Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:8
Konané dne:23.10.2019
Materiál číslo:17
Název materiálu a návrh usnesení:
Vyhodnocení řízení pro poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby pro rok 2019 - 2. etapa
I. Zastupitelstvo města rozhoduje

přidělit v řízení pro poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby pro rok 2019 -2. etapa žadatelům veřejnou finanční podporu na sociální služby následovně:

 

P.Č.

Název žadatelePoskytovaná sociální služba

Schválená částka (v Kč)

1.Středisko sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.Odlehčovací služba, identifikátor sociální služby: 2012478 
2.Středisko sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.Denní stacionář, identifikátor sociální služby: 3502677 
Celkem:

 

 

 

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 3
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Mgr. Pavel Netušil
Schválil:Mgr. Pavel Netušil
Zpracoval:Mgr. Karolína Najzarová
Právní konzultace:
Projednáno s:Bc. Evou Srněnskou
Důvodová zpráva:

V souladu s Pravidly č. 3/2018 pro poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora (dále jen "Pravidla"), schválenými usnesením Zastupitelstva města Příbora č. 25/31/ZM/2018 ze dne 13.09.2018, byl dne 09.07.2019 Radou města Příbora vyhlášen Program poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby na rok 2019 - 2. etapa (dále jen "Program"). 

 

Lhůta pro podání žádostí o veřejnou finanční podporu na sociální služby byla stanovena od 26.08.2019 do 06.09.2019 včetně. 

 

Zastupitelstvo města Příbora schválilo na 2. zasedání dne 13.12.2018 v rámci rozpočtu města Příbora na rok 2019 částku určenou k rozdělení mezi žadatele o veřejnou finanční podporu v sociální oblasti v celkové výši 1 260 000 Kč (§ 4349).

 

V první etapě (dne 12.03.2019 a 20.03.2019) bylo na základě schválení Radou a Zastupitelstvem města Příbora rozděleno poskytovatelům sociálních služeb celkem 984 400 Kč. Pro druhou etapu zůstalo k rozdělení 275 600 Kč. Minimální výše finanční podpory v jednotlivém případě pro 2. etapu činí 1 000 Kč a maximální výše finanční podpory v jednotlivém případě na sociální služby činí 250 000 Kč.

 

Ve 2. etapě na základě vyhlášeného programu město Příbor obdrželo celkem 4 žádosti o veřejnou finanční podporu na jednotlivé sociální služby od 3 poskytovatelů sociálních služeb v celkovém objemu 339 200 Kč.

 

Celkem 2 žádosti byly předloženy k rozhodnutí Radě města Příbora v celkovém požadovaném objemu 38 000 Kč a dvě žádosti jsou předloženy Zastupitelstvu města Příbora v celkovém požadovaném objemu 301 200 Kč. Po rozhodnutí Rady města Příbora o veřejné finanční podpoře zůstává v současné době k přerozdělení na § 4349 rozpočtu města Příbora celkem 248 600 Kč. 

 

Přehled o jednotlivých žadatelích, plánovaném účelu využití veřejné finanční podpory, celkových plánovaných nákladech a výši požadované finanční podpory tvoří samostatnou přílohu č. 1 (příloha č. 1 - přehled žadatelů o VFP). Dále jsou součástí tohoto materiálu naskenované žádosti poskytovatelů sociálních služeb - přílohy č. 2 a 3 označené názvem poskytovatele.

 

U všech žadatelů o veřejnou finanční podporu na sociální služby z rozpočtu města Příbora pro rok 2019 - 2. etapa byla provedena předběžná veřejnosprávní kontrola ve smyslu ustanovení § 11 odst. 1 a 2 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o finanční kontrole"). 

 

Předmětem kontroly bylo prověření podmínek stanovených Pravidly č. 3/2018 pro poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora, schválenými usnesením Zastupitelstva města Příbora č. 25/31/ZM/2018 ze dne 13.09.2018, a prověření podmínek stanovených v Programu poskytování veřejné finanční podpory na sociální služby vyhlášeném Radou města Příbora usnesením č. 25/15/RM/2019 ze dne 09.07.2019.

 

 Citace § 11 odst. 1 a 2 zákona o finanční kontrole:

"§ 11

Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů

 

(1) Při veřejnosprávní kontrole, která předchází rozhodnutím o schválení použití veřejných prostředků, prověřují kontrolní orgány podklady předložené kontrolovanými osobami pro připravované operace před jejich uskutečněním. Tato kontrola se soustřeďuje především do období před přijetím rozhodnutí nebo uzavřením smlouvy, která zavazuje orgány veřejné správy k veřejným výdajům nebo jiným plněním majetkové povahy, a je zaměřena zejména na prověřování skutečností, které jsou rozhodné pro vynakládání těchto výdajů nebo pro jiná plnění.

 

(2) Kontrolní orgány při předběžné veřejnosprávní kontrole posuzují, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky."

 

U žadatelů o veřejnou finanční podporu na sociální služby, kteří byli současně příjemci veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora v roce 2018, byla provedena rovněž následná veřejnosprávní kontrola ve smyslu ustanovení § 11 odst. 4 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.

 

Předmětem kontroly bylo prověření splnění podmínek vyplývajících ze smlouvy o poskytnutí veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora v roce 2018, z Pravidel č. 3/2016 pro poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora a z Programu pro poskytování veřejné finanční podpory pro rok 2018.

 

Citace § 11 odst. 4 zákona o finanční kontrole:

"§ 11

Společná ustanovení k působnosti kontrolních orgánů

(4) Při veřejnosprávní kontrole vykonávané následně po vyúčtování operací kontrolní orgány prověřují, zkoumají a vyhodnocují u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda

       a) údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb veřejných prostředků, a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 

       b) přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,

       c) opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna."

 

Provedenou kontrolou bylo zjištěno, že veřejná finanční podpora byla použita v souladu s platnou legislativou vztahující se k poskytování veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora v roce 2018.

 

K 31.08.2019 neeviduje město Příbor ani příspěvkové organizace v jeho působnosti u žádného z žadatelů o veřejnou finanční podporu žádné neuhrazené pohledávky.

 

Kritéria pro hodnocení žádostí o veřejnou finanční podporu:

Poskytovatel finanční podpory bude při stanovení výše finanční podpory přihlížet zejména k následujícím kritériím:

  • splnění podmínek pro poskytnutí veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora stanovených Pravidly č. 3/2018 schválenými usnesením Zastupitelstva města Příbora č. 25/31/ZM/2018 ze dne 13.09.2018,
  • splnění podmínek pro poskytnutí veřejné finanční podpory z rozpočtu města Příbora stanovených v Programu poskytování veřejné finanční podpory schváleném usnesením Rady města Příbora č. 25/15/RM/2019 ze dne 09.07.2019,
  • vyrovnání závazků vůči městu Příboru a jeho zřízeným a založeným organizacím ke dni zpracování podkladů pro rozhodnutí o přidělení veřejné finanční podpory v orgánech města Příbora,
  • zda je potřebnost sociální služby deklarována ve Střednědobému plánu rozvoje sociálních služeb a souvisejících aktivit města Příbora na aktuální období.  

 

Město Příbor jako zadavatel potřebných sociálních služeb ve městě: 

 

Město Příbor má zpracován III. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb a souvisejících aktivit města Příbora na období 2018 - 2020 (dále jen "III. SPRSS"), který schválilo dne 14.12.2017 usnesením č. 26/08/04 Zastupitelstvo města Příbora.

 

Z tohoto plánu vyplývají nové priority v oblasti sociálních služeb, na základě, kterých je město Příbor veřejným zadavatelem potřebných sociálních služeb ve městě. Dále z tohoto III. SPRSS vyplývá podpora stávajících sociálních služeb pro občany města, jejichž potřebnost byla deklarována pro občany města na základě minulých střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb.

 

Jedná se o deklaraci částečného spolufinancování sociálních služeb (není však stanovená výše finančního závazku), které jsou poskytovány občanům s trvalým pobytem na území města Příbora. 

 

Především se jedná o Prioritu č. 1 - Podpora osobám na přechodnou dobu, které pečují o osoby vyžadující pomoc jiné osoby:     

  • žádost Střediska sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.  - požadovaná částka 250 000 Kč na odlehčovací službu /žádost je k rozhodnutí předložena Zastupitelstvu města Příbora/,
  • žádost města Nový Jičín - požadovaná částka 18 000 Kč na odlehčovací službu /žádost byla k rozhodnutí předložena Radě města Příbora/.

 

Sociální služby, které nejsou stanoveny jako priority střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb ve městě: 

 

Také další, níže uvedení žadatelé o poskytnutí veřejné finanční podpory, poskytují sociální služby občanům s trvalým pobytem na území města Příbora. Jejich sociální služba není konkrétně definována ve III. SPRSS, ale jelikož se jedná o potřebné a specifické sociální služby pro cílovou skupinu, která je specifická a statisticky významná na úrovni okresu nebo kraje, navrhujeme, aby Zastupitelstvo města Příbora tuto skutečnost zohlednilo. Jedná se o poskytovatele: 

  • žádost Střediska sociálních služeb města Kopřivnice, p. o.  - požadovaná částka 51 200 Kč na denní stacionář /žádost je předložena k rozhodnutí Zastupitelstvu města Příbora/,
  • žádost spolku "Máš čas?" z. s. - požadovaná částka 20 000 Kč pro nízkoprahové denní centrum /žádost byla předložena k rozhodnutí Radě města Příbora/.

 

V rozpočtu města Příbora na rok 2019 - 2. etapa na veřejnou finanční podporu pro oblast sociálních služeb zůstává k rozdělení celková finanční částka 248 600 Kč. Požadavky poskytovatelů sociálních služeb jsou ve výši 301 200 Kč. 

 

Na základě činnosti odboru sociálních věcí a na základě skutečností uvedených v daných žádostech uvádí odbor sociálních věcí v příloze č.1 návrhy pro přidělení finanční podpory.

 

Přílohy:
Příloha č.1: Přehled žadatelů o veřejnou finanční podporu (Veřejná)
Příloha č.2: Středisko sociálních služeb města Kopřivnice - odlehčovací služba (Veřejná)
Příloha č.3: Středisko sociálních služeb města Kopřivnice - denní stacionář (Veřejná)