Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:17
Konané dne:10.02.2021
Materiál číslo:10
Název materiálu a návrh usnesení:
Prodej nemovitostí na ul. Masarykově v Příboře - budova č. p. 586 a související pozemky
I. Zastupitelstvo města schvaluje

podmínky pro prodej nemovitostí na ul. Masarykově v Příboře:

  1. předmět prodeje - parcelace dle geometrického plánu č. 3387-9/2021, vše v k. ú. Příbor:
    • budova č. p. 586 
    • pozemek parc. č. 3146/1 o výměře 670 m2 - součástí pozemku je budova č. p. 586
    • pozemek parc. č. 3147/1 o výměře 1 621 m2
    • pozemek parc. č. 3148/4 o výměře 2 664 m2
  2. kupní cena včetně DPH ve výši 6 000 000 Kč,
  3. účel užívání - provozování sociálních služeb - domova se zvláštním režimem dle ustanovení § 50 a odlehčovací služby dle ustanovení § 44 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  4. zachování účelu a způsobu užívání nemovitostí, tj. poskytování sociálních služeb dle platné legislativy, po dobu min. 20 let,
  5. výhrada zpětné koupě nemovitostí pro město Příbor za cenu stanovenou znaleckým posudkem v případě ukončení sjednaného způsobu a účelu užívání před uplynutím 20 let,
  6. sjednání předkupního práva pro město Příbor na dobu 20 let pro případ zamýšleného zcizení nemovitostí - při uplatnění postupu dle občanského zákoníku,
  7. uvedené lhůty počínají běžet dnem nabytí právních účinků vkladu vlastnického práva pro kupujícího do katastru nemovitostí,
  8. před uvedením zařízení do provozu budou sociální služby registrovány dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a zařazeny do Krajské sítě sociálních služeb Moravskoslezského kraje,
  9. povinnosti uvedené v bodech 3.-8. jsou závazné i pro právní nástupce kupujícího,
  10. poplatky za vklad práva do katastru nemovitostí uhradí kupující,
  11. podáním žádosti o prodej nemovitostí žadatel vyjadřuje souhlas s podmínkami uvedenými v bodech 1.-10.,
  12. náležitosti žádosti o prodej nemovitostí:
  • identifikační údaje kupujícího,
  • popis stavebních úprav budovy č. p. 586, budoucího využití nemovitostí a způsobu provozování včetně odkazu na předchozí činnost v oblasti poskytování sociálních služeb,
  • návrh smluvních podmínek spolufinancování sociálních služeb městem Příbor.
II. Zastupitelstvo města ukládá
1. vedoucímu OIRSM
1.1.

zveřejnit po dobu 15 dnů záměr prodeje nemovitostí na ul. Masarykově v Příboře - budovy č. p. 586 a souvisejících pozemků o celkové výměře 4 955 m2, v rozsahu dle geometrického plánu č. 3387-9/2021, za podmínek uvedených v předchozím usnesení a dle přílohy č. 5.

Termín: 19.02.2021
Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 5
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Ing. Jaroslav Šimíček
Zpracoval:Lenka Habdasová
Právní konzultace:JUDr. Rostislav Michálek
Důvodová zpráva:

Zastupitelstvo města přijalo dne 10.12.2020 usnesení č. 27/16/ZM/2020.II., kterým uložilo odboru IRSM vypracovat podmínky pro zveřejnění záměru prodeje nemovitostí na ul. Masarykově v Příboře.

Předmětem budoucího prodeje jsou nemovitosti v k. ú. Příbor nacházející se v oploceném areálu na ul. Masarykově zahrnující bývalý dům dětí a související pozemky:

  • budova č. p. 586 
  • pozemek parc. č. 3146/1 o výměře 670 m2 - součástí pozemku je budova č. p. 586
  • pozemek parc. č. 3147/1 o výměře 1 621 m2
  • pozemek parc. č. 3148/4 o výměře 2 664 m2

Při specifikaci nemovitostí určených k prodeji je použita parcelace dle geometrického plánu č. 3387-9/2021. Tento geometrický plán byl vyhotoven pro účel prodeje a doposud není zapsán v katastru nemovitostí. Tento geometrický plán řeší dělení pozemků v zájmovém území tak, aby byl zachován přístup k pozemku parc. č. 3148/1 situovanému západně od zájmového území, užívanému na základě nájemní smlouvy zahrádkářskou osadou ZO Jičínská. Tento pozemek je dle územního plánu součástí plochy Z 22 - zastavitelné území smíšené obytné. Z tohoto důvodu bylo nutno z předmětu prodeje vyjmout část pozemků, tak aby byl zajištěn přístup nejen ke stávajícím zahrádkám, ale do budoucna i příjezd do obydleného území. Podél severní hranice zájmového území byl oddělen 9metrový pás, kde bude možno vybudovat obousměrnou komunikaci, chodník a popř. i pás pro podélné parkování; podél západní hranice zájmového území byl oddělen pás v šíři 2 m sloužící pro přístup k zahrádkám.

 

Odbor IRSM vycházel při stanovení podmínek prodeje jednak z podmínek, které byly pro prodej předmětných nemovitostí stanoveny v letech 2016-2018, kdy bylo o prodeji nemovitostí jednáno. Těmito podmínkami byly ošetřeny zájmy města jako oprávněného z předkupního práva a z výhrady zpětné koupě, což mělo za cíl zejména zajistit užívání nemovitostí pro účel sjednaný prodejem - původně provozování domu pro seniory, a to po dobu 10-20 let.

 

Při stanovení účelu užívání odbor IRSM dále vycházel ze žádosti společnosti Clementas Medela z. ú. - viz materiál č. 24/16/ZM/2020. Předmětem žádosti ze dne 27.11.2020 byl prodej nemovitostí pro účely provedení stavebních úprav a následného provozování sociálních služeb. Jedná se o služby dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a to provozování domova se zvláštním režimem dle ustanovení § 50 a poskytování odlehčovací služby dle ustanovení § 44 tohoto zákona. 

 

§ 50 Domovy se zvláštním režimem

(1) V domovech se zvláštním režimem se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu chronického duševního onemocnění nebo závislosti na návykových látkách, a osobám se stařeckou, Alzheimerovou demencí a ostatními typy demencí, které mají sníženou soběstačnost z důvodu těchto onemocnění, jejichž situace vyžaduje pravidelnou pomoc jiné fyzické osoby. Režim v těchto zařízeních při poskytování sociálních služeb je přizpůsoben specifickým potřebám těchto osob.

(2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti:

a) poskytnutí ubytování,

b) poskytnutí stravy,

c) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,

d) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,

f) sociálně terapeutické činnosti,

g) aktivizační činnosti,

h) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.

 

§ 44 Odlehčovací služby

(1) Odlehčovací služby jsou terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, o které je jinak pečováno v jejich přirozeném sociálním prostředí; cílem služby je umožnit pečující fyzické osobě nezbytný odpočinek.

(2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti:

a) pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu,

b) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,

c) poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,

d) poskytnutí ubytování v případě pobytové služby,

e) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,

f) sociálně terapeutické činnosti,

g) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí,

h) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti.

 

Ze žádosti společnosti Clementas Medela z. ú. odbor IRSM také vycházel při stanovení kupní ceny nemovitostí, kdy žadatel nabízí kupní cenu včetně DPH ve výši 6 000 000 Kč, tj. bez DPH částka ve výši 4 958 678 Kč.

 

V minulosti již byly předmětné nemovitosti oceňovány, z ocenění z roku 2007 stanoví cenu budovy na cca 4 956 000 Kč a cenu pozemků na cca 187 Kč/m2.

Znalecký posudek z roku 2016 stanoví cenu budovy na 2 518 815 Kč a cenu pozemků na 245,18 Kč/m2.

Z uvedeného je zřejmé, že zatímco cena (chátrající) budovy klesala, cena pozemků se zvýšila.  

 

Při kupní ceně navržené společností Clementas Medela z. ú. a při předpokladu, že cena budovy zůstane v hodnotě z r. 2016, tj. 2 518 815 Kč pak činí nabízená cena za pozemky v celkové výměře 4 955 m2 cca 492,40 Kč/m2.

 

Odbor IRSM požádal o stanovisko k prodeji odbor životního prostředí, dotací a veřejných zakázek, finanční výbor a stavební komisi. Stanovisko technických služeb nebylo vyžadováno, TS objekt nevyužívají.

 

Ze stanoviska odboru ŽPDVZ: V případě prodeje předmětných nemovitostí je nutno na pozemcích dodržet množství zeleně jako stanoviště drobného ptactva.

Pozn. OIRSM: Na pozemcích parc. č. 3147/2 a 3148/2 ponechaných v případě prodeje ve vlastnictví města bude do budoucna nutno počítat s odstraněním dřevin, tak aby plocha pozemků byla průchozí, popř. průjezdná pro přístup k zahrádkám, popř. přístup a příjezd do území zastavěného dle územního plánu.

 

Ze stanoviska stavební komise: Upozornění na dopravní obslužnost současné zahrádkářské osady, kde dle návrhu geometrického plánu bude možný přístup, ale nebude umožněn příjezd vozidlem. Doporučení výhledově prověřit možnost příjezdu do této lokality z ulice Štefánikovy od vodojemu a její napojení na ulici Masarykovu. Vyjádření odboru IRSM: Dle podmínek nájemní smlouvy se ZO Jičínská, má nájemce nárok na zajištění přístupu k zahrádkám, nikoli i příjezdu. Toto je ošetřeno v geometrickém plánu č. 3387-9/2021. Dopravní obslužnost domova se zvláštním režimem by měla být řešena v rámci projektové přípravy stavby dle zákonných technických požadavků.

 

Ze stanoviska finančního výboru: FV doporučuje prodej předmětných nemovitostí za podmínek:

  1. předložení dokladu o zapsání do sítě sociálních služeb Moravskoslezského kraje,
  2. kupní cena nemovitostí včetně DPH ve výši min. 6 mil. Kč

Tyto podmínky nebyly odborem IRSM do navržených podmínek prodeje, jak jsou uvedeny v návrhu usnesení, zahrnuty z důvodů:

ad 1.

Dle sdělení vedoucí odboru sociálních věcí Mgr. Najzarové do sítě sociálních služeb Moravskoslezského kraje poskytovatel sociálních služeb vstupuje po registraci sociální služby, po vyjednání závazku spolufinancování ze strany obcí a po splnění dalších podmínek aktuálně stanovených Moravskoslezským krajem. V kupní smlouvě bude zahrnuta podmínka zajištění registrace sociálních služeb dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a vstup do Krajské sítě sociálních služeb Moravskoslezského kraje před zahájením provozu. Pokud by tyto podmínky nebyly provozovatelem splněny, pak by provozování zařízení nebylo v souladu se zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a jednalo by se o závažné porušení podmínek prodeje, což by bylo důvodem k odstoupení od smlouvy. Dále viz bod č. 8 návrhu usnesení část I.

ad 2.

Kupní cena je nastavena jako pevná, bez možnosti jejího navyšování ze strany žadatelů o prodej. Takto při podání většího počtu nabídek nebude zastupitelstvo města ovlivněno-vázáno povinností upřednostnit vyšší cenu, ale bude možno posuzovat žádosti dle prezentovaného záměru apod.

 

Návrh kupní smlouvy bude přílohou materiálu pro zastupitelstvo města po zveřejnění záměru prodeje.

 

Spoluúčast města na financování provozu zařízení bude sjednána samostatnou smlouvou.

 

Materiál byl konzultován s vedoucí odboru sociálních věcí Mgr. Karolínou Najzarovou.

 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: Situace ve fotomapě (Veřejná)
Příloha č.2: Stanovisko odboru ŽPDVZ (Veřejná)
Příloha č.3: Územní plán - výřez (Veřejná)
Příloha č.4: Geometrický plán (Veřejná)
Příloha č.5: Návrh písemnosti ke zveřejnění (Veřejná)