![]() |
||||
Určeno pro: | Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.: | 18 | ||
Konané dne: | 26.03.2025 | |||
Materiál číslo: | 9 | |||
Název materiálu a návrh usnesení: | ||||
Stavba reklamního pylonu
I.
Zastupitelstvo města nesouhlasí
s návrhem řešení stavebního objektu reklamního pylonu společnosti McDonald´s ČR spol. s.r.o. na parcelách č. 3279/50 a 3279/47 v k. ú. Příbor, který bude vizuálně konkurovat cennému panoramatu města Příbora. II.
Zastupitelstvo města ukládá
1. vedoucímu odboru investic, rozvoje a správy majetku
Termín:
30.06.2025
|
||||
Obsah předkládaného materiálu: | ||||
Důvodová zpráva: | ||||
Počet příloh: 3 | ||||
Titul, jméno, příjmení: | Podpis: | |||
Předkládá: | Ing. arch. Jan Malík | |||
Schválil: | Ing. Milan Kyjovský | |||
Zpracoval: | Ing. Romana Černochová, DiS. | |||
Právní konzultace: |
Důvodová zpráva: | |
Materiál je psán z pohledu řízení pro povolení stavby, ve kterém město Příbor bude vystupovat jako účastník řízení. Stavební řízení bude projednávat stavbu nové restaurace včetně stavebního objektu reklamního pylonu. Zastupitelstvo města Příbora je v této záležitosti žádáno o pohled na celou situaci a podání jednotného náhledu na problematiku, který následně bude sdělen obchodní společnosti a tento postoj bude dále uplatňován v řízení pro stavební povolení restauračního zařízení společnosti McDonald´s ČR spol. s.r.o.
Nastínění plánu stavby restauračního zařízení: Nové restaurační zařízení má vzniknout při výjezdu z města Příbora ve směru na Nový Jičín, přesněji na parc. č. 3279/50 a 3279/47 v k. ú. Příbor. Stavba vznikne na soukromých pozemcích, kdy příjezd k této stavbě bude ošetřen výjezdem ze stávající okružní křižovatky. Nová restaurace bude stavbou o jednom nadzemním podlaží a bude fungovat nejen jako restaurace pro návštěvníky, ale také pro strávníky, kteří si chtějí objednat a rovnou si jídlo odvézt. Od roku 2021, kdy byl tento návrh umístění restaurace schválen vlastníkem pozemku, se město Příbor, prostřednictvím odboru investic, rozvoje a správy majetku snaží jednat s provozovatelem restaurace, a to zejména na úrovni přístupových tras do území. Pro město je důležité, aby restaurace byla přístupná i pěší a cyklodopravou, jelikož investor od začátku tyto způsoby dopravy vůbec neplánoval. Restaurace se bude nacházet v bodě, kde je nejen zvýšená autodoprava, ale taktéž zde mnoho lidí prochází směrem k rekreačním vycházkovým trasám mimo město. Proto od roku 2022 odbor IRSM zajišťuje projektovou dokumentaci na zajištění přístupových tras z ul. Jičínské - chodníků a cyklostezky. V roce 2024 byla sepsána dohoda, kde figuruje společnost SVARMETAL s.r.o., McDonald´s ČR spol. s.r.o. a město Příbor, kdy se navzájem jednotlivé strany zavazují k vybudování těchto alternativních přístupových tras. V dohodě figurují i příspěvky od výše uvedených společností pro vybudování komunikací s tím, že město Příbor zajistí veškerou projekci a administrativu s tím spojenou. Navíc v roce 2024 byla smluvena další "vybavenost" tohoto území, a to projekce a postavení nové autobusové zastávky. Restaurační zařízení a vůbec zástavba v této lokalitě může být pro některé s otazníkem. Musíme však uvést fakt, že lokalita pro takovou zástavbu byla odsouhlasena Zastupitelstvem města Příbora přímo platným Územním plánem Příbora. Z výše uvedeného vyplývá, že průběh projekce všech zájmových skupin a staveb nebyl jednoduchý, ale byla vždy nalezena shoda. Jediným sporným bodem aktuálně zůstává výška a podoba reklamního pylonu.
Vývoj reklamního pylonu v území: Společnost McDonald´s už od roku 2021 usiluje o umístění vysokého reklamního pylonu v území. Nejdřív s výškou 35 m od terénu, od roku 2022 je počítáno s výškou 25 m. Tento pylon má být umístěn na parkovišti u restauračního zařízení. Koncová viditelná část pylonu byla až do února 2025 (do doby, kdy OIRSM podal námitku účastníka řízení v rámci řízení o umístění stavby) zamýšlena v obdelníkovém tvaru o velikosti 6,5 m na 5,6 m, kdy obdélník měl být tmavě zelené barvy a na něm žluté podsvětlené písmeno M o velikosti 4,3 m (příloha č. 1). Odbor IRSM již od počátku návrhu světelného reklamního pylonu, upozorňoval společnost McDonald´s na pylonem vytvořené negativní pohledové vlastnosti, které ovlivní pohled na panorama města, zejména z jeho východní strany. Z tohoto důvodu bylo odborem IRSM zajištěno večerní šetření na místě, kdy zástupce McDonald´s a OIRSM na místě ověřili dopad budoucího světelného pylonu na vizuální obraz panoramatu města Příbora. Výsledkem bylo, že průkazně byl pylon o výšce 25 m viditelný jak z dálnice ze směru od Frýdku-Místku (nad kostelem sv. Valentina), tak z lokality Za Školou (v těsné blízkosti kostela Panny Marie). Zápis z tohoto šetření včetně obrazového materiálu je přílohou č. 2 tohoto materiálu. Společnost McDonald´s i přes vyhlášení Změny č. 3 Územního plánu Příbora, kde jsou upřesněny podmínky pro výškové stavby, a po místním šetření v září roku 2024, stále uplatňuje výšku světelného reklamního pylonu 25 m od terénu. V únoru 2025 bylo rozběhnuto řízení pro umístění stavby restauračního zařízení společnosti McDonald´s včetně předmětného světelného reklamního pylonu. Odbor IRSM, jakožto odbor, který v této věci zastupuje město Příbor v pozici účastníka řízení, sepsal námitku k této problematice (příloha č. 3 tohoto dokumentu). Na základě sepsané námitky účastníka řízení se zástupce společnosti McDonald´s ozval ohledně jednání nad podobou reklamního pylonu. Toto jednání proběhlo dne 28.02.2025 za účasti vedení města a zástupců OIRSM. Výsledkem jednání bylo sepsání podmínky účastníka řízení za město Příbor, kde vydání územního rozhodnutí bude na základě podmínění budoucího řešení výšky a podoby reklamního pylonu. Zástupcem společnosti McDonald´s dále předložil návrh nového ztvárnění reklamního pylonu, kde změna je v podobě vrchní viditelné části (došlo by pouze k umístění žlutého světelného M bez zeleného podkladního obdélníku) a mírného natočení reklamního pylonu. Navržena byla i dočasnost tohoto reklamního pylonu, a to na dobu nejméně 5 let. To by však mělo být řešeno až v rámci řízení u povolení stavby. V rámci řízení u povolení stavby odbor IRSM potřebuje hájit zájmy města, jako účastníka řízení, a žádá o stanovisko Zastupitelstvo města Příbora. Tedy stanovisko zejména ke stavbě stavebního objektu reklamního světelného pylonu o požadované výšce 25 m.
Pro přehlednost přikládáme regulace Územního plánu Příbora po Změně č. 3 (kapitola F.), které Zastupitelstvo města Příbora odsouhlasilo a vydalo: Bod 4.: "Při realizaci nových staveb a při přestavbách stávajících staveb bude respektováno urbanistické i hmotové řešení historických staveb ve všech plochách navazujících na plochy s historickou zástavbou. Na ostatních plochách budou stavby posuzovány s ohledem na pohledové horizonty a průhledy." Bod 14.: "V celém správním území města nepovolovat výškové stavby nad 15 m od rostlého terénu, které mohou být pohledovou konkurencí dominant města, jako jsou kostely a centrum města, zejména pak Městské památkové rezervaci Příbor. Vyhodnocení optické závadnosti bude provedeno na základě podrobné analýzy a zákresů záměru z pohledů přístupových tras do sídla (tj. komunikací pro motorová vozidla). Výjimku tvoří stavby technické infrastruktury."
Taktéž uvádíme platnost územní studie (Územní studie územní s historickou zástavbou a plochy navazující na historickou zástavbu ve městě Příboře), která prověřuje vizuální vazby v území a její platnost je od ledna roku 2025. Z pohledu územního plánování dále sdělujeme, že ke stavbě bylo vydáno stanovisko dle "starého" stavebního zákona č. 183/2006 Sb. Úřadu územního plánování v Kopřivnici, kdy shledali stavby pylonu jako nezávadnou. Aktuálně (dle "nového" stavebního zákonu 283/2021 Sb.) však vyhodnocuje Územní plán města Příbora stavební úřad příslušný dané stavbě, v tomto případě stavební úřad v Příboře.
Vyjádření odboru IRSM: Stavbu reklamního pylonu vnímáme jako disharmonický prvek, který bude velmi zřetelný pro celé okolí Příbora. Tento vysoký prvek bude viditelný díky terénní vyvýšenině a bude nejvíce vnímán, zejména z východní strany města, a to nikde jinde než přímo nad historickým panoramatem města, v blízkosti nejvýznamnějších památek. Dále uvádíme, že z ostatních stran nebude i přes svou výšku konkurovat panoramatu města. Proto je nutné ochránit zejména východní stranu města. Chápeme zájmy soukromého investora z pohledu marketingové strategie, ale uvádíme, že v dnešní době je pro spotřebitele důležitější to, kde např. toto restaurační zařízení najde na mapě, v navigaci, na sociálních sítích. Renomé této společnosti je všem zřejmé a nemyslíme si, že stavba reklamního pylonu by na prodejnosti něco změnila. Taktéž uvádíme vzniklý precedens do budoucna, v rámci této a dalších průmyslových či obchodních zón města. V případě povolení tohoto pylonu dle uvedené specifikace McDonald´s, je možný tlak jiných společností na umístění obdobných reklamních poutačů. Z pohledu vlastníků rodinných bytových domů dále poukazujeme na fakt, že může dojít z jejich strany k projevům nelibosti umístění světelného pylonu, jelikož plán provozu restaurace je do 24.00 hod. v noci, což může mít vliv na osvětlování okolního prostoru.
Vyjádření pořizovatele územního plánu: Z pohledu pořizovatele územního plánu sdělujeme, že Územní plán města Příbora je odsouhlasen Zastupitelstvem města Příbora a měl by být závazný. Z pohledu pořizovatele nesouhlasíme s vyjádření MÚ Kopřivnice v jejich závazném stanovisku, které připouští stavbu pylonu, a to na nepravdivých údajích zkreslených zákresů pylonu do fotografií (zákres a další podklady budou zaslány přes externí zásilku, pro větší objem dat). Městský úřad Příbor, odbor IRSM, bude dále jednat s nadřazeným orgánem Krajským úřadem Moravskoslezského kraje, jakožto metodicky nadřazeným orgánem. Dále uvádíme, že v případě stavby reklamního pylonu nejde o technickou infrastrukturu, která by v území byla nutná.
|
|
Přílohy:
Příloha č.1: Vizuál pylonu a jeho umístění.pdf (Neveřejná) Příloha č.2: 240911 Zápis.pdf (Neveřejná) Příloha č.3: 250220 Námitka účastníka řízení - McDonald´s.pdf (Neveřejná) |