![]() |
||
| Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 22 |
| Konané dne: | 17.12.2025 | |
| Materiál číslo: | 12 | |
| Název materiálu a návrh usnesení: | ||
| Provádění rozpočtových opatření radou města
I.
Zastupitelstvo města ruší
usnesení č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020, kterým byla stanovena oprávnění k provádění rozpočtových opatření radou města
II.
Zastupitelstvo města stanovuje
v souladu s § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní řízení), v platném znění kompetenci rady města k provádění rozpočtových opatření v následujícím rozsahu: Bez omezení:
S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:
|
||
| Obsah předkládaného materiálu: | ||
| Důvodová zpráva: | ||
| Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
| Předkládá: | Ing. arch. Jan Malík | |
| Schválil: | Ing. arch. Jan Malík | |
| Zpracoval: | Bc. Karla Chybová | |
| Právní konzultace: | JUDr. Rostislav Michálek (právník) | |
| Důvodová zpráva: | |
V roce 2020 stanovilo ZM usnesením č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020 rozsah oprávnění RM provádět rozpočtová opatření v tomto rozsahu: Bez omezení:
S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:
Metodika: Rozpočtová opatření provádí rada (kde není rada, starosta) v rozsahu, ve kterém jej pověřilo zastupitelstvo obce (§ 102, odst. 2, písm. a), zákona č. 128/2000 Sb., o obcích). Rada obce je dle § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen „zákon o obcích“), oprávněna „samostatně“ hospodařit v mezích zastupitelstvem schváleného rozpočtu. Podle téhož ustanovení je však rada obce oprávněna provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem. To znamená, že zastupitelstvo může stanovit, že určitá rozpočtová opatření ve smyslu § 16 odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů bude namísto něj oprávněna provádět (v rozsahu zastupitelstvem stanoveném) rada obce. Pokud však zastupitelstvo obce příslušný rozsah nevymezí (resp. „nepověří“ radu provádět rozpočtová opatření, protože zastupitelstvo může svěřit radě provádění rozpočtových opatření podle § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích bez omezení), může rada obce v rámci své kompetence hospodaření dle schváleného rozpočtu samostatně schvalovat a provádět pouze taková rozpočtová opatření, která nemění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, tj. opatření, která nevycházejí z rozsahu změn dle § 16 zákona č. 250/2000 Sb. Pokud zastupitelstvo obce vymezí určitý rozsah rozpočtových opatření ve smyslu § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech“), jimiž dochází ke změnám závazných ukazatelů rozpočtu obce, který svěří k provádění radě obce, pak je s ohledem na dikci § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích rada obce oprávněna samostatně schvalovat a provádět též rozpočtová opatření, která mění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, avšak pouze v zastupitelstvem obce vymezeném rozsahu. Rozpočtová opatření, jimiž dochází ke změnám rozpočtu dle § 16 zákona o rozpočtových pravidlech, která přesahují zastupitelstvem vymezený rozsah svěřený k rozhodování radě obce, však již podléhají schválení zastupitelstva obce.
Komentáře k jednotlivým bodům pravomoci rady města k provádění rozpočtových opatření:
Bez omezení:
S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:
Provádění rozpočtových opatření radou města by se nemělo stát pravidlem a mělo by nastávat spíš výjimečně – např. mezi dvěma zasedáními zastupitelstva města nebo v závěru roku či na počátku roku následujícího.
Prováděním rozpočtových opatření radou města by se neměly řešit věci běžné, provozní – např. nákupy služeb, běžné opravy, mzdová problematika, nákupy energií apod. K zapojení výdajů (s omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku) může dojít použitím rezervy v rozpočtu nebo přesunem finančních prostředků z jiného závazného ukazatele.
Tento rozsah se v praxi osvědčil a umožnil radě města operativně řešit mimořádné situace v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění. Na základě zkušeností z uplynulých let se nyní navrhuje jeho doplnění.
Návrh na usnesení pro ZM:
ZM ruší rozsah oprávnění RM provádět rozpočtová opatření v rozsahu dle důvodové zprávy, které stanovila usnesením č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020.
ZM stanovuje v souladu s § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní řízení), ve znění pozdějších předpisů kompetenci rady města k provádění rozpočtových opatření v následujícím rozsahu:
Bez omezení:
S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:
Navrhuje se rozšířit pravomoc rady města k provádění rozpočtových opatření bez omezení o bod 3., tj. o možnost převádět finanční prostředky neukončených akcí z předchozího rozpočtového roku do roku následujícího, a to jak u běžných, tak i kapitálových výdajů, bez omezení. Jedná se o finanční prostředky, které již byly zastupitelstvem města schváleny, ale nebyly v daném roce vyčerpány, a realizace akcí pokračuje v následujícím roce. Dosud byly tyto převody opakovaně schvalovány zastupitelstvem zpravidla až v březnu, což oddalovalo úhrady a zahájení prací. Navrhovaná úprava umožní plynulé pokračování v rozpracovaných akcích již od ledna nového rozpočtového roku.
Tato situace je aktuální pouze na počátku nového rozpočtového roku.
Na základě výše uvedeného předkládající odbor doporučuje navržené usnesení přijmout.
Materiál bude projednán na jednání finančního výboru zastupitelstva města konaného dne 10.12.2025.
Zpracoval: Bc. Chybová Karla
|
|
