Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:22
Konané dne:17.12.2025
Materiál číslo:12
Název materiálu a návrh usnesení:
Provádění rozpočtových opatření radou města
I. Zastupitelstvo města ruší

usnesení č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020, kterým byla stanovena oprávnění k provádění rozpočtových opatření radou města

 

II. Zastupitelstvo města stanovuje

v souladu s § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní řízení), v platném znění kompetenci rady města k provádění rozpočtových opatření v následujícím rozsahu:

 Bez omezení:

  1. zapojení účelově přidělených finančních prostředků z jiných rozpočtů (státního rozpočtu, rozpočtu kraje, státních fondů atd.),
  2. přesun finančních prostředků z kapitálových výdajů do běžných, příp. opačně v rámci jednoho projektu (investiční akce) při zachování celkových výdajů na tento projekt,
  3. převody finančních prostředků neukončených akcí z předchozího rozpočtového roku do rozpočtu roku následujícího, a to jak u běžných, tak i kapitálových výdajů.

S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:

  1. zapojení výdaje nutného na zajištění chodu obce v případě havárií nebo stavu nouze nebo stavu nebezpečí,
  2. zapojení výdaje k odvrácení možných škod,
  3. zapojení výdaje, kdy včasné provedení úhrady je vázáno penalizací,
  4. zapojení výdaje na úhrady pokut, penále z rozhodnutí nadřízených orgánů a dohledů a další nutné výdaje, kdy schválení rozpočtového opatření je nezbytné a má jen formální charakter, protože výdaj musí být realizován,
  5. přesuny mezi závaznými ukazateli v rámci téže kapitoly (skupiny), z důvodu změny účelu užití finančních prostředků v případech, které nesnesou odkladu.
Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Ing. arch. Jan Malík
Zpracoval:Bc. Karla Chybová
Právní konzultace:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Důvodová zpráva:

V roce 2020 stanovilo ZM usnesením č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020 rozsah oprávnění RM provádět rozpočtová opatření v tomto rozsahu:

Bez omezení:

  1. zapojení účelově přidělených finančních prostředků z jiných rozpočtů (státního rozpočtu, rozpočtu kraje, státních fondů atd.),
  2. přesun finančních prostředků z kapitálových výdajů do běžných, příp. opačně v rámci jednoho projektu (investiční akce) při zachování celkových výdajů na tento projekt.

S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:

  1. zapojení výdaje nutného na zajištění chodu obce v případě havárií nebo stavu nouze nebo stavu nebezpečí,
  2. zapojení výdaje k odvrácení možných škod,
  3. zapojení výdaje, kdy včasné provedení úhrady je vázáno penalizací,
  4. zapojení výdaje na úhrady pokut, penále z rozhodnutí nadřízených orgánů a dohledů a další nutné výdaje, kdy schválení rozpočtového opatření je nezbytné a má jen formální charakter, protože výdaj musí být realizován,
  5. přesuny mezi závaznými ukazateli v rámci téže kapitoly (skupiny), z důvodu změny účelu užití finančních prostředků v případech, které nesnesou odkladu.

Metodika:

Rozpočtová opatření provádí rada (kde není rada, starosta) v rozsahu, ve kterém jej pověřilo zastupitelstvo obce (§ 102, odst. 2, písm. a), zákona č. 128/2000 Sb., o obcích).
V případě, že radě nebyl vymezen rozsah provádění rozpočtových opatření, provádí změnu závazných ukazatelů rozpočtu zastupitelstvo obce.

Rada obce je dle § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen „zákon o obcích“), oprávněna „samostatně“ hospodařit v mezích zastupitelstvem schváleného rozpočtu. Podle téhož ustanovení je však rada obce oprávněna provádět rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem. To znamená, že zastupitelstvo může stanovit, že určitá rozpočtová opatření ve smyslu § 16 odst. 3 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů bude namísto něj oprávněna provádět (v rozsahu zastupitelstvem stanoveném) rada obce.

Pokud však zastupitelstvo obce příslušný rozsah nevymezí (resp. „nepověří“ radu provádět rozpočtová opatření, protože zastupitelstvo může svěřit radě provádění rozpočtových opatření podle § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích bez omezení), může rada obce v rámci své kompetence hospodaření dle schváleného rozpočtu samostatně schvalovat a provádět pouze taková rozpočtová opatření, která nemění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, tj. opatření, která nevycházejí z rozsahu změn dle § 16 zákona č. 250/2000 Sb.

Pokud zastupitelstvo obce vymezí určitý rozsah rozpočtových opatření ve smyslu § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v platném znění (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech“), jimiž dochází ke změnám závazných ukazatelů rozpočtu obce, který svěří k provádění radě obce, pak je s ohledem na dikci § 102 odst. 2 písm. a) zákona o obcích rada obce oprávněna samostatně schvalovat a provádět též rozpočtová opatření, která mění závazné ukazatele původně schváleného rozpočtu, avšak pouze v zastupitelstvem obce vymezeném rozsahu. Rozpočtová opatření, jimiž dochází ke změnám rozpočtu dle § 16 zákona o rozpočtových pravidlech, která přesahují zastupitelstvem vymezený rozsah svěřený k rozhodování radě obce, však již podléhají schválení zastupitelstva obce.

 

Komentáře k jednotlivým bodům pravomoci rady města k provádění rozpočtových opatření:

 

Bez omezení:

  1. Zapojení účelově přidělených finančních prostředků z jiných rozpočtů (státního rozpočtu, rozpočtu kraje, státních fondů atd.) - zapojení dotací do příjmů a do výdajů (je aktuální ke konci kalendářního roku, kdy město obdrží rozhodnutí o přidělení dotace a finanční prostředky jsou připsány na účet do 31.12. daného rozpočtového roku),
  2. Přesun finančních prostředků z kapitálových výdajů do běžných, příp. opačně v rámci jednoho projektu (investiční akce) při zachování celkových výdajů na tento projekt – návrh na doplnění tohoto oprávnění vznikl v souvislosti s IS VERA, kdy je striktně stanoven rozpočet investičních výdajů a neinvestičních výdajů u jednotlivých stavebních akcích jako závazný ukazatel,

 

S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:

  1. Zapojení výdaje nutného na zajištění chodu obce v případě havárií nebo stavu nouze nebo stavu nebezpečí – mimořádná událost, kdy došlo k poškození nějakého stroje, přístroje, budovy, k požáru, k poškození vodovodu, plynovodu, teplovodu apod. Stav nouze je vyhlášen vládou, stav nebezpečí je vyhlášen hejtmanem.
  2. Zapojení výdaje k odvrácení možných škod – například vzniknou vícepráce u stavební akce, na které nejsou v rozpočtu finanční prostředky a nemůže být tak podepsán dodatek k základní smlouvě. Může se stát, že stavební firma práce přeruší a pokud se jedná o akci, která je podpořena dotačními prostředky, tak město může přijít o dotaci a dojde ke vzniku škody.
  3. Zapojení výdaje, kdy včasné provedení úhrady je vázáno penalizací. 
  4. Zapojení výdaje na úhrady pokut, penále z rozhodnutí nadřízených orgánů a dohledů a další nutné výdaje, kdy schválení rozpočtového opatření je nezbytné a má jen formální charakter, protože výdaj musí být realizován – jedná se například o vratku části účelové dotace a k tomu vypočtené penále. Rovněž kontrola OSSZ může vyčíslit penále i pokutu, jak se již v minulosti stalo. A stejně tak i zdravotní pojišťovny mohou po kontrole vyčíslit odvody a případné penále.
  5. Přesuny mezi závaznými ukazateli v rámci téže kapitoly (skupiny), z důvodu změny účelu užití finančních prostředků – na začátku roku 2019 vznikla situace, kdy bylo nutno řešit pořízení klimatizace do serverovny z důvodu přehřívání. Výdaje za tímto účelem však nebyly dopředu plánovány. Pokud by se klimatizace nepořídila, došlo by k přehřátí serveru a následnému zkolabování informačního systému úřadu. Tato situace se řešila v rámci § 6171, tj. kapitoly OOSČ přesunem finančních prostředků z položky 5137 - nákup drobného hmotného dlouhodobého majetku na položku 6122 – stroje, přístroje a zařízení (nákupem klimatizace). V případě udělení oprávnění radě města schválit rozpočtové opatření v tomto případě, by to urychlilo řešení tohoto problému.

 

Provádění rozpočtových opatření radou města by se nemělo stát pravidlem a mělo by nastávat spíš výjimečně – např. mezi dvěma zasedáními zastupitelstva města nebo v závěru roku či na počátku roku následujícího.

 

Prováděním rozpočtových opatření radou města by se neměly řešit věci běžné, provozní – např. nákupy služeb, běžné opravy, mzdová problematika, nákupy energií apod.

K zapojení výdajů (s omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku) může dojít použitím rezervy v rozpočtu nebo přesunem finančních prostředků z jiného závazného ukazatele.

 

Tento rozsah se v praxi osvědčil a umožnil radě města operativně řešit mimořádné situace v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění. Na základě zkušeností z uplynulých let se nyní navrhuje jeho doplnění.

 

Návrh na usnesení pro ZM:

 

ZM ruší rozsah oprávnění RM provádět rozpočtová opatření v rozsahu dle důvodové zprávy, které stanovila usnesením č. 11/15/ZM/2020 z 21.10.2020.

 

ZM stanovuje v souladu s § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní řízení), ve znění pozdějších předpisů kompetenci rady města k provádění rozpočtových opatření v následujícím rozsahu:

 

Bez omezení:

  1. zapojení účelově přidělených finančních prostředků z jiných rozpočtů (státního rozpočtu, rozpočtu kraje, státních fondů atd.),
  2. přesun finančních prostředků z kapitálových výdajů do běžných, příp. opačně v rámci jednoho projektu (investiční akce) při zachování celkových výdajů na tento projekt,
  3. převody finančních prostředků neukončených akcí z předchozího rozpočtového roku do rozpočtu roku následujícího, a to jak u běžných, tak i kapitálových výdajů.

 

S omezením do 1 000,00 tis. Kč úhrnem za jednu položku:

  1. zapojení výdaje nutného na zajištění chodu obce v případě havárií nebo stavu nouze nebo stavu nebezpečí,
  2. zapojení výdaje k odvrácení možných škod,
  3. zapojení výdaje, kdy včasné provedení úhrady je vázáno penalizací,
  4. zapojení výdaje na úhrady pokut, penále z rozhodnutí nadřízených orgánů a dohledů a další nutné výdaje, kdy schválení rozpočtového opatření je nezbytné a má jen formální charakter, protože výdaj musí být realizován,
  5. přesuny mezi závaznými ukazateli v rámci téže kapitoly (skupiny), z důvodu změny účelu užití finančních prostředků v případech, které nesnesou odkladu.

 

Navrhuje se rozšířit pravomoc rady města k provádění rozpočtových opatření bez omezení o bod 3., tj. o možnost převádět finanční prostředky neukončených akcí z předchozího rozpočtového roku do roku následujícího, a to jak u běžných, tak i kapitálových výdajů, bez omezení.

Jedná se o finanční prostředky, které již byly zastupitelstvem města schváleny, ale nebyly v daném roce vyčerpány, a realizace akcí pokračuje v následujícím roce. Dosud byly tyto převody opakovaně schvalovány zastupitelstvem zpravidla až v březnu, což oddalovalo úhrady a zahájení prací. Navrhovaná úprava umožní plynulé pokračování v rozpracovaných akcích již od ledna nového rozpočtového roku.

 

Tato situace je aktuální pouze na počátku nového rozpočtového roku. 

 

Na základě výše uvedeného předkládající odbor doporučuje navržené usnesení přijmout.

 

Materiál bude projednán na jednání finančního výboru zastupitelstva města konaného dne 10.12.2025.

 

 

Zpracoval:

Bc. Chybová Karla