Koncepce rozvoje sportu v Příboře na období 2025–2035 je klíčovým strategickým dokumentem, který stanovuje priority města v oblasti sportovní infrastruktury, řízení sportovních aktivit, financování, marketingu a spolupráce s externími partnery. Koncepce udává směr pro následujících 10 let jak řídit sport a infrastrukturu ve městě: Analýza současného stavu sportovní infrastruktury Podrobný audit sportovních zařízení ve městě ukázal silné i slabé stránky: - Silné stránky: Dobrá dostupnost základních sportovišť (hřiště, tělocvičny), aktivní sportovní kluby, zájem občanů o sportovní aktivity.
- Slabé stránky: Nedostatečné kapacity některých zařízení, absence moderních prvků pro venkovní aktivity, potřeba investic do obnovy infrastruktury.
Vize a priority Hlavním cílem je vytvoření podmínek pro aktivní a zdravý životní styl občanů. Mezi prioritní oblasti patří: - Modernizace a rozšíření sportovní infrastruktury.
- Podpora sportovních klubů a organizací.
- Zajištění dostupnosti sportu pro všechny věkové kategorie.
- Rozvoj komunitních sportovních aktivit.
Strategie realizace - Implementace dlouhodobého akčního plánu a investičního plánu na rekonstrukci sportovních zařízení.
- Podpora inovací v řízení sportovních aktivit – digitalizace registrací, flexibilní rezervační systémy, rozvoj městských aplikací pro sport.
- Vytvoření partnerské spolupráce s regionálními a národními sportovními organizacemi.
Ekonomická analýza financování Projekt bude financován z kombinace zdrojů: - Městský rozpočet.
- Dotace z kraje a státu.
- Spolupráce se soukromým sektorem (sponzoři, granty).
Marketing a PR Pro efektivní komunikaci bude využita široká škála nástrojů: - Informační kampaně o možnostech sportovních aktivit ve městě.
- Online propagace a sociální média.
- Zapojení veřejnosti prostřednictvím participativních projektů.
Spolupráce Strategický rozvoj bude postaven na spolupráci s: - Sportovními kluby.
- Školami a vzdělávacími institucemi.
- Soukromými partnery.
- Organizacemi podporujícími aktivní životní styl.
Potřeba nové pracovní pozice Vzhledem k faktu, že sport hraje významnou roli ve veřejném životě města Příbora, avšak jeho řízení a koordinace vyžadují efektivnější organizaci a odborné řízení a z analýzy současného stavu vyplývá, že chybí centralizovaná koordinace sportovních aktivit, což vede ke ztížené komunikaci mezi sportovními kluby, veřejností a městem koncepce doporučuje městu přijmout samostatného pracovníka pro oblast sportu do pozice referenta OKU. Cíl a náplň práce referenta - Koordinovat sportovní infrastrukturu, sportovní programy a dotační podporu pro kluby.
- Spolupracovat s místními sportovními organizacemi, školami a dalšími partnery na rozvoji sportu a aktivního životního stylu.
- Připravovat grantové žádosti a dotační programy pro podporu financování sportovních projektů.
- Zlepšit organizaci a efektivitu podpory sportovních aktivit ve městě.
- Zajistit efektivní marketing a komunikaci sportovních akcí organizovaných městem.
Ekonomická stránka přijetí pracovníka Mzdové náklady na novou pozici: 650 000 Kč (odhad tajemníka MÚ), 800 000 Kč (odhad zpracovatele koncepce). Přínosy pro město - Lepší dostupnost sportu pro veřejnost a větší informovanost o sportovních možnostech.
- Efektivnější správa a rozvoj sportovní infrastruktury.
- Zvýšení prestiže města jako sportovního centra a podpora aktivního životního stylu občanů.
SWOT analýza – Koncepce rozvoje města Příbor v oblasti podpory sportu a aktivního životního stylu 2025–2035Silné stránky Jasně definovaná vize do roku 2035 – sport jako přirozená součást života. Koncepce stojí na 6 pilířích pokrývajících všechny věkové skupiny (od dětí po seniory). Zavedení sportovního referenta – profesionální koordinace sportu ve městě. Podpora klubů i neorganizovaného sportu – zahrnutí širokého spektra obyvatel. Grantová podpora a rozvoj spolupráce mezi městem, školami a spolky. Marketing a PR – web „Sport Příbor“, veletrh sportu, ocenění „Sportovec roku“. Strategii podporuje vedení města, což zvyšuje šanci na její realizaci. Slabé stránky Finanční náročnost – nové investice do sportovišť, webu, veletrhů, koordinace. Potřeba nových kapacit na úřadě (sportovní referent) – závislost na rozpočtu a personálních možnostech. Závislost na spolupráci škol, klubů a rodičů – bez aktivní účasti se výsledky nedostaví. Riziko, že zůstane u formálních aktivit (web, akce), ale skutečné zlepšení infrastruktury bude pomalé. Absence detailnější analýzy současného stavu sportovišť a konkrétního harmonogramu investic. Příležitosti Posílení zdravého životního stylu obyvatel, prevence nemocí a snížení nákladů na zdravotnictví. Budování komunitní soudržnosti díky společným akcím a otevřeným sportovištím. Možnost čerpat dotace z národních i evropských programů na sport, zdraví a komunitní život. Vytvoření pozitivního obrazu města navenek (moderní, aktivní, atraktivní pro mladé rodiny). Rozvoj sportovní turistiky (cyklotrasy, běžecké trasy, veřejná sportoviště). Hrozby Rozpočtová omezení – město nemusí mít dostatek prostředků na dlouhodobou realizaci. Politické změny – jiná politická reprezentace může záměr oslabit nebo zastavit. Nízká motivace obyvatel – i při nabídce možností nemusí dojít k masovějšímu využívání. Konkurence investičních priorit – doprava, školství, sociální oblast mohou dostat přednost. Riziko, že sportovní kluby nebo školy nebudou schopné zajistit dostatek trenérů či lektorů.
Závěrečné doporučeníKoncepce je komplexní, moderní a orientovaná na občany všech generací. Přináší nejen podporu organizovaného sportu, ale i běžného pohybu a zdravého životního stylu. Na druhou stranu vyžaduje dlouhodobý závazek města, finanční krytí a aktivní spolupráci všech aktérů. Pokud město disponuje dostatečnými zdroji a je připraveno alokovat potřebné zdroje a nastavit stabilní koordinaci, je přijetí koncepce doporučitelné. Bez jasného finančního rámce však hrozí, že se dokument stane pouze formálním plánem bez skutečného dopadu. |