Logo
Určeno pro:Zasedání Zastupitelstva města Příbora č.:20
Konané dne:17.09.2025
Materiál číslo:14
Název materiálu a návrh usnesení:
Převzetí fotbalového areálu do majetku města Příbora
I. Zastupitelstvo města souhlasí

s uzavřením darovací smlouvy mezi městem Příborem a Tělovýchovnou jednotou Příbor, z. s., IČO 43961011, Příbor, Štramberská 1361, jejímž předmětem je bezúplatný převod areálu fotbalového hřiště na ul. Dvořákově, tj. pozemků parc. č. 400, 401, 402 a 403/1 vše v k. ú. Příbor, včetně jejich součástí a příslušenství, ve znění přílohy č. 1.

II. Zastupitelstvo města souhlasí

s uzavřením smlouvy o poskytnutí podpory na poskytování služeb obecného hospodářského zájmu mezi městem Příborem a Tělovýchovnou jednotou Příbor, z. s., IČO 43961011, Příbor, Štramberská 1361, jejímž předmětem je závazek Města poskytnout Příjemci dotaci na provoz sportovních zařízení ve znění přílohy č. 2.

III. Zastupitelstvo města schvaluje

záměr města Příbora propachtovat areál fotbalového hřiště na pozemcích parc. č. 400, 401, 402 a 403/1  vše v k. ú. Příbor spolku FK PRIMUS PŘÍBOR z. s., IČO 22852361, Příbor, Dvořákova č.p. 1695 na dobu 10 let za roční pachtovné 1 000 Kč za podmínek uvedených dle přílohy č. 5.

IV. Zastupitelstvo města souhlasí

s uzavřením veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu města Příbora na provoz a činnost spolku FK PRIMUS PŘÍBOR z.s., IČO 22852361, Příbor, Dvořákova č.p. 1695 ve výši 950 000 Kč/ročně pro kalendářní roky 2026-2027 dle přílohy č. 8.

Obsah předkládaného materiálu:
Důvodová zpráva:
Počet příloh: 10
Titul, jméno, příjmení:Podpis:
Předkládá:Ing. arch. Jan Malík
Schválil:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Zpracoval:JUDr. Rostislav Michálek (právník)
Právní konzultace:
Projednáno s:s vedoucím odboru bytového a nebytového fondu
s vedoucím odboru investic a správy majetku
s vedoucím odboru finančního
s kontrolorkou města
s vedoucí odboru kultury, sportu a cestovního ruchu
Důvodová zpráva:

Usnesením č. 16/18/ZM/2025 ze dne 26.03.2025 schválilo zastupitelstvo města záměr převzetí areálu fotbalového hřiště na ul. Dvořákově z vlastnictví Tělovýchovné jednoty Příbor, z. s. (dále též "TJ Příbor") do majetku města Příbora. 

Dále zastupitelstvo města uložilo jednotlivým odborům městského úřadu provést v rámci jejich kompetencí úkony směřující k převzetí areálu fotbalového hřiště.

Dokládáme plnění přijatých usnesení:

Plnění OKU

Odbor kultury doplnil připomínky OBNF do návrhu darovací smlouvy a zajistil předání aktualizovaného znění smlouvy TJ Příbor s. ke schválení. TJ Příbor schválila převod majetku na zasedání valné hromady dne 25. 4. 2025 ve znění „Valná hromada schvaluje převod areálu fotbalového stadionu ve znění návrhu Darovací smlouvy za podmínky uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory na poskytování služeb OHZ.“

Stanovisko OKU k převzetí fotbalového areálu do majetku města zohledňuje jak výhody, tak možná rizika. Přehled klíčových pozitivních i negativních aspektů převodu:

Pozitiva

  1. Zajištění dlouhodobé udržitelnosti - Město disponuje většími zdroji a kapacitami pro údržbu sportovního areál a pro infrastrukturu, což umožňuje systematický rozvoj areálu a jeho stabilní provoz.
  2. Zvýšení veřejné dostupnosti - Městská správa může zajistit širší možnosti využití areálu všemi občany, podporovat sportovní i kulturní akce a tím posílit komunitní život.
  3. Podpora mládežnických sportovních aktivit - Převzetí může vést k efektivnější podpoře sportovních klubů, zejména těch zaměřených na mládež, čímž se vytvoří příležitosti pro zdravý rozvoj dětí a mladých talentů.
  4. Zvýšení atraktivity města - Modernizace a dobrá správa areálu může přilákat návštěvníky na sportovní události a přispět k rozvoji místní ekonomiky.
  5. Transparentní hospodaření a financování - Městské vlastnictví umožňuje lepší kontrolu nad financováním a údržbou areálu, což posílí důvěru veřejnosti v efektivní využití prostředků (což občané mohou více ocenit).
  6. Posílení komunitních vztahů - Sportovní areál v městské správě může sloužit jako centrum společenského dění, které může podporovat soudržnost místní komunity a posílit společenské vazby mezi občany.

Negativa

  1. Finanční náročnost - Převzetí majetku přináší nutnost pokrýt náklady na údržbu, případnou rekonstrukci a provoz areálu. Pro tyto účely je nutné zajistit dostatečné finanční zdroje.
  2. Administrativní a provozní zátěž - Správa areálu vyžaduje odbornou personální kapacitu a koordinaci, což může být organizačně náročné a vyžaduje to pracovní sílu k tomu určenou.
  3. Možná omezení pro stávající uživatele – V případě realizace nezbytných rekonstrukcí a případných modernizací dochází ke změně pravidel využívání areálu. To by mohlo ovlivnit sportovní klub nebo skupiny, které v něm dlouhodobě působí na dobu překlenovací.
  4. Nutnost dlouhodobého závazku - Městské vlastnictví znamená dlouhodobou odpovědnost za provoz a údržbu, což může v budoucnu omezit flexibilitu v nakládání s majetkem.
  5. Riziko neefektivního využití Pokud nebude areál správně spravován, může docházet k neefektivnímu využívání prostředků nebo ke snížení kvality poskytovaných služeb.

 

Z analýzy vyplývá, že v budoucnu čekají město investice, jejich výše není možno v současné době odhadnout.

Pokud se podaří zajistit dostatečné financování a správu, převzetí areálu by mohlo být pro město dlouhodobým přínosem v rámci péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů a jako prostředek k prevenci kriminality (Zákon o obcích č. 128/2016 Sb.).

 

Plnění OIRSM

Odboru investic, rozvoje a správy majetku bylo uloženo zajistit stavebně technický průzkum budov v areálu, včetně statického posouzení. Dále odbor IRSM převzal úkoly týkající se uzavření příslušné darovací smlouvy.

Dle citovaného zadání odbor IRSM zadal zpracování znaleckého posudku pro zhodnocení stavebně technického stavu občanského vybavení na pozemcích parc. č. 401 a 402, stavu elektroinstalací a stavu zavlažovacího zařízení hřiště na pozemku parc. č. 400. Vypracování znaleckého posudku předcházelo dne 19.03.2025 místní šetření na uvedených pozemcích za přítomnosti zpracovatele ZP Ing. Marka Gadase, zástupců vedení města, odboru IRSM, a nájemce pozemku FK Primus. Na základě místního šetření bylo vyhodnoceno, že není nutná přítomnost statika, který by hodnotil stav stávajících nosných konstrukcí. 

Zadáním znaleckého posudku bylo:

  • posouzení stavebně technického stavu nemovitostí na základě vizuální prohlídky a dostupné dokumentace 
  • zjištění stavebních závad a nedostatků na posuzované nemovitosti
  • doporučení stavebních prací a dodávek stavebních materiálů, aby bylo možné užívat posuzovanou nemovitost bez závad v souladu s legislativou
  • posouzení stavu nemovitostí z hlediska souladu s platnými stavebně technickými, bezpečnostními a hygienickými normami.

Obecně lze na základě ZP konstatovat, že stav posuzovaných nemovitostí odpovídá jejich stáří, tj. cca 70 let a je znalcem hodnocen jako dobrý. Nevyhovující jsou zejména hygienická zařízení - ohřev vody, nevyhovující sprchy a umývárny, nedostatečná kapacita WC apod. Zjištěny trhliny v severozápadním rohu tribuny, doporučeny ochranné nátěry apod. Dále podrobně viz příloha č. 3 a č. 4.

TJ Příbor poskytla již v počátcích jednání o převodu areálu městu návrh darovací smlouvy. Odbor IRSM navrhnul úpravy týkající se zejména termínu podpisu smlouvy navazujícího na protokolární předání areálu (prosinec 2025) a následného vkladu smlouvy do katastru nemovitostí - s ohledem na skutečnost, že vlastnické právo k nemovitostem město nabude až s právními účinky vkladu smlouvy do KN, tj. pravděpodobně k 02.01.2026. Podmínky převodu majetku byly schváleny valnou hromadou TJ Příbor dne 25.04.2025.

Odbor IRSM se dále zabýval majetkoprávním vypořádáním umístění výdejního boxu PPL na pozemku parc. č. 403/1 (v oplocení od ul. Dvořákovy). Bylo zjištěno, že box je na pozemku TJ Příbor umístěn na základě nájemní smlouvy, kterou uzavřela společnost PPL CZ, s. r.o. s nájemcem pozemku, tj. PRIMUS PŘÍBOR z.s (dále též "FK PRIMUS") . . Smlouva byla uzavřena se souhlasem vlastníka pozemku TJ Příbor, který tímto způsobem umožnil FK PRIMUS generovat z pronajatého pozemku příjem, dle smlouvy 1 000 Kč/měsíc. Ze strany TJ Příbor se tak jedná se o formu podpory činnosti FK PRIMUS. Odbor IRSM pořádal provozovatele boxu o poskytnutí nájemní smlouvy s následným zjištěním, že smlouva byla uzavřena dne 25.03.2024 na dobu 5 let (tj. do roku 2029), přestože nájemní smlouva mezi TJ Příbor a FK PRIMUS je uzavřena do 31.12.2025. V případě, že město převezme fotbalový areál do vlastnictví, bude nutno zvážit další trvání nájemního vztahu a případně uzavřít novou nájemní smlouvu, kdy pronajímatelem a příjemcem nájemného bude město.

Plnění OBNF

Odbor bytového a nebytového fondu (OBNF) zpracoval záměr města týkající se pachtu areálu fotbalového hřiště. Předmětem záměru je poskytnutí areálu do úplatného užívání 1 000 Kč/ročně za účelem sportovního využití, a to v souladu s dlouhodobým záměrem podpory sportovních a volnočasových aktivit na území města.

Součástí záměru jsou konkrétně stanovené podmínky výpůjčky, které upravují zejména:

  • Doba pachtu
  • Pachtovné 
  • Účel využití areálu
  • Základní podmínky užívání
  • Zajištění a úhrada dodávek energií

Celý text záměru pachtu je uveden v příloze č. 5.

Plnění OŽPDVZ

Odbor životního prostředí zjišťoval na vodoprávním úřadě evidenci a povolení studní, které se nachází v areálu fotbalového hřiště, na parcele č. 403/1 na ul. Dvořákovy jedna u plotu před č.p. 1695, druhá v zadní části na parcele č. 400. Studny byly budovány kolem roku 1980-1985. Vyjádření vodoprávního úřadu a dostupná zjištění dokládáme v příloze č. 6.

Vyjádření ředitele Technických služeb města Příbora k nákladům na provoz hřiště:

Na základě předložených podkladů lze konstatovat, že náklady spojené se spotřebou materiálu, pohonných hmot a pravidelnou údržbou hřiště jsou oprávněné a představují nezbytné minimum pro zajištění provozuschopného a bezpečného sportovního areálu. V této oblasti nelze očekávat reálné úspory.

Významnou část rozpočtu tvoří náklady na odbornou údržbu hřiště, kterou FK Primus zajišťuje prostřednictvím externí společnosti. Na základě vlastních zkušeností s údržbou okrasného trávníku v piaristických zahradách lze konstatovat, že pro reprezentativní vzhled je téměř vždy nutno využít technologie, kterými nedisponují ani běžné technické služby, ani standardní správci. Je tedy zřejmé, že i v případě, že by údržbu areálu převzaly technické služby, bylo by nutné využívat specializované externí dodavatele, a tudíž by k úspoře finančních prostředků prakticky nedošlo.

Mzdové náklady na správce, s ohledem na roční dotaci 1 056 hodin, lze považovat za přiměřené a odpovídající běžným standardům. Pokud by tuto činnost zajišťoval zaměstnanec technických služeb zaměstnaný na základě dohody o provedení práce, byla by hodinová sazba srovnatelná. Lze navíc předpokládat, že část prací je v současnosti vykonávána na dobrovolné bázi, což má pozitivní dopad na celkovou finanční náročnost provozu areálu.

V případě, že by kompletní údržbu hřiště měla zajišťovat naše organizace prostřednictvím vlastního zaměstnance, byly by náklady i při polovičním úvazku z důvodu dodržení základních standardů (sociální a zdravotní pojištění, ochranné pomůcky, aj.) dokonce vyšší, než je tomu při současném modelu zajišťovaném FK Primus. Z uvedeného vyplývá, že současný způsob hospodaření klubu a struktura nákladů jsou účelné a nelze je zajišťovat levněji prostřednictvím technických služeb.

Jedinou variantou, která by do budoucna mohla pravděpodobně přinést systémové úspory a vyšší efektivitu, by bylo kompletní převedení správy sportovních areálů pod jednu organizaci. V takovém modelu by bylo možné zajišťovat údržbářské práce centrálně, efektivněji plánovat personální i technické kapacity a sjednotit standardy péče o sportoviště. Tento krok by ovšem vyžadoval zásadní organizační rozhodnutí a změnu nastavení stávající správy.

Pracovní skupina spolu s dotčenými pracovníky městského úřadu projednávala opakovaně podmínky budoucího pachtu fotbalového areálu s tímto závěrem:

  • budoucí užívání areálu se navrhuje úplatné, přičemž pachtovné bude symbolické ve výši 1 000 Kč/rok,
  • veškeré náklady na provoz a údržbu předmětu pachtu včetně potřebných revizí zajištuje a hradí pachtýř,
  • dodávku energii zajistí prostřednictvím soutěže město a hradit bude pachtýř,
  • na provoz a činnosti FK PRIMUS je navrženo uzavření smlouvy o poskytnutí dotace z rozpočtu města na částku 950 000 Kč za rok. Smlouva se navrhuje uzavřít na dva roky. Ostatní podmínky smlouvy vycházejí z obdobných podmínek jako programové dotace města na provoz a činnost s výjimkou povinnosti předložit po skončení kalendářního roku přehled příjmů a analytického členění nákladů a výnosů. Tato povinnost se navrhuje z důvodu vyváženosti rozsahu finanční podpory a povinností příjemce,
  • od r. 2026 nebude TJ žádat o dotace na provoz a činnost, neboť finance na tuto oblast budou řešeny smlouvou na 15 let viz příloha č. 2,
  • na r. 2026 a 2027 nebude FK PRIMUS žádat o dotaci na provoz a činnost, neboť finance na tuto oblast budou řešeny smlouvou viz příloha č. 8,
  • možnost žádat o grant zůstává nedotčena,
  • investice do fotbalového areálu po převodu na město budou věcí rozpočtu města a dotační program materiálně technická podpora nebude využíván.

Další skutečnosti:

  • přehled dotací viz příloha č. 7., ze které vyplývá:
    • v posledním uzavřeném roce 2024 FK PRIMUS žádal na provoz a činnost 500 000 Kč a dostal 330 000 Kč,
    • náklady na energie ve fotbalovém areálu v roce 2024 hrazené TJ činily 191 196 Kč (po převzetí dodávek energii na město se z důvodu soutěže předpokládá mírný pokles ceny oproti r. 2025, který ovšem z důvodu neukončení stávajícího roku není znám)
  • náklady na provoz hřiště ze strany FK PRIMUS v roce 2024 činily 728 390 Kč viz příloha č. 9
  • ostatní dotace FK Primus ze strany města v r. 2024:
    • granty: 49 000 Kč (klub bude moci žádat nadále)
    • individuální dotace: 360 580 Kč (tento program je nyní zrušen a nahrazen materiálně technickou základnou)
  • na rok 2025 byly schváleny finanční prostředky na provoz a činnost ve výši 2 000 000 Kč.
  • na schůzce zástupců FK Primus s vedením města a dotčenými pracovníky MÚ dne 03.09.2025 byla mj. projednávána jednotlivá ustanovení smlouvy o poskytnutí dotace pro FK Primus, kdy byl vysvětlen požadavek ve smlouvě na každoroční předložení účetní sestavy Analytického členění nákladů a výnosů za rok předcházející rok. Bylo dohodnuto, že pro účely tohoto materiálu bude tato účetní sestava za r. 2024 předložena k jednání k tomuto bodu - viz příloha č. 10.

 

 

 

Přílohy:
Příloha č.1: Příloha č. 1 - Darovací smlouva TJ Příbor a Město Příbor (Veřejná)
Příloha č.2: Příloha č. 2 - Smlouva o poskytnutí podpory na poskytování SOHZ (Veřejná)
Příloha č.3: Příloha č. 3 - Znalecký posudek - stav (Veřejná)
Příloha č.4: Příloha č. 4 - Znalecký posudek - na cenu (Veřejná)
Příloha č.5: Příloha č. 5 Záměr pachtu (Veřejná)
Příloha č.6: Příloha č. 6 - Studny - vyjádření vodoprávního úřadu (Veřejná)
Příloha č.7: Příloha č. 7 Přehled dotací, nákladů na energie, vyúčtování (Veřejná)
Příloha č.8: Příloha č. 8 Smlouva na dotaci pro FK Primus (Veřejná)
Příloha č.9: Příloha č. 9 Náklady na provoz hřiště 2024 (Veřejná)
Příloha č.10: Příloha č. 10 výsledovka analyticky 2024 (Veřejná)