Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 23 |
Konané dne: | 15.12.2021 | |
Materiál číslo: | 22 | |
Název materiálu a návrh usnesení: | ||
Možnosti řešení kapacity v mateřských školách v Příboře
I.
Zastupitelstvo města bere na vědomí
možnosti řešení kapacity mateřských škol na území města Příbora. |
||
Obsah předkládaného materiálu: | ||
Důvodová zpráva: | ||
Počet příloh: 5 | ||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |
Předkládá: | Mgr. Pavel Netušil | |
Schválil: | Iveta Busková | |
Zpracoval: | Petra Richterová | |
Právní konzultace: |
Důvodová zpráva: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nedostatek míst v mateřských školách na území města Příbora
Předkládaný materiál nabízí možnosti řešení stávající situace s nedostatkem míst pro umístění dětí v mateřských školách na území města Příbora. Předpokládá se rozsáhlejší diskuze na toto téma, proto je nyní materiál dán pouze "na vědomí". Předpokládáme potřebu jednotlivých politických subjektů probrat tuto problematiku v rámci svých klubů a necháváme proto rozhodnutí až na některém ze zasedání zastupitelstva v příštím roce. Z téhož důvodu předkládáme materiál bez doporučení rady města, které bude připojeno až při dalším projednávání.
Situace ohledně nízké kapacity v mateřských školách je známa již několik let. Zastupitelstvu města Příbora byl 19.12.2013 předložen materiál Rozšíření kapacity mateřských škol ve městě Příboře, kde byla stejná problematika již řešena. Ačkoli v roce 2013 již bylo zvažována varianta výrazného zvýšení tlaku na obsazenost mateřských škol (dále jen "MŠ) z důvodu reálné možnosti, že ve školkách budou muset být děti od 2 let a šesti (v jiné variantě osmi) měsíců, ZM se v roce 2013 usneslo takto: "28/8/6/1 Neschválilo rozšíření kapacity mateřských škol ve městě Příboře formou vzniku nových tříd." Rozhodnutí odpovídalo demografické prognóze, podle které mělo být v tomto roce v Příboře ve věku 3-6 let 234 dětí plus 18 dětí starších s odkladem. Oproti tehdejšímu šk. roku to znamenalo pokles o 41 dětí. Ve skutečnosti máme v daném věkovém rozmezí 254 dětí a odklad má dalších 23, takže reálný pokles je méně než poloviční. Přesto je skutečností, že počet dětí ve věku 3-6 let od roku 2013 poklesl, kapacita MŠ naopak stoupla díky otevření nové MŠ Gaudí, tlak na městské MŠ však přesto neklesá. Oproti stavu z roku 2013 dnes již není možno do přijímacích řízení zahrnout skutečnost, zda matka (otec) chodí či nechodí do práce. I přes sníženou porodnost tedy dětí ve školkách neubývá - přibývá v nich těch, kteří v minulosti zůstávali doma s rodičem a mladším sourozencem. Dále se na situaci odrazila povinná předškolní docházka - ve školkách jsou nyní předškoláci, jejichž rodiče nepracují nebo by z jakéhokoliv jiného důvodu chtěli mít předškolní dítě doma. To vysvětluje skutečnost, že ačkoliv se demografická situace oproti roku 2013 zlepšila, počet odmítnutých dětí v MŠ naopak stoupl z 32 v roce 2013 na letošních 43. V současné době byla otázka nedostačující kapacity MŠ ve městě několikrát diskutována a je vyvíjen tlak na neodkladné řešení této situace, která se stále opakuje a zhoršuje.
Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které do začátku školního roku dovrší pěti let. Současně mají na umístění nárok i děti, které ve školením roce dosáhnout věku 3 let, a to bez ohledu, zda je rodič doma s dalším dítětem nebo jakéhokoliv jiného důvodu. Zpravidla se bavíme i o dětech, které dosáhnou v novém školním roce 3 let v době od září do prosince, jelikož jejich rodiče plánují návrat do práce a neumístěním dítěte by toto bylo znesnadněno. Zákon tedy nevylučuje přijímání dětí mladších tří let, tyto děti ovšem na přijetí nemají právní nárok. Jejich přijetí záleží na individuálním posouzení ředitele MŠ a vytvoření odpovídajících podmínek pro vzdělávání dětí mladších tří let. Do MŠ zřízené obcí se přednostně přijímají děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku věku, pokud mají místo trvalého pobytu, v případě cizinců místo pobytu, v příslušném školském obvodu nebo jsou umístěné v tomto obvodu v dětském domově, a to do výše povoleného počtu dětí vedeného ve školském rejstříku. Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku, pokud to kapacita MŠ dovolí.
Nedostatek míst v MŠ se stále opakuje. Jako nejlepší řešení se nabízí zřízení nového oddělení, které by tlak na umístění dětí zmírnilo. Dlouhodobě je i snaha Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na snižování kapacit dětí v jednotlivých třídách. V současnosti je stanoveno maximálně na 24 dětí. Vzhledem k vyšším potřebám dětí a kvalitě výuky není vhodné kapacitu tříd navyšovat udělením výjimky z nejvyššího počtu dětí. Při obsazenosti tříd zároveň dochází ke snižování počtu za každé umístěné dítě podle stupně přiznaného podpůrného opatření (vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, § 2 upravuje počty přijatých dětí ve třídách MŠ).
Dle zápisu do MŠ je vyšší tlak na umístění dětí do MŠ Pionýrů, jelikož v jejím spádovém obvodu je kapacita pro umístění dětí nižší s vyšším přesahem požadavků na umístění. Vzhledem k plánované výstavbě v lokalitě Za Školou se předpokládá migrace rodin s malými dětmi. Již letos jsou v MŠ Kamarád 3 děti, které nemají trvalý pobyt ve městě, ale během školního roku zde pobyt změní.
Příloha č. 1 - Přijaté, nepřijaté děti
Na základě předpokladu populačního vývoje a migrace obyvatel je pravděpodobné, že tato nemalá investice do vybudování zázemí pro jednu třídu MŠ bude do budoucna dostačující. Podle počtu narozených dětí je zřejmé, že se situace snižovat nebude nebo jen nepatrně, ale je třeba brát v úvahu již zmiňovanou novou výstavbu rodinných domů a plánovanou výstavbu bytového domu a s tím přistěhovávání nových obyvatel, u kterých je předpoklad dětí do 6 let a tím i navýšení žadatelů o přijetí do předškolního zařízení. Také je třeba nezapomenout, že volnou kapacitu negativně ovlivňuje i množství odkladů povinné školní docházky.
Příloha č. 2 - Vývoj počtu narozených dětí
Pro vyřešení nedostačující kapacity míst v MŠ na území města, kdy ne všechny žádosti rodičů o umístění dětí byly vyřízeny, se nabízí několik variant. Bez nebo s minimálními investičními náklady je otevření přípravné třídy v základní škole. Zde je ale riziko neotevření takové třídy v případě, že nebude zájem zákonných zástupců do těchto tříd děti umístit (naplnění 10-15 dětí). Dalším řešením je zřízení jednoho oddělení MŠ, které by vyřešilo současnou situaci.
Jako nejsystémovější řešení se nabízí vybudování nové MŠ v lokalitě Za Školou, kde by se MŠ Pionýrů přemístila a rozšířila o jedno oddělení, které by splňovalo všechny platné normy pro provoz předškolního zařízení. Tato možnost je ale finančně i časově nejnáročnější a vyžaduje změnu územního plánu.
Příloha č. 3 - Vyjádření MŠ Pionýrů
Kapacita MŠ ve městě: Mateřská škola Příbor, Pionýrů 74 Mateřská škola Kamarád, Příbor, 175 Mateřská škola Hájov s.r.o., Příbor (soukr.) 50 Mateřská škola Gaudi, Příbor (soukr.) 20
Informace o zápisech do mateřských škol z okolních obcí
Přípravná třída
Jedním z řešení ulehčení tlaku dětí je i zřizování přípravné třídy v základní škole. Vzdělávání v přípravné třídě základní školy je jiným způsobem plnění povinného předškolního vzdělávání. Přípravná třída může být zřízena pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. V průměru se jedná o 17 dětí s odkladem za rok. Tyto děti zůstávají dál v MŠ a jejich odchodem by došlo k uvolnění místa novým zájemcům. Pro letošní školní rok 2021/2022 byla zřízená přípravná třída v ZŠ Jičínské, kde na žádost zákonného zástupce dítěte nastoupilo 13 dětí. Odchodem těchto dětí se uvolnily místa v MŠ Kamarád, ale ne v MŠ Pionýrů, kde byl větší tlak na umístění nových dětí. Otevření přípravné třídy je závislé na zájmu a rozhodnutí zákonných zástupců o umístění dítěte.
Varianty
Pro rozšíření kapacity MŠ ve městě se nabízí několik variant, které jsou finančně i časově náročné a pro vytvoření projektové dokumentace s kalkulací nákladů je třeba vybrat variantu, která bude při dalším postupu prioritní. Uváděné termíny jsou velmi orientační a k jejich splnění je důležitá součinnost všech, kteří se na vybrané variantě budou podílet, a především na schvalování potřebných finančních prostředků na jednotlivé etapy vybrané varianty. Dle projednání s odborem investic, rozvoje a správy majetku a odborem bytového a nebytového fondu vzešly tyto varianty:
1. Přípravné třídy - zřízení na obou základních školách by bylo dostačující pro uvolnění chybějících míst v MŠ. Bohužel záleží pouze na zájmu a rozhodnutí zákonných zástupců dětí a tím i na otevření takovéto třídy. Bez nebo s minimálními investičními náklady. Okamžité řešení s kapacitou třídy 10-15 dětí. Nevýhodou této varianty jsou malé kapacity družin, obě ZŠ mají s prostorem pro přípravné třídy nemalé problémy. ŠD ZŠ Jičínské je navíc ve špatném technickém stavu a plánuje se její rekonstrukce. V žádném roce si bohužel nemůžeme být jisti, zda se přípravná třída otevře.
2. Nástavba MŠ Pionýrů - vytvoření nové třídy, která by byla součástí jedné budovy. Prioritně: Nutné zhodnocení stavu budovy statikem a ověření, zda odpovídají venkovní prostory hygienickým normám. V tomto případě je možné pracovat i s rozšířením zahrady na úkor okolních veřejných ploch. Následně lze pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Uvolnění financí a stavba 2023/2024.
3. Přístavba MŠ Pionýrů - vytvoření nové třídy, která by byla součástí jedné budovy. Rozšíření na přilehlý pozemek města. Prioritně: Ověření, zda odpovídají venkovní prostory hygienickým normám. V tomto případě je možné pracovat i s rozšířením zahrady na úkor okolních veřejných ploch. Možnost kontejnerové výstavby viz příloha č. 5. Následně lze pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Uvolnění financí a stavba 2023/2024.
4. Výstavba nového objektu dle současných norem v lokalitě Za Školou - nutná změna územního plánu. Prioritně: Zahájit práce na pořízení Změny č. 3 ÚP Příbora - 2022/2023. Následně lze pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2023/2024. Uvolnění financí a stavba 2025. V této souvislosti nutno upozornit na koordinaci s realizací inženýrských sítí podle toho, kde bude MŠ navržena.
5. Využití budovy bývalé jídelny ZŠ Dukelská - varianta časově nejrychlejší, odpadá investice na pořízení nové budovy, ale zůstává nutná rekonstrukce objektu, problematika rozvozu jídel a s tím spojené finanční i organizační náklady, možnost využití školní zahrady MŠ Švermova. Upozornění na skutečnost, že tento objekt by měl být součástí nemovitostí, pro které by se měla zpracovat studie využití budovy a okolí bývalé ZŠ Dukelská, která je na základě usnesení ZM ze dne 23.9.2021 schválena jako priorita č.2 v Bance projektů a v Akčním plánu plánována na rok 2023. Prioritně: Rozhodnout, zda bude objekt ŠJ součástí této studie nebo nikoliv. Pokud ano, lze následně začít pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Uvolnění financí a stavba 2023/2024.
6. Přístavba MŠ Kamarád, Švermova - vytvoření nové třídy, která by byla součástí jedné budovy. Rozšíření na přední část pozemku u vchodu do MŠ. Prioritně: Ověření, zda odpovídají venkovní prostory hygienickým normám. V tomto případě je možné pracovat i s rozšířením zahrady na úkor okolních veřejných ploch. Následně lze pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Uvolnění financí a stavba 2023/2024. Stanovisko místostarosty: Tato varianta je nejméně vhodná. Je totiž stejně finančně i časově náročná jako varianty 2 a 3, které zvyšují kapacitu v místě, kde vzniká největší přetlak. Máme-li sobě odpovídající varianty, pak bychom vždy měli dát přednost té, která zvyšuje kapacitu MŠ "za vodou".
7. Využití 1. patra budovy bývalé ZŠ Dukelská v případě odchodu soukromé školy Gaudi - budova bývalé ZŠ Dukelská je ve velmi špatném technickém stavu, je nutná celková rekonstrukce budovy včetně odpadů, rozvodů, oken aj.. Škola Gaudi jedná o koupi objektu Motel Zafír, v případě, že jednání dopadnou dobře, rádi by se od září 2023 do tohoto objektu stěhovali. V tuto chvíli není možné podat konkrétnější informace. Upozornění na skutečnost, že tento objekt by měl být součástí nemovitostí pro které by se měla zpracovat studie využití budovy a okolí bývalé ZŠ Dukelská, která je na základě usnesení ZM ze dne 23.9.2021 schválena jako priorita č.2 v Bance projektů a v Akčním plánu plánována na rok 2023. Prioritně: Rozhodnout, zda bude 1.NP navrženo jako MŠ. Pokud ano, lze následně začít pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Uvolnění financí a stavba 2023/2024. Vše s ohledem na využití navazujících částí budovy. Doporučení OIRSM - Nejdříve rozhodnout o koncepci celého objektu a pak řešit projekčně.
8. Přesun družiny na ulici Sv. Čecha do objektu COOP a umístění oddělení mateřské školy do objektu školní družiny na ulici Sv. Čecha. Odkoupení 1. patra budovy COOP bylo městu nabídnuto majitelem budovy (COOP Jednota Hodonín). MŠ do tohoto objektu nelze umístit. Je nutná nezastavěná plocha pro venkovní pobyt a hry dětí předškolního věku, včetně travnaté plochy (4 m2 na dítě) musí být oplocena z důvodu ochrany zdraví a zajištění bezpečnosti dětí a být součástí objektu. Navíc objekt COOPu je ve velmi prašném a hlučném místě. Muselo by se zajistit měření hluku a prašnosti. Hygiena tento objekt pro předškolní vzdělávání nedoporučuje. Zahradu jiné MŠ by šlo využít jen v případě malé dětské skupiny ne mateřské školy. Všechny tyto námitky jsou teoreticky řešitelné tak, že místo školky zde zřídíme družinu (přesun z budovy na ul. Sv. Čecha). Využití stávajícího objektu školní družiny Sv. Čecha a přesunutí družiny do jiných prostor není variantou, kterou bychom byli schopni nyní realizovat. Školní družina je v budově umístěná od roku 1993. V dřívějších dobách v tomto objektu byla i MŠ, ale od té doby došlo ke zpřísnění požadavků kladených na provoz. V posledních létech prošlo vybavení školní družiny velkými změnami v interiéru i exteriéru. V letošním školním roce byla do objektu umístěna přípravná třída, která pomohla k uvolnění míst v MŠ. Pro předškolní děti je výhodou prostředí vhodné jak pro výuku, tak i pro odpočinkové činnosti a v neposlední řadě i zahrada nabízející pískoviště, herní prvky a vybavení pro pobyt venku po celý rok. V současné době je zpracováván projekt na rekonstrukci budovy školní družiny na ul. Sv. Čecha. Tento projekt byl zadán na základě zpracované studie využití budovy a schválen na 54 RM dne 5.10.2021. Součástí této studie a ani projektu nebylo zadání řešení pro předškolní děti. V případě rekonstrukce objektu, bude nutné najít prostory pro děti školní družiny (současná kapacita 110 dětí po rekonstrukci 87 dětí) i přípravné třídy (10 - 15 dětí), pokud by nejnutnější práce nešly stihnout v době letních prázdnin. Pro využití objektu mateřskou školu by bylo třeba změnit zadání projektu. Požadavky na provoz MŠ jsou podstatně přísnější než školní družiny. Je třeba řešit prostorové podmínky tříd, zázemí i venkovní plochy. Zařízení a prostory pro výchovu a vzdělávání musí být vybaveno podle hygienických požadavků (vyhláška 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých). Prostory pro výuku, hernu, odpočinek, uložení lůžkovin, výdejna jídla, kuchyň a další nezbytné prostory. Pokud by nebyla možnost vlastní kuchyně podle platných norem, je nutné vytvořit výdejnu a zajistit dovoz jídla (dopolední, odpolední svačinka, oběd), prostor pro uskladnění termoportů pro převáženou stravu, zajištění hygieny převozu a uskladnění potravin, a to vše odděleně od běžného provozu. Umístěním MŠ do tohoto objektu by spolu neslo nemalé investice do rekonstrukce. V případě, pokud by nebyla vytvořena vlastní kuchyň, je nutné zajistit přepravu, uskladnění a výdejnu potravin. Náklady na převoz by zvýšily náklady na provoz, jelikož rodiče hradí pouze stravu dítěte. Důležité je i opět upozornit na současné ideální využití objektu pro potřeby přípravné třídy a školní družiny, které by musely být přesunuty jinde. Prostorová kapacita ZŠ Jičínské neumožňuje umístit ŠD a přípravnou třídu v objektu školy. Mohla by se nabízet varianta budovy COOPu, ale tento objekt není v majetku města a byly by zde náklady nejen na rekonstrukci objektu, ale i nemalé náklady na zakoupení. Vzhledem k umístění objektu bez možnosti vlastního venkovního oploceného prostoru, odpadá i komfort pro děti na odpočinkové činnosti a pro pobyt venku a umístění dětí předškolního věku (přípravná třída). Prioritně: Ověřit vůli ZM na odkoupení objektu. Koupit objekt. Nevýhoda: vyšší náklady na rekonstrukci, bez zahrady Následně lze pracovat na projektu a získání stavebního povolení - 2022/2023. Upozornění: Jednota Hodonín (vlastník objektu) chce 1 patro prodat v každém případě. Pokud chceme první patro odkoupit, musíme se vyjádřit do ledna, jinak začne vlastník jednat s jinými zájemci. Uvolnění financí a stavba 2023/2024. Stanovisko ředitelky ZŠ Jičínská: V současné době se nám tento návrh nejeví jako ideální. Zdůvodnění: stávající objekt školní družiny se nachází v klidné lokalitě, kde máme k dispozici vhodné zázemí pro děti školní družiny (oplocený pozemek, vlastní herní prvky, pracovní a výtvarné činnosti jsou prováděny venku). Rovněž při pobytu venku máme v současné době venkovní toaletu. Předávání dětí rodičům probíhá rovněž venku, což v novém objektu (z hlediska jeho umístění) by bylo velmi komplikované.
Příloha č. 4 - Objekty
Specifické požadavky pro MŠ
Na MŠ jsou legislativně kladeny specifické hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení, provoz, osvětlení apod., které vycházejí z věkové kategorie cílové skupiny uživatelů (vyhl. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých). Z tohoto pohledu je vhodnější umístit MŠ do samostatného objektu, nikoli jako součást většího komplexu. K objektu je třeba dostatečně velká zahrada s oplocením (tímto samozřejmě není vyloučena možnost využívat i velkou zahradu MŠ Kamarád).
Výtah z citace vyhlášky č. 410/2005 Sb.:
Prostorové podmínky § 3 1) Nezastavěná plocha pozemku pro zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání určená pro pobyt a hry dětí předškolního věku, včetně travnaté plochy, musí činit nejméně 4 m2 na 1 dítě. V zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc a ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy musí činit nezastavěná plocha pozemku určená pro pobyt a hry dětí nejméně 4 m2 na 1 dítě bez ohledu na věk dětí. Pozemek musí být oplocen z důvodu ochrany zdraví a zajištění bezpečnosti dětí. § 4 1) Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku musí umožňovat výuku, volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu s otužováním, tělesná cvičení a zajištění stravování, pokud toto není zajištěno v jiném stravovacím zařízení. Na 1 dítě musí plocha denní místnosti užívané jako herna a ložnice činit nejméně 4 m2; je-li ložnice, jídelna nebo tělocvična stavebně oddělená, musí plocha denní místnosti činit nejméně 3 m2 na 1 dítě. Plocha na 1 lehátko nebo lůžko pro spánek musí činit nejméně 1,7 m2 na 1 dítě. Lehátko nebo lůžko musí poskytovat pevnou oporu zad. Prostor pro ukládání lehátek a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrávání a oddělené uložení lůžkovin pro každé dítě. Každé dítě musí mít k dispozici individuálně přidělené, označené lůžkoviny. § 4a 1) Zařízení pro výchovu a vzdělávání musí být vybavena šatnami podle požadavků upravených zvláštním právním předpisem8). Pro jednoho žáka musí být zajištěna podlahová plocha 0,25 m2. Požadavky na počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce. Záchody a umývárny se zřizují odděleně podle pohlaví a musí být osvětleny a větrány. Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce. 3) V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku musí být záchody a umývárny přístupné ze šatny a denní místnosti dětí, nedělí se podle pohlaví a musí být osvětleny a větrány. Požadavky na počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce. Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Osvětlení § 15 1) Pro většinu zrakových činností v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání se vyžaduje směr denního osvětlení zleva a shora. Svítidla u soustav umělého osvětlení se umísťují na strop rovnoběžně s okenní stěnou, pokud to umožňuje stavební dispozice místnosti, zejména klenby nebo překlady. 2) Při zrakově obtížných a náročných činnostech je nejvhodnější orientace osvětlovacích otvorů na neslunečnou stranu. 3) Výška horizontálních srovnávacích rovin pro návrh a posouzení osvětlení místa zrakového úkolu a) u denního osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku je 0,45 m nad podlahou, b) u denního osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání žáků ve školách a školských zařízeních je 0,85 m nad podlahou, c) u umělého osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku je dána převládající výškou stolů, v ostatních prostorách herny a v ložnici úrovní podlahy, d) u umělého osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání žáků ve školských zařízeních je stejná jako převládající výška lavic. 4) Za místo zrakového úkolu je považován prostor s lavicemi nebo stůl učitele a za bezprostřední okolí zrakového úkolu je považován prostor místnosti sloužící výuce.
Příl. 1 Požadavky na hygienická zařízení a šatny 5. Počty hygienických zařízení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku se stanoví takto: pro 5 dětí musí být zřízena jedna dětská mísa a umyvadlo. Maximálně místo 2 WC mís lze instalovat dětské pisoáry, které se umisťují zpravidla ve výši 40 cm. Umyvadla se umisťují zpravidla ve výši 50 cm, výtokový ventil ve výši 60 cm nad podlahou. Umyvadla musí být napojena na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah dětí. Každé umyvadlo se opatří pouze 1 výtokovým ventilem. Umývárna se vybavuje 1 až 2 sprchami řešenými tak, aby děti mohly vstupovat do sprch bez cizí pomoci.
Na základě hygienických požadavků je zřejmé, že otevření jedné třídy mateřské školy v objektu jiném, než k tomu určeném, vyžaduje řadu stavebních úprav jako např. rekonstrukce sociálních zařízení, rekonstrukce osvětlení a elektroinstalace, položení nových podlahových krytin, vybudování šatny pro děti, propojení místností pro vznik třídy, vybudování školní jídelny-výdejny včetně kabinetu a šatny pro zaměstnance. V případě využití další části budovy k jiným, než potřebám MŠ je nutné oddělit prostory od ostatních uživatelů objektu. Pokud by nebyla zřízená kuchyň podle stávajících norem, je nezbytné zajistit dovoz stravy do výdejny MŠ ze Školní jídelny Komenského nebo jiné MŠ. Toto obnáší pro město náklady na dovoz, protože zákonný zástupce hradí za dítě pouze náklady na potraviny. Kromě stavebních úprav musíme počítat rovněž s náklady na vybavení třídy, šatny, výdejny stravy, kabinetu, šaten pro zaměstnance a na učební pomůcky. Hrubý odhad nákladů na vybavení předškolského zařízení je min. 500 tis. Kč. Cena stavebních úprav bez projektu nelze stanovit. Při využití objektu jídelny bývalé ZŠ Dukelské nebo 1. p. ZŠ Dukelské lze pro pobyt venku přizpůsobit část současného hřiště u objektu a dále využít zahradu MŠ Kamarád, Švermova. 1. p. objektu COOP nelze pro potřeby MŠ využít, jelikož pro pobyt venku není žádná možnost využití zahrady související s objektem.
Kapacita školní jídelny
Kapacita školní jídelny je zapsána v rejstříku škol a školských zařízení a do nejvyššího povoleného počtu stravovaných se zahrnují pouze děti, žáci a studenti, jimž je zabezpečováno školní stravování bez zaměstnanců a cizích strávníků. Jsou dva druhy kapacity: kapacita pro rejstřík škol a školských zařízení a stavebně-technická kapacita. Ta první zahrnuje jen žáky a nesmí se překročit z hlediska pohledu zřizovatele a České školní inspekce. O této kapacitě rozhoduje zřizovatel na základě žádosti o změnu v rejstříku škol. Ta druhá je samozřejmě vyšší a zahrnuje všechny strávníky, tedy i cizí. O této kapacitě rozhoduje hygiena. Tuto kapacitu zřizovatel nesleduje, tu kontroluje hygiena na základě odborného posouzení vedoucí ŠJ nebo odbornou firmu, která posoudí, zda je za využití stávajících zařízení a postupů možné kapacitu připravovaných jídel navýšit nebo je třeba provést stavební úpravy či investici do nové gastronomické technologie (varné plochy, mycí technologie, oddělené prostory, apod.).
V tabulce níže uvádíme počty strávníků ve školním roce 2021/2022 a kapacitu v rejstříku škol. Z tabulky je patrné, že MŠ Pionýrů (i dle vyjádření ředitelky MŠ) je schopna zajistit při stávající kapacitě stravování pro jedno oddělení navíc (90 - 72 = 18). Kuchyně je schopna zvládnout i navýšení počtu strávníků. Z toho vyplývá, že případná přístavba je z hlediska stravování jednodušeji řešitelná u MŠ Pionýrů.
Možnost získání dotace na výstavbu nové mateřské školy
Odbor životního prostředí, dotací a veřejných zakázek prověřil možnost získání dotace na výstavbu nové mateřské školy. Byly nalezeny dvě možnosti, ale v současné době za daných podmínek nejsme schopni podmínky získání dotace splnit. Program dotace IROPu (Integrovaný regionální operační program) pro období 2021-2027 vyhlašuje podporu na navýšení kapacit MŠ např. formou přístavby tak, jak tomu bylo i v předchozím období 2014-2020. V této oblasti však pravděpodobně nebudou podpořené školky na území celé ČR, ale pouze na územích, kde byla identifikována nedostatečná kapacita MŠ. V současné době se v takto podporovaném regionu město Příbor nenachází. Ministerstvo financí poskytuje každoročně dotaci z Podprogramu Podpora obnovy a rozvoje materiálně technické základny regionálního školství v působnosti obcí, který přináší zajímavou dotační možnost pro obce do 3 000 obyvatel.
Závěr:
Jak je patrné z přehledu počtu narozených dětí, tak se situace s nedostačující kapacitou bude i nadále opakovat a je nezbytné vybrat variantu, která tlak na umístění dětí do MŠ zmírní. Je třeba počítat nejen s narozenými dětmi, ale také migrací nových obyvatel (nejen do lokality Za Školou) a množstvím dětí, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.
Společně s odborem investic, rozvoje a správy majetku a odborem bytového a nebytového fondu doporučujeme vyčlenit peněžní prostředky na studii projektanta, která zhodnotí: 1. Rozsah rekonstrukce budovy bývalé ZŠ Dukelské a přilehlé jídelny s využitím objektu pro umístění předškolského zařízení. nebo 2. Možnost přístavby nebo nástavby objektu MŠ Pionýrů s využitím pro rozšíření kapacity o jedno oddělení. nebo 3. Výstavba nové budovy MŠ v lokalitě Za Školou.
Odbor investic, rozvoje a správy majetku doporučuje z koncepčního hlediska do budoucna výstavbu nové budovy v lokalitě mezi Z 43 a ulicí Hukvaldskou, která by mohla být řešena "multifunkčně" a splnila by vše, co se od ní očekává v kontextu dnešních standardů, ať už po stránce provozní, tak i estetické. Tato budova by mohla být řešena dvěma způsoby:
Do doby výstavby nové MŠ doporučuje řešit situaci s nedostatkem prostor pro předškolní výuku přístavbou jednoho oddělení u MŠ Pionýrů (možnost provizorního využití kontejnerového provozu). OIRSM považuje za nejdůležitější jednoznačné rozhodnutí ZM v dané věci a uskutečnění všech dalších potřebných kroků (od přípravných projekčních prací až po vlastní realizaci) bez ohledu na to, zda bude nebo nebude pro danou stavbu možné získat dotaci.
Odbor kultury, školství, sportu a cestovního ruchu se přiklání k variantě 1., tedy provést rekonstrukci budovy ZŠ Dukelské a přilehlé jídelny s využitím objektu pro umístění předškolského zařízení. Tento objekt, který je ve vlastnictví města, je třeba řešit z hlediska budoucího využití. Přizpůsobení tohoto objektu k umístění předškolního zařízení se nabízí jako vhodné řešení. I přes nemalé investice do rekonstrukce budovy ZŠ Dukelské a přilehlé jídelny může tento objekt i nadále fungovat jako školské zařízení.
Vedení města preferuje ve shodě s OIRSM novostavbu na Hájovské ulici.
Termín provedení pro otevření nového oddělní MŠ je nutné počítat nejdříve ve školním roce 2024/2025 dle vybrané varianty.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přílohy:
Příloha č.1: Počty přijatých a nepřijatých dětí (Veřejná) Příloha č.2: Vývoj počtu narozených dětí (Veřejná) Příloha č.3: Vyjádření MŠ Pionýrů (Veřejná) Příloha č.4: Objekty (Veřejná) Příloha č.5: priloha_5_modularni_stavba.pdf (Veřejná) |