Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:19
Konané dne:18.06.2025
Materiál číslo:28
Název materiálu a návrh usnesení:
Převzetí fotbalového areálu do majetku města Příbora
I. Zastupitelstvo města souhlasí

s uzavřením darovací smlouvy mezi městem Příborem a Tělovýchovnou jednotou Příbor z. s., IČO 43961011, Příbor, Štramberská 1361, jejímž předmětem je bezúplatný převod areálu fotbalového hřiště na ul. Dvořákově, tj. pozemků parc. č. 400, 401, 402 a 403/1 všech v k. ú. Příbor, včetně jejich součástí a příslušenství, ve znění přílohy č. 1.

II. Zastupitelstvo města souhlasí

s uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory na poskytování služeb obecného hospodářského zájmu mezi městem Příborem a Tělovýchovnou jednotou Příbor z. s., IČO 43961011, Příbor, Štramberská 1361, jejímž předmětem je závazek Města poskytnout Příjemci dotaci na provoz sportovních zařízení ve znění přílohy č. 2.

III. Zastupitelstvo města schvaluje

záměr města Příbora vypůjčit areál fotbalového hřiště na pozemcích parc. č. 400, 401, 402 a 403/1  v k. ú. Příbor spolku FK Primus, z. s., IČO 22852361, Příbor, Dvořákova č.p. 1695 na dobu 10 let za podmínek uvedených dle přílohy č. 5.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 6
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Ing. Filipová Lenka
Zpracoval:Ing. Filipová Lenka
Právní konzultace:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Důvodová zpráva:

Usnesením č. 16/18/ZM/2025 ze dne 26.03.2025 schválilo zastupitelstvo města záměr převzetí areálu fotbalového hřiště na ul. Dvořákově z vlastnictví Tělovýchovné jednoty Příbor z. s. do majetku města Příbora. 

Dále zastupitelstvo města uložilo jednotlivým odborům městského úřadu provést v rámci jejich kompetencí úkony směřující k převzetí areálu fotbalového hřiště.

Dokládáme plnění přijatých usnesení:

Plnění OKU

Odbor kultury doplnil připomínky OBNF do návrhu darovací smlouvy a zajistil předání aktualizovaného znění smlouvy TJ Příbor ke schválení. TJ Příbor schválila převod majetku na zasedání valné hromady dne 25. 4. 2025 ve znění „Valná hromada schvaluje převod areálu fotbalového stadionu ve znění návrhu Darovací smlouvy za podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory na poskytování služeb OHZ.“

Stanovisko OKU k převzetí fotbalového areálu do majetku města zohledňuje jak výhody, tak možná rizika. Přehled klíčových pozitivních i negativních aspektů převodu:

Pozitiva

  1. Zajištění dlouhodobé udržitelnosti - Město disponuje většími zdroji a kapacitami pro údržbu sportovního areál a pro infrastrukturu, což umožňuje systematický rozvoj areálu a jeho stabilní provoz.
  2. Zvýšení veřejné dostupnosti - Městská správa může zajistit širší možnosti využití areálu všemi občany, podporovat sportovní i kulturní akce a tím posílit komunitní život.
  3. Podpora mládežnických sportovních aktivit - Převzetí může vést k efektivnější podpoře sportovních klubů, zejména těch zaměřených na mládež, čímž se vytvoří příležitosti pro zdravý rozvoj dětí a mladých talentů.
  4. Zvýšení atraktivity města - Modernizace a dobrá správa areálu může přilákat návštěvníky na sportovní události a přispět k rozvoji místní ekonomiky.
  5. Transparentní hospodaření a financování - Městské vlastnictví umožňuje lepší kontrolu nad financováním a údržbou areálu, což posílí důvěru veřejnosti v efektivní využití prostředků (což občané mohou více ocenit).
  6. Posílení komunitních vztahů - Sportovní areál v městské správě může sloužit jako centrum společenského dění, které může podporovat soudržnost místní komunity a posílit společenské vazby mezi občany.

Negativa

  1. Finanční náročnost - Převzetí majetku přináší nutnost pokrýt náklady na údržbu, případnou rekonstrukci a provoz areálu. Pro tyto účely je nutné zajistit dostatečné finanční zdroje.
  2. Administrativní a provozní zátěž - Správa areálu vyžaduje odbornou personální kapacitu a koordinaci, což může být organizačně náročné a vyžaduje to pracovní sílu k tomu určenou.
  3. Možná omezení pro stávající uživatele – V případě realizace nezbytných rekonstrukcí a případných modernizací dochází ke změně pravidel využívání areálu. To by mohlo ovlivnit sportovní klub nebo skupiny, které v něm dlouhodobě působí na dobu překlenovací.
  4. Nutnost dlouhodobého závazku - Městské vlastnictví znamená dlouhodobou odpovědnost za provoz a údržbu, což může v budoucnu omezit flexibilitu v nakládání s majetkem.
  5. Riziko neefektivního využití Pokud nebude areál správně spravován, může docházet k neefektivnímu využívání prostředků nebo ke snížení kvality poskytovaných služeb.

 

Z analýzy vyplývá, že v budoucnu čekají město investice, jejich výše není možno v současné době odhadnout.

Pokud se podaří zajistit dostatečné financování a správu, převzetí areálu by mohlo být pro město dlouhodobým přínosem v rámci péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů a jako prostředek k prevenci kriminality (Zákon o obcích č. 128/2016 Sb.).

 

Plnění OIRSM

Odboru investic, rozvoje a správy majetku bylo uloženo zajistit stavebně technický průzkum budov v areálu, včetně statického posouzení. Dále odbor IRSM převzal úkoly týkající se uzavření příslušné darovací smlouvy.

 

Dle citovaného zadání odbor IRSM zadal zpracování znaleckého posudku pro zhodnocení stavebně technického stavu občanského vybavení na pozemcích parc. č. 401 a 402, stavu elektroinstalací a stavu zavlažovacího zařízení hřiště na pozemku parc. č. 400. Vypracování znaleckého posudku předcházelo dne 19.03.2025 místní šetření na uvedených pozemcích za přítomnosti zpracovatele ZP Ing. Marka Gadase, zástupců vedení města, odboru IRSM, a nájemce pozemku FK Primus. Na základě místního šetření bylo vyhodnoceno, že není nutná přítomnost statika, který by hodnotil stav stávajících nosných konstrukcí. 

Zadáním znaleckého posudku bylo:

  • posouzení stavebně technického stavu nemovitostí na základě vizuální prohlídky a dostupné dokumentace 
  • zjištění stavebních závad a nedostatků na posuzované nemovitosti
  • doporučení stavebních prací a dodávek stavebních materiálů, aby bylo možné užívat posuzovanou nemovitost bez závad v souladu s legislativou
  • posouzení stavu nemovitostí z hlediska souladu s platnými stavebně technickými, bezpečnostními a hygienickými normami.

 

Obecně lze na základě ZP konstatovat, že stav posuzovaných nemovitostí odpovídá jejich stáří, tj. cca 70 let a je znalcem hodnocen jako dobrý. Nevyhovující jsou zejména hygienická zařízení - ohřev vody, nevyhovující sprchy a umývárny, nedostatečná kapacita WC apod. Zjištěny trhliny v severozápadním rohu tribuny, doporučeny ochranné nátěry apod. Dále podrobně viz příloha č. 3 a č. 4.

TJ Příbor poskytla již v počátcích jednání o převodu areálu městu návrh darovací smlouvy. Odbor IRSM navrhnul úpravy týkající se zejména termínu podpisu smlouvy navazujícího na protokolární předání areálu (prosinec 2025) a následného vkladu smlouvy do katastru nemovitostí - s ohledem na skutečnost, že vlastnické právo k nemovitostem město nabude až s právními účinky vkladu smlouvy do KN, tj. pravděpodobně k 02.01.2026. Podmínky převodu majetku byly schváleny valnou hromadou TJ Příbor dne 25.04.2025.

Odbor IRSM se dále zabýval majetkoprávním vypořádáním umístění výdejního boxu PPL na pozemku parc. č. 403/1 (v oplocení od ul. Dvořákovy). Bylo zjištěno, že box je na pozemku TJ Příbor umístěn na základě nájemní smlouvy, kterou uzavřela společnost PPL CZ, s. r.o. s nájemcem pozemku, tj. FK Primus. Smlouva byla uzavřena se souhlasem vlastníka pozemku TJ Příbor, který tímto způsobem umožnil FK Primus generovat z pronajatého pozemku příjem, dle smlouvy 1 000 Kč/měsíc. Ze strany TJ Příbor se tak jedná se o formu podpory činnosti FK Primus. Odbor IRSM pořádal provozovatele boxu o poskytnutí nájemní smlouvy s následným zjištěním, že smlouva byla uzavřena dne 25.03.2024 na dobu 5 let (tj. do roku 2029), přestože nájemní smlouva mezi TJ Příbor a FK Primus je uzavřena do 31.12.2025. V případě, že město převezme fotbalový areál do vlastnictví, bude nutno zvážit další trvání nájemního vztahu a případně uzavřít novou nájemní smlouvu, kdy pronajímatelem a příjemcem nájemného bude město.

 

Plnění OBNF

Odbor bytového a nebytového fondu (OBNF) zpracoval záměr města týkající se výpůjčky areálu fotbalového hřiště. Předmětem záměru je poskytnutí areálu do bezúplatného užívání za účelem sportovního využití, a to v souladu s dlouhodobým záměrem podpory sportovních a volnočasových aktivit na území města.

 

Součástí záměru jsou konkrétně stanovené podmínky výpůjčky, které upravují zejména:

  • Vznik a účinnost smlouvy o výpůjčce
  • Bezúplatnost a účel výpůjčky
  • Účel využití areálu
  • Zajištění bezpečnosti a provozních předpisů
  • Zajištění a úhrada dodávek energií
  • Práva a povinnosti smluvních stran
  • Převzetí areálu

Podmínky výpůjčky jsou uvedeny v příloze č. 5 tohoto plnění a tvoří jeho nedílnou součást.

 

Plnění OŽPDVZ

Odbor životního prostředí zjišťoval na vodoprávním úřadě evidenci a povolení studní, které se nachází v areálu fotbalového hřiště, na parcele č. 403/1 na ul. Dvořákovy jedna u plotu před č.p. 1695, druhá v zadní části na parcele č. 400. Studny byly budovány kolem roku 1980-1985. Vyjádření vodoprávního úřadu a dostupná zjištění dokládáme v příloze č. 6.

 

Poznámka starosty:

Dle dohody zpracovatelů tohoto materiálu s vedením FK Primus bych si dovolil navrhnout tento materiál projednat bez hlasování. Materiál Záměr výpůjčky není dostatečně projednán s orgány FK Primus a pracovní skupinou pro sport. Je navržen postup, že se sejde pracovní skupina pro sport se zástupci OBNF a OKU a prodiskutujeme znění záměru. Poté tento záměr předloží vedení FK Primus svým orgánům k vyjádření a poté může tento materiál být opět předložen do Zastupitelstva města. Materiál jsem záměrně nestáhnul, abychom mohli na ZM prodiskutovat možné další doplnění tohoto materiálu.

Přílohy:
Příloha č.1: Příloha č. 1 - Darovací smlouva TJ Příbor a Město Příbor (Veřejná)
Příloha č.2: Příloha č. 2 - Smlouva o poskytnutí podpory na poskytování SOHZ (Veřejná)
Příloha č.3: Příloha č. 3 - Znalecký posudek - stav (Veřejná)
Příloha č.4: Příloha č. 4 - Znalecký posudek - s úpravou textu (Veřejná)
Příloha č.5: Příloha č. 5 - Záměr výpůjčky FK Primus (Veřejná)
Příloha č.6: Příloha č. 6 - Studny - vyjádření vodoprávního úřadu (Veřejná)