Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 16 |
Konané dne: | 18.12.2024 | |
Materiál číslo: | 13 | |
Název materiálu a návrh usnesení: | ||
"Stížnost k vyřizování požadavků na změnu Územního plánu Příbor"
I.
Zastupitelstvo města bere na vědomí
"Stížnost k vyřizování požadavků na změnu Územního plánu Příbora související se změnou funkčního využití pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor". II.
Zastupitelstvo města nesouhlasí
s obsahem stížnosti na změnu Územního plánu Příbora související se změnou funkčního využití pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor a konstatuje, že je neoprávněná. III.
Zastupitelstvo města nesouhlasí
s návrhem převodu parc. č. 2718 v k. ú. Příbor na zastavitelnou plochu s rozdílným způsobem využití SO - plocha smíšená obytná v rámci následné změny Územního plánu Příbora. |
||
Obsah předkládaného materiálu: | ||
Důvodová zpráva: | ||
Počet příloh: 2 | ||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
Předkládá: | Ing. arch. Jan Malík | |
Schválil: | Ing. Jaroslav Šimíček | |
Zpracoval: | Ing. Romana Černochová, DiS. | |
Právní konzultace: | JUDr. Rostislav Michálek (tajemník) |
Důvodová zpráva: | |
Dne 04.11.2024 byla na MÚ Příbor doručena "Stížnost k vyřizování požadavků na změnu Územního plánu Příbora", která je adresována Zastupitelstvu města Příbora. Stížnost se vztahuje k více bodům v rámci pořizování změn územně plánovací dokumentace a majetkovým vztahům v území. Samostatná stížnost je přílohou č. 1 tohoto dokumentu a níže jsou komentovány její jednotlivé stěžejní body. Řešené území a výřez z map Územního plánu Příbora (Koordinační výkres) je uveden v příloze č. 2 tohoto materiálu.
Jednotlivé body stížnosti:
1/ Nesouhlas s vedením biokoridoru přes pozemek parc. č. 2718 v k. ú. Příbor, jehož vedením se cítí být vlastník pozemku dotčen v rámci jeho dalšího užívání. Vedení tohoto biokoridoru není bez účelu, spojuje přilehlý les, který je lokálním biocentrem značeným LBC L10 a říčku Kopřivničku. Biokoridory jsou jakýmsi zákresem či spojnicí důležitých míst pro migraci nejen zvěře, ale i drobných živočichů a zejména rostlin, na které jsou navázány celé ekosystémy. Díky tomuto principu je docíleno biodiverzity krajiny. Vlastník pozemku má tento zákres biokoridoru respektovat a klást na tuto ochranu části krajiny velký důraz. Vlastník pozemku by na své náklady měl pozemek udržovat a zapěstovávat do tzv. cílových kultur, kterými nemusí být jen vzrostlé stromy či keře, ale taktéž např. travní porosty či louky. Z pohledu člověka tyto proluky v zástavbě nebo v rámci fragmentace volné krajiny taktéž můžeme chápat kladně, jelikož se tímto zaručí volná prostupnost krajiny. Přesun biokoridoru byl konzultován s dotčeným orgánem životního prostředí (MÚ Kopřivnice), který se vyslovil pro nemožnost přesunu biokoridoru.
2/ Majitelé pozemku navrhují zrušení biokoridoru bez náhrady. Uvádíme, že biokoridor není možné zrušit. Jedná se o zákonný limit. Je navržen odborníky v této oblasti a z pohledu ochrany a přírody je veden v nejvhodnějším místě, a to mezi zástavbou na volných zemědělských pozemcích. Chápeme, že nikdo nechce být v užívání svého pozemku omezován, ale s tímto přístupem by zřejmě nemohlo nikde nic vzniknout. Proto jsou územní plány koncepcí celého prostoru, vytvořeny s ohledem na veřejný zájem. Územní plán je vydáván formou opatření obecné povahy, které je závazné pro všechny občany a zejména vlastníky pozemků v daném území.
3/ Majitelé pozemku žádají o změnu Územního plánu Příbor. Dále uvádějí, že chtějí svůj majetek užívat dle svého uvážení a vůle tak, aby jim v tom nebránil Územní plán města Příbora. Potenciál pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor vidí v pěstování zeleniny a relaxaci, přičemž žádost o změnu územního plánu je především pro zástavbu rodinnými domy. Tato žádost o změnu Územního plánu Příbora ze zemědělské plochy na zastavitelnou plochu pro rodinné domy, případně zahradu, je vedena v evidenci pořizovatele od června roku 2023. Aktuálně byl požadavek na změnu Územního plánu Příbora aktualizován, jelikož došlo ke změně vlastnických vztahů. Žádost je stejně jako v roce 2023 předložena v celkovém výčtu žádostí o změnu Územního plánu Příbora, tyto žádosti jsou v samostatném materiálu předloženy Zastupitelstvu města Příbora. Dále uvádíme, že majitel pozemku aktuálně může na ploše s hospodářským způsobem využití pěstovat rostliny bez omezení, a to dle aktuálně platné Změny č. 3 Územního plánu Příbora.
4/ V průběhu podávání informací ohledně zastavitelnosti pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor, ze strany pořizovatele Územního plánu Příbora, vznikla v majitelích pozemku nejistota, zda jsou podávány korektní informace k danému území. Tato informace byla podána pořizovatelem Územního plánu Příbora na základě telefonické žádosti ohledně informací k prodávanému pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor směrem k zájemci o odkup pozemku. Pozemek byl prodáván s informací možnosti zastavitelnosti pozemku rodinnými domy, což v aktuálním čase není možné a majitelé pozemku tento fakt v inzerátu nezdůraznili. Což mohlo vést k zavádějícím informacím. Pořizovatel tedy z pohledu Územního plánu Příbora podal správné informace zájemci o koupi pozemku. Nutno zmínit, že k předmětnému pozemku aktuálně není vedena oficiální komunikace. Pozemek parc. č. 2722/2 v k. ú. Příbor umožňuje přístup k řešenému pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor, není však oficiální komunikací, parcela je pouze vedena v katastru nemovitostí jako ostatní plocha - ostatní komunikace, v Územním plánu města Příbora zde není komunikace navržena, jelikož není nutné dopravní propojení u těchto pozemků po stránce intenzity dopravy a obslužnosti okolních pozemků, které jsou převážně zemědělského charakteru.
5/ Bylo upozorněno, že na vedlejším pozemku parc. č. 2720/1 v k. ú. Příbor zřejmě stojí dům bez čísla popisného. Na rozdíl od pozemků žadatelů je pozemek parc. č. 2720/1 v k. ú. Příbor situován v souč zastavěném území obce v ploše určené pro zástavbu rodinných domů - SO. Současně zastavěné území je v územním plánu zapracováno od počátku jeho platnosti na základě tehdejšího charakteru zástavby. K výstavbě tohoto domu existuje pravomocné stavební povolení, které bylo vydáno v roce 2021 a nyní je na stavebním úřadě podána žádost o kolaudaci.
6/ Majitelé pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor chtějí provozovat pozemek dle svého uvážení a dotaz je veden na pravomoce obce Příbor či vedoucího odboru IRSM ohledně rozhodování o užívání pozemku v soukromém vlastnictví. Majitelé jsou vázáni v užívání pozemku platnými zákony a platným územním plánem obce, tedy nakládat mohou s pozemkem tak, aby neporušovali legislativu. Tato skutečnost již byla několikrát dokládána judikáty.
Pohled pořizovatele územně plánovací dokumentace pro město Příbor: Charakteristika území, kde je požadována změna územního plánu, tzv. Pasek, je stěžejní pro další rozhodování v zacházení s územním plánem města. Paseky jsou rovinaté, převážně zemědělsky využívané a tvoří jakousi pomyslnou hranici mezi hustou zástavbou Kopřivnice a lokalitami rodinných domů v Příboře. Oblast se vyznačuje velmi řídkým osídlením s rozsáhlými poli, loukami, menšími lesíky a drobnými vodními toky. Toto místo je ceněné pro svůj rekreační potenciál. V případě povolování další a další zástavby v tomto území dojde ke ztrátě popsaného charakteru území a místo se začne stávat suburbíí Kopřivnice a Příbora, tedy města se pomyslně spojí zástavbou. V případě povolování další zástavby začnou růst nároky na město, na zřizování komunikací a inženýrských sítí v území, které budou velmi nákladné. Město by tedy mělo postupovat koncepčně a nejdříve zastavovat pozemky nejblíže středu města, které nesou menší nároky na budování této infrastruktury a taktéž lepší dostupnost. Územní plán je koncepcí, která má za úkol skloubit řadu různých nároků na území, a to jak po stránce soukromých požadavků, tak především veřejných zájmů. Z pohledu tohoto soukromého požadavku k parc. č. 2718 v k. ú. Příbor není možné zákonně zrušit navržený biokoridor, a tedy nakládat v celé šíři jako se zemědělským nebo zastavitelným pozemkem. Vlastník pozemku by sám měl pečovat o biokoridor navržený na jeho pozemku a umožnit migraci fauny a flóry. Co se týče požadavku na převod pozemku parc. č. 2718 v k. ú. Příbor v Územním plánu města z funkční plochy Z - zemědělské na SO - smíšenou obytnou, tak rozhodování, zda se do budoucna požadavek zařadí do navržených změn v území, je plně na Zastupitelstvu města Příbora. I v případě jeho dalšího zařazení Zastupitelstvem města Příbora do následné změny Územního plánu Příbora (stejně jako i v případě dalších pozemků), projde tento pozemek dalším posouzením ze strany nadřazených správních orgánů, tedy především ochrany přírody a krajiny a zemědělského půdního fondu či dotčených správců inženýrských sítí (jelikož přes pozemek vede velký plynovod včetně ochranného pásma). Z pohledu pořizovatele tento požadavek nedoporučujeme zařadit k dalšímu projednání či zahrnutí do následné změny Územního plánu Příbora, jelikož má řadu omezení ze stran dotčených orgánů, správců inženýrských sítí a k pozemku není vybudována infrastruktura. Navíc budoucí zástavbou by došlo k vytvoření velkého zastavěného území ve spojení s již stávající východní a západní výstavbou, a tím k porušení charakteru v této lokalitě.
Poznámka na závěr: Smysl územního plánu spočívá v komplexním řešení funkčního využití území, vytváření předpokladu pro jeho rozvoj a zabezpečení ochrany přírodních, kulturních a civilizačních hodnot. Cílem územního plánu je tak vyvážit zájmy soukromé a veřejné. Zastupitelstvo obce spravuje své území, a to vždy s ohledem na všechny uvedené zájmy (viz. nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 1669/11, rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. Ao 5/2011-100, rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 8 Ao 2/2008-151). Právně neexistuje nárok na změnu funkčního využití pozemku, tj. na změnu územního plánu. Takový nárok nelze dovodit z právních předpisů, a to i bez ohledu na to, jaký je podíl konkrétního vlastníka na území nebo zda vlastník předloží různé dokumenty na podporu svého tvrzení, tj. zdůvodňující změnu ve funkčním využití území. Smyslem územního plánu a rozhodování o jeho přijetí či změně je komplexní řešení vyvažující soukromé a veřejné zájmy (viz. rozsudek Nejvyššího správního soudu NSS č. j. Ao 5/2011-100, rozsudek Nejvyššího správního soudu NSS č. j. 8 Ao 2/2008-151, rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. NSS 8 Ao 1/2007-94).
|
|