Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:16
Konané dne:18.12.2024
Materiál číslo:18
Název materiálu a návrh usnesení:
Projekt na podporu lokální ekonomiky a občanů
I. Zastupitelstvo města schvaluje

alokovat v rozpočtu na rok 2025 částku na projekt "Corrency" ve výši 1 000 000 Kč se specifikací dle varianty č. 2 (dotovaná výše na 1 občana ve věku 18+: 1 000 Kč, 50% spoluúčast občana, max. počet zapojených občanů 1 000, pro malé a střední podnikatele podnikající na území města Příbora bez omezení sortimentu).

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 1
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Ing. Iveta Busková
Zpracoval:Ing. Iveta Busková
Právní konzultace:
Důvodová zpráva:

Město Příbor v letošním roce zahájilo řešení problematiky podpory malých a středních podnikatelů, s cílem posílit místní ekonomiku a podpořit lokální trh. V rámci těchto aktivit byla uspořádána veřejná schůze s podnikateli, kde byl představen projekt Corrency. Tento projekt byl rovněž prezentován na pracovním zastupitelstvu členům zastupitelstva města. Projekt Corrency je inovativním českým pilotním programem, zaměřeným na podporu místních ekonomik prostřednictvím přidělení finančních prostředků obyvatelům ve formě tzv. "correntů". Tato podpora umožňuje občanům nakupovat u místních podnikatelů zapojených do programu, čímž se posiluje lokální ekonomika.

 

Projekt Corrency funguje na digitální platformě, která občanům umožňuje spravovat své Correnty online. Principy projektu zahrnují podporu lokální ekonomiky (využitím kreditů u místních podnikatelů), spolufinancování (část nákladů hradí kredit Corrency) a použití digitální platformy pro snadné a transparentní řízení prostředků.

 

Na realizaci projektu byla do návrhu rozpočtu na rok 2025 alokována částka 1 000 000 Kč. Na pracovním zastupitelstvu byl vznesen požadavek opozice na jasnou specifikaci projektu a vymezení cílových skupin.

 

Na základě konzultace s firmou Corrency předkládáme k úvaze tři varianty projektu:

Varianta č. 1: Finanční dar může získat občan s trvalým pobytem v Příboře, bez věkového omezení. Prostředky lze využít na nákup u místních podnikatelů – restaurací, dětských táborů, kroužků, sportovních aktivit, řeznictví, zlatnictví, kadeřnictví atd.

Varianta č. 2: Finanční dar je určen občanům s trvalým pobytem v Příboře starším 18 let. Cílovou skupinou jsou malí a střední podnikatelé, kteří provozují činnost na území města.

Varianta č. 3: Zaměření na podporu rodin s dětmi a volnočasových aktivit, kde příjemci jsou občané ve věku 0–18 let. Podnikatelé mohou být vybráni podle poskytovaných služeb zaměřených na tuto věkovou skupinu (např. lékárny, obuvnictví, optiky, , sportovní kluby a volnočasová zařízení).

 

 Jako zpracovatel materiálu doporučuji variantu č. 2, která stanovuje věkovou hranici 18+, ale není omezena sortimentem a více odpovídá zaměření na podporu podnikatelů, což byl hlavní záměr. Variantu č. 1 bych nedoporučila pouze z toho důvodu, že projekt je pro 1 000 osob a byl by brzo vyčerpán (1 rodina = nejčastěji 4 registrace).

Variantu č. 3 považuji za vhodnou pro podporu volnočasových aktivit dětí, avšak doporučuji ji využít spíše v dalších letech. Prioritně nám jde nyní o podporu lokální ekonomiky.

 

Rada města Příbora doporučuje schválit variantu č. 2, přičemž doplnila do specifikace obchodníka následující: 

  • S výjimkou škol a školských zařízení zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení vedeném MŠMT, příspěvkových organizací a organizací zřízených městem.
  • Obchodník nesmí provádět svou činnost na základě franšízové licence.

 

Harmonogram realizace:

1. 3. 2025     – začátek registrace Obchodníků
30. 6. 2025     – konec registrace Obchodníků
1. 3. 2025    – začátek registrace občanů (Příjemců)
30. 6. 2025    – konec registrace občanů (Příjemců)
1. 3. 2025    – začátek Exspirace Correntů
30. 6. 2025    – konec Exspirace Correntů

 

Město kromě podpory podnikatelů a občanů získá také následující data a informace:

1. Údaje o účasti obyvatel
Počet obyvatel, kteří se do programu zapojili.
Demografické údaje (věková struktura).
2. Statistiky využití programu
Přehled o tom, kolik correntů bylo v programu použito a u jakých podnikatelů.
Frekvence čerpání correntů jednotlivými uživateli.
3. Data o místních podnikatelích
Počet a identifikace zapojených podnikatelů.