovědi z užívání městských pozemků, uvolnění financí na projekt nového parkoviště, schvalovacího procesu tohoto projektu, uvolnění financí na realizaci stavby a v neposlední řadě na schvalovacím procesu systému abonentního a rezidentního parkování. Termíny tedy představují bezkolizní dílčí schvalovací procesy. Vzhledem k tomu, že rozsah činností, které jsou nutné k zavedení abonentního a rezidentního parkování je poměrně rozsáhlý a vyžaduje i rozhodnutí a finanční výdaje spadající do kompetence zastupitelstva města.
Na závěr připomínáme, že pro pověřený odbor městského úřadu nebo Technické služby města Příbora budou tyto změny znamenat rozšíření náplní činností, spočívajících v administrativě související s přidělováním a kontrolováním povolenek a pro MP úkol zvýšených kontrol dodržování nové úpravy parkovacího režimu. |
|
Přílohy:
Příloha č.1: Lokalita "staré sídliště" (Veřejná) Příloha č.2: Analýza parkovacích míst (Veřejná) |