Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:11
Konané dne:27.03.2024
Materiál číslo:6
Název materiálu a návrh usnesení:
Úprava předprostoru železniční stanice Příbor
I. Zastupitelstvo města bere na vědomí

informace k připravované investiční akci „Úprava předprostoru železniční stanice Příbor“.

II. Zastupitelstvo města souhlasí

s pokračováním projekčních prací na investiční akci „Úprava předprostoru železniční stanice Příbor" dle varianty schválené usnesením RM č. 9/20/RM/2023 ze dne 14.11.2023.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 3
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Ing. Jaroslav Šimíček
Zpracoval:Ing. Ivo Kunčar
Právní konzultace:
Důvodová zpráva:

Dne 08.03.2024 byla na výjezdním školení Zastupitelstva města Příbora (ZM) prezentována projekční příprava investiční akce „Úprava předprostoru železniční stanice Příbor“ (prezentace viz příloha č. 1).

 

Na základě smlouvy o dílo č. 208/2023/SD zpracovává projekční a inženýrská kancelář Ing. Pavel Krátký, IČO 47684577, projektovou dokumentaci ve stupních dokumentace pro společné povolení stavby (DUSP) a dokumentace pro provádění stavby (DPS). Zpracovatel PD v řádném termínu zpracoval koncept dokumentace (schválen usnesením RM č. 9/20/RM/2023 dne 14.11.2023) a v řádném termínu zpracoval DUSP (souhrnná technická zpráva viz příloha č. 2). Ke dni předání tohoto materiálu ZM je projednávána se Správou železnic, s. o. (dále jen SŽ) problematika převodu části dešťové kanalizace ve vlastnictví SŽ do vlastnictví města Příbora a jejího budoucího užívání a správy.

 

Při prezentaci akce na výjezdním školení byli přítomní zastupitelé podrobně seznámeni s obsahem zpracované DUSP "Úprava předprostoru železniční stanice Příbor", se všemi stavebními objekty a celou řešenou problematikou. Řada dotazů k DUSP byla objasněna. Přesto, že studie akce byla schválena usnesením Rady města Příbora (RM) č. 15/74/RM/2022 dne 04.10.2022 a koncept DUSP byl schválen usnesením RM (viz výše), objevily se návrhy, že by řešení mohlo být ještě změněno. Zástupci odboru investic, rozvoje a správy majetku (OIRSM) vysvětlili, že DUSP je zpracována dle schváleného zadání a konceptu a že zohledňuje všechny připomínky dotčených orgánů (kromě výše zmíněného řešení dešťové kanalizace SŽ) i budoucích účastníků stavebního řízení. Jakýkoliv dodatečný zásah do DUSP by znamenal přepracování DUSP, nová stanoviska dotčených orgánů, navýšení ceny za PD a v některých případech pravděpodobně i navýšení ceny za realizaci (např. přeložka vedení NN). Zastupitel Ing. Střelka přesto trval na své "prosbě", aby OIRSM prověřil možnost odstranění nadzemního vedení NN přes účelovou komunikaci k nádražní budově a přes parčík u nádraží.

 

OIRSM oslovil příslušné projektanty se žádostí o posouzení návrhu Ing. Střelky. Z odpovědí projektantů lze shrnout:

  • odstranění nadzemního vedení NN je technicky možné, znamenalo by přeložku vedení NN ve vlastnictví ČEZ a. s. na náklady žadatele (město Příbor) - návrh trasy přeložky NN viz příloha č. 3
  • náklady jen na tuto přeložku NN jsou odhadovány na 400 000 Kč, obsahují i náklady na projektovou dokumentaci přeložky a její stavební povolení; termínově se jedná o cca 1 rok od podání žádosti o přeložku; v případě následné nerelizace přeložky žadatel hradí vynaložené náklady za marný projekt
  • u chodníku k nádražní budově by musel být na parcele města postaven nový betonový koncový sloup (v situačním výkrese označen JB), na kterém by bylo ukončeno nadzemní vedení NN vedoucí přes železniční trať
  • od tohoto sloupu by nové kabelové vedení NN bylo vedeno přes parčík až na ul. Frenštátskou, kde by vedení bylo ukončeno na stávajícím případně vyměněném sloupu NN
  • změna trasy NN by znamenala mírné úpravy v nově navržených rozvodech VO – všechny nové rozvody by byly napojeny z koncových sloupů rozvodu NN a mezi koncovými sloupy by bylo nutné do výkopu připoložit i kabelový propoj rozvodu VO
  • změna trasy NN by znamenala úpravu stávající DUSP (rozsah úprav, cenový dopad a termíny by bylo možné vyhodnotit až po zpracování PD přeložky)

 

Otázky pro případ trvání na návrhu přeložky NN:

  • Je v navržené trase přeložky vůbec nějaká prostorová rezerva pro uložení kabelů?
  • Jak se k návrhu přeložky postaví vlastníci dotčených parcel (parc. č. 305 - fyzické osoby, parc. č. 3285/1 Moravskoslezský kraj), kteří přeložku nepotřebují a přes jejichž pozemky by byla přeložka vedena?
  • Není jasné stanovisko SŽ, která má v dotčeném území stavebně povoleny přípojky vody a kanalizace.
  • Je smysluplné zbourat stávající betonový sloup NN v parčíku a postavit nový, téměř stejný, jen o pár metrů dále?
  • Nový sloup by výrazně zasahoval do kořenového systému stávajících stromů (Tilia cordata) podél chodníku. Jak by se k tomu vyjádřili zástupci životního prostředí a ochránci zeleně ve městě?

 

Oslovení projektanti považují návrh přeložky za nic neřešící. OIRSM souhlasí s názory projektantů a je názoru, že navržená úprava DUSP by byla neekonomická a v kontextu cena x pracnost x výsledný estetický dojem zbytečná.

 

V této souvislosti OIRSM apeluje na všechny subjekty, které spolurozhodují o problematice nejen investičních akcí, aby své návrhy a připomínky předkládali včas (nejlépe již při zadání projektů nebo akcí různého charakteru) a v souladu se Směrnicí RM č. 1/2021 o přípravě, realizaci a předávání investičních akcí a velkých oprav města Příbora.

 

Přílohy:
Příloha č.1: Prezentace „Úprava předprostoru železniční stanice Příbor“ ze dne 08.03.2024 (Veřejná)
Příloha č.2: Souhrnná technická zpráva (Veřejná)
Příloha č.3: Situační výkres - přeložka ČEZ (Veřejná)