Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:19
Konané dne:18.06.2025
Materiál číslo:31
Název materiálu a návrh usnesení:
Energetický management
I. Zastupitelstvo města schvaluje

Energetickou politiku města Příbora a zavedení systému Energetického managementu města Příbora a jím zřízených organizací.

II. Zastupitelstvo města pověřuje

Radu města Příbora aktualizací a zajištěním dodržování schválených dokumentů na úrovni města Příbora a jím zřízených organizací.

T: průběžně (aktualizace 1x ročně)

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 6
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:Michal Rek, DiS.
Zpracoval:Michal Rek, DiS.
Právní konzultace:JUDr. Rostislav Michálek (tajemník)
Důvodová zpráva:

Na základě rozhodnutí Rady města Příbora (schůze RM 28/31/RM/2024 konané dne 23.07.2024), bylo rozhodnuto o zavádění systému managementu hospodaření s energií dle normy ČSN EN ISO 50001 (dále jen EnMS) na budovách města Příbora. Cílem zavedení energetického managementu v souladu s ČSN EN ISO 50001 je řízení spotřeby energie za účelem dlouhodobého snižování dopadů na životní prostředí, jehož významným vedlejším efektem je snižování provozních nákladů. ISO 50001 je mezinárodní norma pro systémy hospodaření s energií, která organizacím všech velikostí poskytuje nástroj pro systematickou optimalizaci energetické účinnosti a podporu účinnějšího hospodaření s energií.

 

Výchozím dokumentem pro výkon a správu EnMS je Energetická politika. Na základě povinností v ní uvedených a rozdělených do jednotlivých struktur EnMS, je možné dosahovat neustálého zlepšování energetické náročnosti objektů v majetku města Příbora. Je zároveň základním dokumentem, kterým se Příbor řídí v oblasti EnMS a při jeho plánování. V případě, že je zaváděn energetický management v souladu s ČSN EN ISO 50001, musí být energetická politika oficiálně schválena vrcholovým vedením a obecně přijata v rámci celé organizace.

 

Energetická politika příloha č. 1 předkládaná voleným orgánům města Příbora ke schválení je tvořena hlavní částí, kde je definován cíl, zdroje, hranice systému, informační systém a závazek a tvoří tak strategický rámec. Dále jsou připojeny následující přílohy. Příloha č. 2 je Seznam organizací a objektů zahrnutých do EnMS, příloha č. 3 je Struktura týmu EnMS a specifikace odpovědností, kompetencí a činností jednotlivých členů týmu EnMS a příloha č. 4 jsou praktické činnosti v rámci EnMS, zásady hospodárného využívání energie, které jsou praktickým výčtem konkrétních aktivit, které lze aplikovat v objektech jednotlivých organizací a městských částí, za účelem snižování energetické náročnosti. Na základě tohoto seznamu je možné kontrolovat, zda dochází k plnění povinností dle Specifikace odpovědností, kompetencí a činností členů týmu EnMS. Příloha č. 5 je Směrnice EnMS, která vychází z Energetické politiky a přidává konkrétní pravidla, procesy a metody k jejímu naplněni. Příloha č. 6 je příručka směrnice EnMS, jedná se o dokument, který specifikuje požadavky pro vytváření, zavádění, udržování a zlepšování EnMS.

 

EnMS je klíčovým nástrojem pro snižování energetické náročnosti budov. Postupným začleňováním všech objektů v majetku města Příbora jsou získávána cenná data a údaje o jejich provozu, spotřebě, nákladech a cenách za energie. Z takto komplexní databáze je možné následně vybírat organizace a objekty, ve kterých je nevhodnější provádět konkrétní opatření, která následně snižují uhlíkovou stopu, zmenšují vliv na klimatickou změnu a spoří finance použité na spotřebu energie a vody. Zavedením všech objektů ve vlastnictví města do systému EnMS navíc město Příbor získá komplexní přehled o budovách, které má ve svém majetku. Takovýmto seznamem, který je v mnoha ohledech nezbytný v současnosti město nedisponuje.

 

K praktickému provádění EnMS je využíván informační systém, do kterého má každý člen vytvořen přístup a nastaven svoji roli, tak aby zde mohl plnit povinnosti vyplývající ze Specifikace odpovědností, kompetencí a činností členů týmu dle přílohy č. 3. V rámci informačního systému je mimo jiné vykonáván monitoring odběrných míst energií a vody a jejich spotřeb, nákladů a cen.

 

Nezbytným krokem při zapojování jednotlivých objektů do EnMS jsou jejich prohlídky a zhodnocení technického stavu budov. Z každé prohlídky je vytvořen dokument, na který pravidelně každý rok navazuje Roční zpráva, ve které pokračuje zaznamenání technického stavu budovy a navržených a provedených opatření. Na základě několikaletého systematického zaznamenávání lze přesně zacílit snahy o energetickou úsporu a zhodnocení majetku.

 

Zavedený systém EnMS je příkladem dobré praxe pro obyvatele města. Pomocí realizace úsporných opatření (rekonstrukce, využití obnovitelných zdrojů energie, snižování spotřeby apod.) motivuje a vzdělává i občany. Schválení, a především pak naplňování energetické politiky je základním stavebním kamenem pro systém EnMS, který je zas pevným základem pro naplňování strategických energetických, ekonomických a ekologických cílů města.

Na základě výše uvedených informací se doporučuje navržené usnesení přijmout.

 

Přílohy:
Příloha č.1: Energeticka politika.docx (Veřejná)
Příloha č.2: Hranice energetickeho hospodarstvi.xlsx (Veřejná)
Příloha č.3: Clenove tymu EnMS.xlsx (Veřejná)
Příloha č.4: Zasady hospodarneho vyuzivani energie.docx (Veřejná)
Příloha č.5: Směrnice EnMS.docx (Veřejná)
Příloha č.6: Prirucka smernice EnMS.docx (Veřejná)